Koyaanisqatsi

80%
Koyaanisqatsi

Strhující umělecký dokument Koyaanisqatsi je předchůdcem u nás dobře známého snímku Powaqqatsi. Oba filmy jsou součástí zamýšlené trilogie o stavu tohoto světa. Koyaanisqatsi začal režisér Godfrey Reggio realizovat v roce 1974 jako svou prvotinu v době, kdy mu bylo třiatřicet let a kdy měl za sebou dvacetileté působení v Řádu křesťanských bratří. Příprava, natáčení a střih si vyžádaly skoro deset let. Pod záštitou Institutu pro oblastní výchovu (IRE - Institute for Regional Education) stvořil autor třiaosmdesátiminutový snímek bez jediného slova, v němž hraje důležitou roli vedle obrazu i minimalistická hudba Philipa Glasse. Název a idea celého projektu vzešla z kultury indiánského kmene Hopi, žijícího na území Arizony a ohroženého vyhynutím. Od starců tohoto kmene získal Reggio nejen povolení užít slova jeho jazyka pro názvy svých filmů, ale i inspiraci v podobě věšteckých zpěvů. "Koyaanisqatsi" znamená "život vyvedený z rovnováhy", nebo také "způsob života, který volá po změně". Reggiův filosofický esej má obecnou platnost. Vypovídá o světě, který oplývá bohatstvím a krásou, nad níž se tají dech - ale také o planetě, kterou její obyvatelé, lidé, přeměňují pozvolna k obrazu svému, a tím ubližují přírodě, jejíž součástí jsou ovšem také oni sami. Vypovídá o stereotypu života ve městech, o industrializaci, o lhostejnosti a o samotě, a také o odlidštěnosti, o letech a pádech. Podobně jako Powaqqatsi je i tento film obrazově i hudebně rozdělen do několika pasáží, jež Reggio s Glassem dramaticky vygradovali. Vzniklo ohromující dílo, jež ve světě vzbudilo velký ohlas a jež i přes značný časový odstup přesvědčivě vypovídá o tomto světě.



Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
8
Skvělý dokument s perfektní hudbou a plný krásných obrazů.
Matli
Matli
8 300 bodů
8
Hodně zvláštní dílko. Dokument podobného typu jsem ještě neviděl. Záběry z celé planety od zpomalených až po zrychlené a hlavně pečlivě vybrané a poskládané a bez jediného slova. Jediná věc, která mi vadila, bylo pár záběrů, které nebyly ničím zajímavé a kdyby tam nebyly, tak by režisér udělal lépe, prostě kazí celkový dojem ze zážitku. A hudba je místi až moc deprimující, ale to by se dalo překousnout. 78%
evismaior
evismaior
4 254 bodů
7
"Když se ti líbí Baraka, budeš z tohohle nadšená," navnadil mě kamarád, a tak jsem se na tenhle film vážně hodně, hodně těšila. A jsem z něj dost rozpačitá. Jednotlivé dílky jsou perfektní - zejména nádherné a velmi působivé záběry kamery a hypnotická hudba, která by však mnohem lépe než tady obstála v nějakém dokumentu o asteroidu řítícím se na Zemi, který vzápětí vyhubí veškerý život - tak moc je silná. A to je problém, neboť v tomto snímku mi k celé řadě záběrů zvlášť ze začátku vůbec nepasuje (honící se obláčky apod.). Snad jen k závěrečnému záběru na řítící se trosky sedí výborně, o tom žádná. Ve filmu Baraka mi připadá, že každý záběr, každý střih, tón hudby, všechno má smysl a přesné načasování. Pokud tady nějaké načasování bylo, pak mi jeho smysl neustále unikal, střih místy do hudby sedí perfektně (dráty vysokého napětí), ale pak se to zase podivně rozplizne a není mi jasné, co daným sledem záběrů autor sledoval (zařazení scény atomového výbuchu atd.). Takže ano, v jednotlivostech dobré, ale jako celek - mám pocit promarněné šance.


Dodatečné informace

Původní název:
Koyaanisqatsi (více)
  • USA Koyaanisqatsi
Premiéra v ČR:
30. 1. 2014
Distributor:
AČFK
Země původu:
USA
Rozpočet:
0,6 mil. USD
Tržby:
3,2 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Další z kolekce Koyaanisqatsi


Podobné


Půjčení nebo nákup

Powered byJustWatch

  • Patronem této části trilogie byl Francis Ford Coppola.
  • Philip Glass si film rozdělil na 12 segmentů a napsal hudební doprovod pro každý zvlášť. Když si však režisér poslechl jeho výtvor poprvé, tak film podle něj kompletně přestříhal.
  • Jeden ze záběrů horských pásem měl být původně použit v Kubrickově Osvícení.