10 absurdních filmových pokračování, které naštěstí nikdy nevznikly
Kuloáry momentálně víří spekulace, podle nichž Sam Raimi potichu chystá čtvrtého Spider-Mana s Tobeym Maguirem. Tetralogii měl ostatně před dvěma dekádami v plánu, dokud třetí díl s jasně největšími ambicemi nezklamal. Série, která proklestila cestu moderní komiksové vlně, utichla a transformovala do odnoží ve formě Amazing Spider-Man, kde si Petera Parkera dvakrát zahrál Andrew Garfield, a také do nejnovější trilogie začleněné do franšízy MCU pod vedením Toma Hollanda.
Její poslední část s podtitulem Bez domova roku 2021 přivedla na scénu kompletní trojici herců a vytvořila generační událost, která publikum namlsala. Maguire by se měl podle sociálních sítí zaručeně vrátit a Raimi nakonec musel v rozhovoru pro CBR uvádět věci na pravou míru. „Já o tom dosud neslyšel. Čtu o tom, ale na ničem takovém nepracuji,“ vyvrátil možnost vzniku Spider-Mana 4 s tím, že Marvelu se nadmíru daří se současným pavoučím hrdinou. Zdaleka přitom nejde o jediný projekt, který navzdory očekáváním z různých důvodů nevzniká.
S tehdy nejvýdělečnějším filmem všech dob (bez započtení inflace) o nečekané a roztomilé návštěvě z kosmu si Steven Spielberg odškrtl několik osobních snů. Znovu sice kontroverzně nevyhrál Oscara, ale vedle pohádkového výdělku v E.T. nalezl svůj nový sci-fi opus a také nejotevřenější zpověď nad dřívější rodinnou absencí svého otce. Se scenáristkou a tehdejší partnerkou Harrisona FordaMellisou Mathison rozpracoval koncept pro pokračování s názvem E.T. 2 Nocturnal Fears, v němž by Elliota (Henry Thomas) unesli do vesmíru a na E.T. by skončila zodpovědnost za jeho návrat domů. Spielberg si ale uvědomil, že by mohl originál připravit o jeho neposkvrněnost a ikonický mimozemšťan zůstal už navěky ve své domovině. Nikoli za sequel, nýbrž za bezbožného vykradače lze považovat alespoň proslule katastrofální sci-fi Mac a já z roku 1988.
Přelomový snímek Roberta Zemeckise publiku umožnil spatřit živé herce v tandemu s animovanými postavičkami a výsledek nemohl být lepší. Výherce čtyř Oscarů se stal jedním z nejvýraznějších technických trumfů osmdesátek a u Disneyho roku 1994 vymysleli pokračování, které by objasnilo původ prostořekého králíka Rogera. Projekt dostali na starost Sherri Stoner a Deanna Oliver, nesl název Who Discovered Roger Rabbit? a odehrával se za druhé světové války. Americká vláda vysílá na bojiště animované hrdiny, jež nelze zneškodnit, ale jejich nátura sahá spíš k zábavným skopičinám nežli k lítému boji. Rozpočet údajně překračoval sto milionů dolarů a podivnou premisu neschvaloval producent Steven Spielberg, jenž hned v zárodku vycouval a Disney marných snah rázem zanechal.
Robin Williams převlečený za ženskou hospodyňku a tajně sabotující rodinný život své bývalé manželky byl obřím hitem, na který se společnost 20th Century Fox chystala navázat roku 2003. Scénář dostal na starost autor kultovního Vánočního skřítkaDavid Berenbaum, ale produkce se nikdy neodlepila od země. Williams měl jiné zakázky, a když roku 2014 zemřel, Táta v sukni 2 s dosud neznámou zápletkou skončil definitivně v šuplíku. Sám režisér Chris Columbus uznal, že bez hercova talentu by pokračování nemělo smysl a zkritizoval i řadu divadelních adaptací.
Filmový vesmír Quentina Tarantina je podle režiséra vzájemně propletený. Postavy Vincenta Vegy (John Travolta) z Pulp Fiction a Vica Vegy (Michael Madsen) z Gaunerů (1992) jsou tudíž bratři, jež Tarantino zamýšlel poslat na společné filmové dobrodružství. Premisa zasazovala dění do Amsterdamu, kde by Vincent vedl jakýsi klub a po příjezdu Vica společně holdovali tamním burgerům a odkrývali podsvětí s příchutí majonézy. Tarantino však nikdy nenapsal plnohodnotný scénář a herci mu zestárli, tudíž zamýšlený prequel nepřipadal v úvahu. Quentinovi se totiž nelíbilo ani digitální omlazování v gangsterce Irčan, do čehož by se osobně nikdy nepouštěl.
Další Zemeckisův milovaný snímek náleží k těm vůbec nejoblíbenějším v historii kinematografie. Koláž z kontrarevolučního období amerických dějin namotaná na emotivní a neuvěřitelný osobní příběh s obecenstvem rezonovala a scenárista Eric Roth chystal druhý díl, v němž by Forrest v podání Toma Hankse procházel dalšími kulturními a společenskými milníky včetně procesu O. J. Simpsona. Proč to nevyšlo? Sám Roth se k tomu později vyjádřil v rozhovoru pro Variety: „Scénář jsem odevzdal den před 11. zářím. S Tomem a Bobem (Zemeckis) jsme si sedli, podívali se na sebe a usoudili, že tohle už prostě není relevantní. Svět se změnil,“ zmínil teroristický útok na Světové obchodní centrum, který otřásl s obecnou představou americké identity a role ve světě. Dnes už je příliš pozdě na další Forrestův maratón a sám Roth uznal, že do stejné řeky beztak dvakrát nevstoupíte.
