Recenze filmu Utrpení Panny orleánské

81%

Komentáře a recenze 7

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
37 040 bodů
10
V roce 1431 byla dívka, u nás známá jako Johanka z Arku, postavena před soud pro obvinění z kacířství, kde byla nucena zapřít své tvrzení o svých vizích. A právě o tom vypráví tento snímek, který patří mezi ty vrcholné z němé éry. Natočit němý film o soudním přelíčení tak, aby vypověděl vše patřičné a honosil se svou dramatičností, je skutečně majstrštyk. A tento snímek skutečně takový je. Není snad nikoho, kdo by neznal Johanku z Arku a její osud. A však naopak je mnoho lidí, kteří nic neví o tom, jak s ní probíhal soud. Snímek se hned na začátku honosí informací, že dané texty byly použity ze skutečných listin během tohoto soudu sepsaných, takže vše, co je, samozřejmě pomoci titulků, vyřčené, skutečně kdysi zaznělo. Takže je to vlastně stejné, jako u českého snímku z roku 1970 'Kladivo na čarodějnice',  který se tímto skutkem honosí taktéž. Autoři se samozřejmě zaměřili na utrpení Johanky, takže přemíra záběrů tkví v detailu na její mučivý výraz v obličeji. Oproti tomu nechybí přísný výraz soudců, takže divák, který se dostane do hloubky celého tohoto podobenství, dostane atmosféru plnou napjatého vzrušení. K tomu samozřejmě dopomáhá i doprovodná doslova hypnotická hudba provázející celou stopáž filmu. Příběh se odehrává v době, kdy mohla být žena popravena za jakoukoli odchylku od dané stanovené normy s obviněním, že jde o čarodějnictví. A právě detailní záběry na tvář Johanky nucené stát tváří v tvář výsměchu, utrpení a pochybnostem rozbíjející její duši, vytváří nejsilnější obraz dané doby. V očích pohybující se mezi radostí, náboženským vytržením, zoufalstvím a transcendentní trpělivostí, je takřka nemožné spatřit Johančino souznění a necítit hrůzu z její popravy. Tato závěrečná scéna je vrcholem celého filmového díla, která je svojí syrovostí skutečně snad nejděsivější. Následná reakce rolníků rozzlobených Johančinou smrtí s pocitem uvolnění a vzteku je víc než hmatatelná. Tento snímek je rozhodně mistrovským dílem, který po citové stránce neponechává nic náhodě. Jedinečný intenzivní filmový zážitek je zaručen. Tedy alespoň pro filmové fajnšmekry.
Fingon
16 896 bodů
10
Poprvé jsem tento film viděl před několika lety ve verzi s německými mezititulky, která byla nahraná z nějaké německé televize a doplněná klasickou hudbou, např. Bachem. Už tehdy to bylo na pět hvězd. Dnes jsem viděl verzi od Criterionu se zde několikrát zmiňovaným oratoriem Voices of light Richarda Einhorna, které rozhodně není jen tak nějakým hudebním podkresem, ale mistrovským dílem samo o sobě. Nejvíce na mně zapůsobila sekvence v mučírně, ke které se k záběrům tváří soudců a Jany přidávaly i záběry na mučící zařízení, zvláště to ostnaté kolo.
lamps
lamps
15 355 bodů
8.5
Vyprávění založené na detailních záběrech rozvášněných postav má zásluhou typologicky přesně obsazených a skvěle hrajících herců svou nepopsatelnou sílu, stejně jako osobitá režie na pomezí několika tehdejších filmařských hnutí a přístupů, ale s přibývajícími minutami kouzlo vyprchává, a jelikož je jasné, jak všechno skončí, zdá se mi celý film spíše jako trpělivá ukázka dobového režijního skillu než jako působivý osudový příběh. Dodatečně zakomponovaná hudba každopádně fenomenální..
liborek_
liborek_
7 321 bodů
10
Jeden z nejlepších němých filmů vůbec... Geniální zpracování slavného příběhu o Johance z Arcu, které nenašlo a zřejmě ani nenajde přiměřeného následovníka... Luc Besson se se svou Johankou z Arku tomuto opusu ani nepřiblížil a ani Robert Bresson s Procesem Jany z Arcu, která je způsobem vyprávění podobná, nedosahuje kvalit Dreyerova veledíla. Minimalisticky pojaté dekorace jsou doplňovány bohatou škálou výrazových prostředků a zejména neuvěřitelný výkon Marie Falconetti v roli Johanky bere dech... Dreyer zdůrazňoval kde mohl kontrastní rozdíl mezi prostou zbožnou dívkou a ďábleskými kněžími, kteří pro samou nenávist a nepřekonatelnou ortodoxii ženou hlavní hrdinku až na hranici. Film již v době svého vzniku čelil mnohým cenzurním zásahům a brzy dokonce shořel originální negativ filmu. Dlouhou dobu byl film znám jen z poničených kopií. Ještě že byla nalezena poměrně zachovalá kopie, kterou dnes v doprovodu skvělé hudby Richarda Einhorna můžeme sledovat se zatajeným dechem.
Miller
Miller
2 220 bodů
6
Určitě je to slušný art s myšlenkou, ale mě to tak nudilo........Z kritického hlediska 5*, z diváckého 1* - kompromis = 60%
beseda
beseda
1 931 bodů
9.5
Mé hodnocení: 93%. Viděno: (31.03.2010 - Febiofest, Kino Lucerna - velký sál; němý film s živou hudbou - Orchestr Berg).
Smazaný uživatel
0 bodů
8
To, co bychom dnes nazvali soudním dramatem, prostě bez zvuku fungovat nemůže. Ne úplně. Utrpení Panny orleánské má jistě své kouzlo, ale čtyři hvězdy dávám jen z úcty - hrozně se to opakuje a neustálý mučednický výraz hrdinky se postupně stává tak trochu směšný. Uznávám ale, že jde spíš o mojí neochotu než o chybu snímku.