První filmové zpracování jednoho z nejznámějších českých románů. U nás je populárnější novější verze s malou Libuší Šafránkovou. Každopádně jako příjemný pohled do minulosti funguje i tato verze na výbornou.
Raději mám zpracování z roku 1970, ale ani toto není špatné podívání. Toto je více podobné životu v době, ve které se děj odehrává, slabší je však herecké obsazení a je to celkově obyčejnější. Nostalgická podívaná na dobu, která přála mezilidským vztahům.
Nemám chuť psát o filmu z roku 1971. Je sice barevný a Jarmila Kurandová je rovněž vynikající babičkou, a Libuška Šafránková je rovněž vynikající Barunkou, ale je to moc "moderně" pojaté. Kdo by viděl jen tento film a nečetl knihu, tak by byl u maturity mimo. Černobílá verze z válečného roku 1940 se drží literární předlohy, šílená Viktorka už žije pouze ve vzpomínkách babičky (Libuše Geprtová mi na ni sice sedí víc než Jiřina Štěpničková, ale režisér Antonín Moskalyk příliš popustil uzdu své fantazii) a kněžna v podání Marie Glázrové je úžasně noblesní. Všechny postavy jakoby vyskočily z knihy Boženy Němcové! Je to klenot české kinematografie. A v době protektorátu to i podle slov mé maminky drželo české lidi ve víře, že jako Češi přežijeme, že bude líp! Vždy, když tento film vidím, neubráním se slzám, protože i Nataša Tanská jako Barunka má oči plné slz. Je to nádherné, hluboké, nelze na ten film zapomenout!
Velmi povedené zpracování nejznámějšího románu Boženy Němcové. V roli babičky exceluje skvělá Terezie Brzková! No a ty uhrančivé oči Gustava Nezvala, hned bych jim podlehla :-) Navíc se v roli bláznivé Viktorky přesvědčivě předvedla Jiřina Štěpničková. Prostě a jednoduše, tento film by měl patřit k povinné "filmové" četbě!
Překrásný film. Asi jsem v tomhle staromódní, ale vždycky mi budou černobílé filmy blíže než ty nové, nejlépe zpracované v Hollywoodu. Má to v sobě opravdovost a upřímnost a příběh Babičky od Boženy Němcové mi vzdycky zůstane zafixovany jako národní klenot.