Kultovní kriminální drama Luca Bessona proslavilo tehdy třináctiletou Natalie Portman a z Jeana Rena učinilo nejstylovějšího nájemného vraha kinematografie. Drsný i dojemný příběh o sbližování dvou rozdílných, a přece duševně spřízněných osob se zkorumpovanou policií v zádech si diváky našel snadno. Jak by asi dopadl sequel sledující starší postavu Natalie Portman a pojmenovaný jednoduše Mathilda? S nápadem přišel sám Besson, jenž hodlal z Mathildy rovněž udělat nájemnou vražedkyni. Muselo se však počkat, než Portman dospěje. Vytížený tvůrce navíc opustil distributora Gaumont Film Company, když založil vlastní společnost EuroCorp. Gaumont si ponechal práva na Leona a tedy i postavu Mathildy a Besson se pustil do jiných projektů včetně Pátého elementu. Scénář nakonec posloužil jako základ pro snímek Colombiana se Zoe Saldanou, který Besson a jeho společnost produkovali.
Možná nejlepší krimithriller všech dob připravil publiku konec, který si o pokračování rozhodně neříkal. Šokující snímek Davida Finchera, v němž Brad Pitt a Morgan Freeman marně nahání metodického sériového vraha, nastavil populární, byť vlastně neopakovatelný mustr celému subžánru. Přirozeně se mělo pokračovat filmem Ei8ht, tedy Osm, který psali Ted Griffin a Sean Bailey. Detektiv Somerset by v něm oplýval jasnovidnými schopnostmi a sledoval by zabijáka s nadpřirozenými dispozicemi. Tehdy ještě všichni pochopili, že něco takého se nesluší stavět do jedné řady s unikátním thrillerem, který nastavil bezútěšné zrcadlo velkoměstské kriminalitě. Fincher i oba herci dali ruče pryč a ze scénáře se po letech vyklubal úplně jiný film, a to V mysli vraha s Anthonym Hopkinsem a Colinem Farrellem. Ten nezanechal valný dojem a značka Se7en naštěstí zůstala bez poskvrny.
Katastrofický sci-fi flák Rolanda Emmericha poprvé vypustil Godzillu na americkou metropoli, když autorská práva společnosti Toho přešla na studia Sony a TriStar. Velkofilm z roku 1998 s Matthewem Broderickem a Jeanem Reno byl kasovní hit, ale komediálně laděný militantní akčňák si kritickou i diváckou obec spíš znepřátelil. Nemluvě o Japoncích, kteří těžko snášeli už design ikonického monstra. Emmerich přitom plánoval natočit pokračování, v němž by přeživší Zilla bojovala s jakýmsi obřím hmyzem v australském Sydney. To však po bídném přijetí nepřipadalo v úvahu, Toho se roku 2003 znovu plně zmocnilo práv a rozjelo moderní sérii, již v USA momentálně doplňuje franšíza Warner Bros. s názvem Monsterverse, jejíž poslední příspěvek Godzilla x Kong: Nové impérium je právě v kinech.
Takřka miliardový podmořský hit studia Pixar představil bujarý svět plný legračních postav, které zvládly polechtat bránice těm nejmenším i rodičům. Pokračování bylo stejně jako v případě Toy Story na stole a snímek Finding Nemo 2: Escape from Oilglobs psala scenáristka Laurie Craig. Nemo měl objevit dlouho ztraceného sourozence Remyho a společně s Dory zachraňovat zajatého otce Marlina. Námět se však neuchytil a poté, co Pixar odkoupila společnost Disney, se zrušila i animační divize Circle 7 Animation pověřená výrobou pokračování. Z projektu sešlo a místo něj vznikla obstojná náhrada v podobě Hledá se Dory.
Kill Bill: Vol 3
Příběh nemrtvé nevěsty Quentina Tarantina skončil vyjmutím dcery z pařátů Billa (David Carradine) a s hromadou mrtvol, jež za sebou zrazená Beatrix (Uma Thurman) při naplňování pomsty zanechala. Tarantino mluvil o třetí části ještě před premiérou dvojky a nepřestal ji zmiňovat skoro dvacet let. Hrdinkou mohla být po deseti letech Nikki, dcera jedné z nevěstiných obětí, kterou rovněž přepadly pomstychtivé manýry. Fandové si do hlavní role vysnili Zendayau, dceru Umy Thurman pro změnu mohla ztvárnit její skutečná dcera Maya Hawke. Tarantino plánoval zkompletovat vlastní „dolarovou trilogii“ po vzoru Sergia Leoneho a uznal, že třetí Kill Bill je jediné potenciální pokračování, jež by byl ochotný zrealizovat. Momentálně však připravuje snímek The Movie Critic s Bradem Pittem, jenž má být jeho definitivně posledním.