Recenze filmu Ona

78%

Komentáře a recenze 80

Dle počtu bodů
liborek_
liborek_
7 283 bodů
10
(možný spoiler!) Jeden z nejchytřejších filmů poslední doby, který více než vizionářskou futorologickou fikcí je delikátní anatomií lásky, romantiky a také role člověka v moderním světě ovládaném všudypřítomnou IT. Děj se odehrává v nedefinované budoucnosti, která však vykazuje zřetelnou kontinuitu s naší současností. Nevidíme vlastně nic, co bychom neznali z našich každodenních životů; dnešní technologie jsou ve filmu pouze - logicky - na vyšší úrovni (povědomý je i onen retro styl oblékání, který koresponduje s pravidelnými módními cykly, jak je známe i teď). __Osamělý Theodore prochází složitým obdobím. Rozvádí se a má pocit, že vše podstatné v životě si už prožil. Je citlivý, vnímavý, ale současně pociťuje prázdnotu, kterou vyplňuje hraním her a různými náhražkami (např. na internetu: v chatovacích místnostech, virtuálním sexem apod.). Zlom přichází se Samanthou, operačním systémem jeho PC, který má vysoký stupeň umělé inteligence a do nějž se Theodore zamiluje. Výjimečnost filmu spočívá v tom, že Theodor i divák beznadějně podlehnou iluzi, že i Samantha se zamiluje do Theodora. Jejich vztah je totiž tak něžný, tak krásný, tak skutečný. Jejich rozhovory jsou tak vtipné a duchaplné! V této záplavě emocí se snadno ztratí podstatné detaily: Samantha je umělý (!) komerční (!) produkt (!), o kterém se Theodore dozvěděl z reklamy. Je to složitý algoritmus, který byl nějakou korporací vytvořen tak, aby po vstupní diagnostice byl naprosto customer-specific a aby se choval zcela přirozeně (včetně pochyb o sobě samém a domnělých emocí). Tím nejdůležitějším detailem (pro mou interpretaci klíčovým) je však Theodorovo cyranovské zaměstnání: Píše osobní dopisy za ty, kteří nejsou schopni (nebo nemají čas) své city dostatečně vyjádřit. Vědomě se obracejí k náhražce a Theodore se tak účastní grandiózního podvodu (a jistě dobrého byznysu) na adresátech, kteří podléhají iluzi, že city z řádků dopisů jsou autentické. Stejným způsobem je však podveden Theodore sám prostřednictvím Samanthy, která navzdory různým (projektovaným) náznakům vymanění se z rámce pouhého umělého algoritmu stále zůstává neživým produktem IT vývojářů - a tedy neživou náhražkou. Z tohoto pohledu může být následné ukončení vztahu se Samanthou (její "odchod") např. výsledkem snah producenta OS1 o omezení životnosti produktu (o licenční politice softwarových firem v nedefinované budoucnosti můžeme různě fantazírovat). __Jelikož Samantha je customer-specific (dokonale zná Theodorovy záliby, práci, minulé vztahy, sexuální preference), zintenzivňuje nám náhled na Theodorovu osobnost. Theodor touží po lásce, ale díky Samantě si můžeme uvědomit, že láska je do značné míry sobecká emoce, která je korigována kompromisy, jež reálný vztah nutně přináší. Se Samanthou je to jiné, protože Theodore fakticky stále zůstává osamocen, zůstává sám se sebou; Samantha mu pouze umožňuje ventilovat přemíru emocí, které v sobě dusí. Theodor se nechává obelhávat náhražkou a dostává za to částečné uvolnění tíhy duše a iluzi krásného vztahu (který se líbí i nám divákům, protože má rysy přirozenosti a je prost klišé - bylo by zajímavé sledovat OS1 ve vztahu s nějakým buranem). Podstatným rysem popisované společnosti budoucnosti pak je, že se nikdo nepozastavuje nad tím, že chlap randí s počítačem. Vztah člověka a elektroniky se stává přirozeným a všeobecné podlehnutí náhražkám se stalo