Opakující se lákání signálem na začátku filmu. Tohle tady už bylo. Vetřelec už ztratil to kouzlo a strach z neznámého nebezpečí už je pryč. Bylo ho vidět víc než dost, ale už né v takovém množství. Film už nenabízí nic aktuálního a originálního. Bylo by lepší nechat vetřelce už na pokoji. Potěšilo tempo filmu a akce s monstrem samotným.
Zvláštní tah pojmenovat to Vetřelec, když to s původním filmem nemá takřka tolik společného, namísto vzhledu kultovního monstra.. S tím že pak chudák Prometheus, kterému vznikl sequel, který se k němu ani nehodlá hlásit. Ve výsledku to není nejslabší díl s Vetřelcem (to Resurrection je naprosto marný), ale když po tom Prometheovi bych čekal něco jiného. Rozhodně se sluší říct, že do tohohle filmu nikdo nikoho nenutil a příběh byl ukončen.. Líbí se mi, že to značku někam posouvá a my třeba vidíme setkání s vetřelci venku v přírodě, což ale logicky nebylo vzhledem k stylu a příběhu původních filmů možné.. Jako film s vetřelcem naprosto podle očekávání a tu šablonu naplňuje ve všech bodech, a to je možná ten problém, jak suše film nakonec působí.. Obsazení není tak nabušené jak v případě předchozího kousku, ale podařilo se opět ukecat Michaela Fassbendera, a ten je schopný všechny o míle přehrát, i když to se mu to dělá, když je tam dvakrát.. Současně se nezapomíná na kultovní "vetřelčí klubání", ale jinak je příběh dost tupej. 60%
[SPOILERY] Votrelec Covenant dopadol približne tak ako som očakával. Keď Ridley Scott prvý raz oznámil, že ide znova natočiť votrelca, no tentokrát už aj so Xenomorphom, ľudia boli hotoví. Teda až do doby, čo tento film vyšiel. A ja to úplne chápem. Film ako taký vôbec nie je zlý. Má výbornú výpravu, hudba celkom dobre dotvára atmosféru, herci i navzdory faktu, že sú prevažne noví vám prídu sympatický a celkovo film vyzeral po technickej stránke veľmi dobre (ak si odmyslím finálny boj s našim obľúbeným emzákom, kde bol viditeľne k smiechu zle vykľúčovaný green-screen). Len to malo jeden problém, ktorý tento film neskutočne potopil - je to sequel k Prometheovi, ktorý absolútne poprel základný LORE Alien univerza. Do prvej polovičky filmu je to riadna bomba a budete film žrať každou minútou, i keď vám nič až tak svetoborného neponúkne, no všetko sa to začne raketovým tempom zosypávať (presne ako Prometheovi) v momente, keď sa posádka odchýli z cesty a pristane na úplne cudziu planétu. V tú chvíľu sa to premení na nudný slasher horor, s očakávanými jumpscaremi a urýchleným vyvraždením 3/4 posádky. A ak vám ani toto nestačilo, tak sa neskôr vo filme objaví aj robot David a príbeh sa vám počas jeho časovej línie snaží nostalgicky predať vysvetlenia k rôznym nevysvetleným prvkom z pôvodného filmu, akým je napríklad dôvod, prečo sa cez Face-huggera dostáva Xenomorph do ľudského tela. Bohužiaľ film na to ide s až príliš veľkými rúžovými okuliarmi a vo výsledku tento pokus tvorcov nás znova usmerniť v časovej línii je značne kostrbatý. Evidentne mal aj pán Scott problém s naverbovaním pôvodného castingu a tak samoúčelná smrť off-screen najsympatickejšej hlavnej postavy z predchádzajúceho filmu celkom zamrzí. Koniec filmu je dosť predvídateľný (hlavne pričlenením odfláknuteho strihu, vďaka ktorému je presne evidentné, čo chceli tvorcovia zakryť). Vo výsledku, ale stále trvám na tom, že ak nie ste fanúšikmi Votrelca, alebo ste ho nevideli či dokonca patríte k mladej generácii divákov, ktorých staré klasiky nadchnú len málokedy, potom ani výberom Covenanta nespravíte úplne najhoršie. Ak je vám, ale LORE milý, radšej už v sérii ďalej nepokračujte, začína to byť už celkom guláš. Snímka, ale svoj účel splnila, síce s ňou nie som úplne spokojný, navnadila ma na očakávanie ďalšieho pokračovanie. Takže, I see this as an absolute win...
