V Plzni začíná již dnes, 16. října, Mezinárodní filmový festival road movie, který chce už posedmé svým divákům nabídnout to nejlepší z oblíbeného filmového žánru, v němž postavy nejčastěji cestují, někoho hledají a poznávají přitom často zejména sami sebe. Až do 19. října vás tedy v plzeňském Moving Station čekají jak kvalitní celovečerní zážitky, tak jedinečné propojení filmu a hudby.
Články 62
Máme rok 2024 a pětadvacáté narozeniny tudíž slaví spousta nadčasových filmových klasik včetně Matrixu, Šestého smyslu nebo Klubu rváčů. Roku 1999 měl premiéru také třetí nejvýdělečnější film oné sezóny, animovaný sequel Toy Story 2 z produkce Pixaru. Příběh hraček se stoprocentním hodnocením od kritiků přitom málem neexistoval, kdyby nedopatřením smazané soubory neměla ve svém počítači ještě zaměstnankyně na mateřské, pomocná režisérka Galyn Susman. Hrdinka dne a s odstupem i většinového odkazu legendární série s kovbojem Woodym a Buzzem Rakeťákem nicméně loni nuceně opustila Pixar, jelikož byla podepsaná pod finančním krachem Rakeťáka (Lightyear) z roku 2021.
V kinech po celém světě právě kraluje V hlavě 2 (Inside Out 2). Nejnovější snímek od Pixaru láme rekordy v návštěvnosti i tržbách a vrací studio zpět na vrchol. Toto slavné animační studio vzniklo v roce 1979 a od té doby má na kontě dvacet osm celovečerních snímků, ohromné množství krátkých filmů a nyní už i několik seriálů.
Snímek Hledá se Nemo (Finding Nemo) z roku 2003 byl skutečným zlomem nejen pro studio Pixar, ale i pro celou sféru animovaných filmů. Stal se totiž druhým kasovně nejúspěšnějším filmem roku (po miliardovém završení trilogie Pána prstenů) a zároveň nejvýdělečnějším animákem všech dob. Utržených bezmála 900 milionů dolarů doplnily i čtyři nominace na Oscary a jednalo se přitom o první pixarovku, která si odnesla nejcennější sošku pro nejlepší animák. Bylo tedy jasné, že pokračování bude hodně očekávané.
Hollywood vstupuje do nepříjemné fáze hledání náhrady za již nespolehlivé komiksovky. Úspěch Barbie otevírá dveře blockbusterům inspirovaným hračkami, Super Mario Bros. ve filmu zase upozorňuje na potenciál videoher. Obojího se studia okamžitě chytla a připravují hned několik snímků z daného ranku. Víra v takzvané legacy sequely, kdy se s větším odstupem vrací nostalgické série, se zatím ukázala jako dost vrtkavá. Přesto je jasné, že nostalgie je jedním z klíčů do našich kapes. A Pixar, potažmo Disney, tu zvažují radikální krok.
Časy se mění a s nimi i postavení herců a hereček. Z ne vždy zrovna pohádkově placeného povolání herce či komedianta se nástupem filmu staly globální megastars, které jsou často známější a movitější než světoví lídři. Málokterý prominent továrny na sny tak tlačí bájnou Thespidovu káru od štace ke štaci, mnozí ji vyměnili za káry poněkud luxusnějšího ražení. Není neobvyklé, že mají největší hvězdy současnosti na účtech stovky milionů dolarů. Pokud si ale určíme jako dolní hranici půl miliardy, zbyde nám jen velmi úzká skupina boháčů, ve které nenajdeme Leonarda DiCapria, Brada Pitta ani Roberta Downey jr. Kdo tedy patří mezi nejmajetnější herce a herečky světa a jak se jim jejich jmění podařilo získat?
Skoro každý úspěšný titul, jehož autorská práva jsou vydaná napospas obchodní mašinerii hollywoodských studií, se dříve či později dočká svého pokračování. Někdy se ale neústupný proces zadrhne a veřejně či zákulisně probírané koncepty rozvíjející světy a zápletky originálních filmů se na stříbrná plátna ne a ne dostat. Najít správný recept, z něhož by v porovnání s předchůdci nevznikla jen nevzhledná šlichta, bývá občas složité. Jindy nemají zájem tvůrci nebo herecké hvězdy a někdy je princip seqeuelu tak bláznivý, že si to ani Hollywood prostě nemůže dovolit. Nadcházející filmová pokračování nějaký čas měla vzniknout, ale pravděpodobně se jich nedočkáme. I když někdy může být čekačka natažená i na čtyři dekády a nové generace už vlastně ani neví, na co se navazuje.
Když se někdo zmíní o sci-fi filmech, většina fanoušků má po ruce alespoň obecný kanonický přehled. Nejdůležitější je pravděpodobně Vesmírná odysea (2001: A Space Odyssey), nejslavnější Star Wars, nejfilosofičtější na západě Blade Runner a na východě Stalker. Ke sci-fi se minimálně jednou přikloní snad každá velká režisérská osobnost, neboť v nesnadné charakterizaci a ohraničení tohoto žánru spatřují možnosti pro nekonečně kreativní vyjadřování, ať už vizuální nebo příběhové. Ve většině případů sci-fi filmy vychází z jiných kulturních zdrojů včetně literatury a komiksu, v dnešní době často rozvíjí či remakují klasická díla a série. V tomto článku se ovšem zaměříme na osm finančně nejúspěšnějších sci-fi historie, jejichž námět pramení přímo z myslí filmařů a neopírá se o žádné přidružené médium nebo značku.
Smích léčí, odbourává stres, pomáhá proti úzkostem, posiluje břišní svaly a vůbec je v mnohých ohledech pro člověka velmi prospěšný. Není tedy náhodou, že právě komedie patří mezi jedny z nejoblíbenějších filmových žánrů. Vybrat mezi nimi ty nejlepší je však poměrně oříšek. A právě proto přicházíme s naším tematickým speciálem věnovaným komediím.
Disney je největší zábavní společnost světa se staletou tradicí a tak rozsáhlou knihovnou filmových děl a práv, že vedle finančních Goliášů mezi nimi přirozeně najdeme i velké průšvihy. Studiu pod vedením Boba Igera se z kasovního hlediska nepovedl především minulý rok, kdy série drahých produkcí včetně několika marvelovek a nového Indiana Jonese v kinech neuspěla a nejvýdělečnějším studiem se mohl stát konkurenční Universal. Ohlédneme-li se do nedávné historie, Disneyho filmová tvorba je tržebními fiasky naplněná podobně jako miliardovými hity. Představujeme deset nejbolestivějších propadáků, které v kinech tratily stovky milionů dolarů.