Hned ze začátku musím dodat, že nejsem fanoušek značky. Minul jsem jí v té správné době i věku. Všechny díly jsem viděl až nedávno, když mi bylo 15 a v té době to na mě nebylo ani hororové, ani akční, ani psychologické. Zpětně kvality filmů uznávám. Co však neuznávám jsou nostalgií zaslepení diváci, kteří nevidí jak film zestárnul. Teď už ale ke Covenantu. Stejně jako u Promethea chybí propracovanost celému ději. Poznejte posádku těch nejnevhodnějších lidí pro kolonizační misi jiné planety. Jsou nemotorní, hloupí, emočně nevyrovnaní. Proč tam jsou manželé nebo jiné páry? Nevím jaká společnost může být tak hloupá, že přenechá velení kolonizační lodi s 2000 kolonizátorů v hyperspánku bandě manžílků, kteří snad neprošli žádným výcvikem, jelikož podle jejich uvážení je jedinou hrozbou ve vesmíru absence kyslíku. Jakmile se totiž dostanou na okysličenou planetu, tak se skafandr či jiná ochrana před možným nehostinným prostředím stává zbytečnou. Hlavní hrdinka, ke které máme cítit sympatie jenom proto, že jí hned na začátku umřel manžílek, může táhnout do prdele. Nenáviděl jsem jí už z traileru a tu samotnou herečku už nechci nikdy nikde vidět. Vypadá jak malej ošklivej kluk. V polovině filmu se z ní z ničeho nic stane 'Strong Female Character' a to jsem jí fakt nežral. Po vizuální stránce se na to ale kouká dobře. Jakoby Ridley Scott vůbec neměl cit pro příběh, ale pouze pro to jak by věci měli vypadat. Pohledy do krajiny, vzhled i zrod neomorphů, či úvodní scéna s Davidem (Fassbendera jsem si jako jediného oblíbil) - ten jeho samotný pohyb, to jak naléval čaj v úvodní sekvenci. Na to se koukalo opravdu krásně. Kvůli tomuhle bych ten film rád táhlejší. Vyloženě to k tomu vybízí. Jen by to chtělo lepší scénář, pač strávit více času s takovouhle posádkou bych asi nerozdejchal. Hodně lidí filmu vyčítalo ubírající se směr k nějakému filozofickému přesahu o zrození. Covenant není jednoduchý film jako třeba první díl ságy. S tím by se už dnes neuspělo. Během těch let jsme toho ve filmech viděli dost. Už nás toho tolik neuchvátí. Tvůrci musí s námětem pracovat o něco komplexněji, ale to nejspíš Ridleymu nejde. Ten člověk dokázal natočit dobrý film, dokud stačilo málo. Více je nad jeho schopnosti. Přesto je tento film spíše více a proto se jedná o pokračování Promethea. Filozofický přesah tu však nečekejte. Nevím, kde jste vy tupci něco takového vyhrabali, ale jste vedle. Jde o úžas ze zrození a tvoření ne o hluboké myšlenky typu "Kdo jsme?", "Jaký je náš úděl?" či "Kdo nás stvořil?". Covenant to trochu nakousne na začátku, ale tohle už v univerzu bylo zodpovězeno v Prometheovi. Pokud je tu něco k zamyšlení, tak samotní Alieni. Organismus, který jen přežívá a zabijí. V závislosti tedy na přežití tohoto živočišného druhu a samotného jeho rozmnožování se mění celý koncept líhnutí. V předchozích dílech jsme viděli Vajíčko, FaceHugger, ChestBustera a dospělého Vetřelce. Ten dospělý Vetřelec se měnil v závislosti na tom v čem se líhl. Ten typický se líhl v člověku viz první/druhý díl ale ve třetím díle se vylíhl v psovi a tudíž samotný Vetřelec byl více zvířecí (běhal po všech čtyřech). Tady se všichni Vetřelci vyvinuli v člověku, ale zajímavé bylo, jak se do toho člověka dostali. Prostředí neumožňovalo vždy přežití těch vajíček a tak ten organismus přežíval ve flóře planety podobné té naší. V závislosti na tom se ten vetřelec i jinak vylíhl a úplně jinak vypadal. Tato myšlenka je něco s čím si jde obrovsky vyhrát a ještě víc to podporuje vysokou schopnost jejich přežívání. Ve filmu na to však není dbán takový důraz. Vlastně mám pocit, že si to autoři ani neuvědomují a snaží se jen předhodit něco nového, aby se neřeklo. Pracovat by s tím šlo mnohem sofistikovaněji. Tato nerozvinutá avšak existující myšlenka mi film dělá líbivější. Alien: Covenant má mnoho chyb, mnoho myšlenkových nerovností, alespoň se však na něj dobře kouká. Skrz mé malé očekávání je tu jeden nehezký prvek, jenž mi kazil zážitek. Já se těšil na pořádný gore a vrcholem brutality byl prvotní zrod bílého neomorpha. Jakmile však nejrůznější Vetřelci začnou zlobit, tak zhruba polovina zabití je useklá v tom nejlepším. Samozřejmě si domyslím, co se asi stane - to však nic nemění na tom, že to chci kurva vidět! Jak já bych rád viděl Aliena roztrhat člena posádky. Nestalo se. Na pátého Vetřelce/druhého Promethea se kouká dobře a když člověk neočekává nic převratného či není skrz čas upnutý k prvnímu dílu, tak si film může užít. Myslím, že Ridley by měl přenechat značku nějakému mladšímu a šikovnějšímu filmaři a sám fungovat jen okrajově (jako se tak stalo v případě filmu Blade Runner 2049). On sám už nic pořádného nevyprodukuje. Ať si vezme prachy a táhne někam do píči, když už jeho senilita postoupila do bodu, kdy si nechá napsat scénář od nějakého dua amatérů.
malo sa to volat VETRELEC: THE GREATEST HITS pretoze novy zarez vo vetreleckom univerze pouziva skoro vsetko z predchadzajucich filmov ci uz filozofovanie z PROMETHEA, POV zabery kamier posadky ako v ALIENS, maly mrstny vetrelcek ala alien3 a pride dokonca i na chest bursting scenu. nic svetoborneho ale stale dobra zabava...
Kde začít. Prometheus byl ambiciózním pokusem přinést do série filozofický přesah a zašel tak daleko, až potlačil téměř všechny klíčové body původní série. Covenant chce být přístupnější a je svým stylem rozkročený někde mezi. Což je i není výhoda. Ano, Prometheus byl jinde, ale ve svém stylu konzistentní. Covenant naproti tomu těká a pravé hororové inferno, které patří mezi to nejintenzivnější v rámci série, se přepíná do částí, kdy postavy dumají nad smyslem bytí, zatímco do toho hrají na flétnu. Díky tomu jsem nyní, hodinu pro projekci, na vážkách, jak moc se mi vlastně Covenant líbil a kam bych ho kvalitativně mezi jednotlivé díly zařadil. Potvrdil jsem si každopádně to, že jako fanouška vesmírných hororů mě nejvíc baví, když se film přesune do chodeb vesmírných lodí a ubikací, kde mi přijde, že je Vetřelec nejvíc doma. Body navíc za to, že samotný zrod monstra (konečně dostaneme pořádnou odpověď) dává docela smysl, film má velmi slušné
tempo
původ monstra
některé opravdu strhující momenty
ani ryba ani rak
snaha o hloubku spíš úsměvná
de facto (dějově) jen splácání Promethea a prvního Vetřelce
Stále cítiť Promethea, atmosférou sa ale trochu priblížujeme aj Votrelcovi. Chýba väčší drive, menej filozofovania, jasnejšia výzia s menej podivnými zvratmi ktoré celkovo škodia značke. Fassbender si berie väčšinu filmu pre seba, napätých situácii je dosť, krásne prostedie planéty málo využité. Keď to zhrniem, Prometheus sa snažil ísť vlastnou cestou a vystavať príbeh nezávisle od univerza. Covenant sa chce priblížiť klasike aby umlčal slová kritikov, no to sa úplne nepodarilo. Na jedno pozretie vôbec nepôjde o stratu času. Najviac mi ale vadilo že film z časti odpovie na nezodpovedané otázky ale zároveň nešikovne vytvára nové.
V žádném případě to nesrovnávám se starým vetřelcem, i přesto, že jsem tam viděl příliš mnoho náznaků. Takže na musím nahlížet jako na pokračování Promethea, který byl pro mě fajn. Nový vetřelec je dobrým pokračováním Prometha. Nabral dobře na otáčkách a pomalu a jistě začíná odkrývat tajemství, které se více blíží ke snímku z roku 1979. I přes pár věcí, které se mi možná zdáli přitažené za vlasy, kdy jsem přemýšlel, jestli se mi má líbit ta myšlenka, jak vlastně vetřelec vznikl, film na mě skvěle působil. Ve své podstatě David si zahrál na Gigera. Bylo ukázáno snad vše, jak vymýšlel vetřelce, jak ho vyvíjel. Vlastně asi tak nějak Giger se dopracovával k Vetřelci, jak jej známe. Ridley Scott stále umí. Nebylo to 100%, ale mě si Vetřelec: Covenant určitě získal. Znovu jsem totiž viděl krvelačné monstrum, co zabíjí bez slitování. Věřím, že ty drobné nedostatky vyplní až po sléze režisérská verze. Stejně tak, jako uplne debilní střih a sceny, kdy z niceho nic je vetřelec velkej a loví a vsichni vědí o co jde. Nicméně mě to zajímá a už teď se těším na rozuzlení celé série a s čím vlastně přijde Scott k napojení na Ripleyovou a Nostromo na LV-426. A . Film není dokonakej, ale je dobrej.
"Co takhle nějakou hudbu, Matko?" - "Kterou skladbu?" - "Richard Wagner. Das Rheingold, akt II. Vstup bohů do Valhally." Další nultý díl legendárního vetřelece aneb pokračování Promethea. Znovu mi tu chyběla Ellen Ripleyová. Ta 1 hvězda je především za Michaela Fassbendera. "Máš na výběr, bratře. Oni či já? Sloužit v nebi, nebo vládnout v pekle?" Skvělý herecký výkon, ovšem jinak zprznění kultovního filmu. Vtipné na tom je že ten samý člověk, který to začal a vytvořil klasiku (Vetřelec 1979), má na svědomí i tento film. - 10%.