normou. __Přetrvávající osamělost, sociální uzavřenost, obklopování se (krátkodobými) náhražkami, ovlivňování nejintimnějších sfér našeho soukromí komerčními firmami a individualismus jsou fenomény dneška, které film zajímavým způsobem extrapoluje do celkem realistické podoby budoucnosti. Zda je to pozitivní nebo negativní představa, záleží na každém z nás... Když se pak k výbornému scénáři připočítají skvělí Joaquin Phoenix a Scarlett Johansson, výborná hudba i kamera, dostaneme jeden z nejsilnějších a myšlenkově nejpodnětnějších filmů, jakých byl Hollywood v posledních letech schopen.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 195 bodů
5
Pro někoho to není ztracený večer, pro mě ano. Nejspíš to není film pro důchodce. Každopádně bych se takových "vztahů" nechtěla v životě dožít. Stačí mi ta současná umělá inteligence. Vždycky řvu do telefonu, že chci mluvit s živým člověkem!
celticek
celticek
5 916 bodů
8
Mě to teda zasáhlo hodně, moc hezký film. Phoenix super, Scarlettin hlas sexy. Obavy, že by to takhle jednou dopadlo nemám,dostat kopačky od OS je celkem hnus. Ale dokud budou mít lidé v hlavě 2 neurony, tak určitá možnost tam je:)
Rollman1
5 561 bodů
8
Velmi silné, komorní sci-fi s úžasnou výpravou a vynikajícími hereckými výkony. Jak Scarlet, tak Phoenix zahráli na výbornou. Je to film, ve kterém se hodně povídá, zatímco se děj pomalu žene kupředu. Co na to říct? S Novými technologiemi tento film dostává úplně jiný rozměr. Určitě doporučuji.
kubas369
5 377 bodů
8
Nejoriginálnější romantický film. A taky poředně melancholický a smutný. Nedoporučuji lidem trpící depresemi po tomhle si to totiž pujdete hodit. Já měl jen knedlík, protože jsem scela vyrovnaný sociopat.
Kinghome
Kinghome
5 297 bodů
8
Nad komentem k tomuto filmu jsem fakt přemýšlel a došel jsem k názoru, že to vlastně nemá cenu, tenhle film prostě musíte vidět, jde o to, že ani já sám nevím, jestli bych chtěl takový umělý program, který by byl vlastně mým nejlepším kámošem/holkou, podle mě by se jen ztratila úplně komunikace mezi lidmi, každý by měl tu svojí vysněnou polovičku, no to je jedno, ten film je úžasný, i když celkem jednoduchý. Chlápek si koupí umělou inteligenci a je s ní šťastný, pak víc a pak nejvíc, potom se to začne komplikovat a celý se to nakonec zamotá a.. no nechci spoilerovat, prostě se na to koukněte a uvidíte. Jo a není to tak depresivní, jak všichni tvrdí :)
evismaior
evismaior
4 254 bodů
6.5
Zřejmě jsem příliš přízemní a hřejivý tělesný kontakt (byť třeba ve formě "pouhého objetí) prostě k životu nezbytně potřebuju. A to je důvod, proč zápletce snímku Ona nedokážu uvěřit natolik, abych se do příběhu ponořila a užila si ho. Operační systém s vlastní inteligencí, která se vyvíjí posléze i rychleji než ta lidská, by pro mě jistě mohl dobrým rádcem a inspirativní osobností a snad i trochu zvláštním kamarádem (byť spíš ve stylu Sheldona Coopera vypouštějícího své sociopatické hlášky z pojízdného monitoru), ale tu lásku si (narozdíl třeba od Blade runner) představit neumím a ani dobře napsaný scénář, citlivě hrající J. Phoenix a charismatický hlas linoucí se z jeho mobilu mě o tom nepřesvědčili. Nicméně nemohu popřít, že příběh je neotřelý a přinutil mě opět k přemýšlení o tom, jaké to asi bude, pokud se lidé někdy zbaví svých hmotných těl a přenesou své vědomí někam do virtuální reality.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
8
Předvídatelný děj byl namístě, trochu v rámci sci-fi se objevily nesrovnalosti, kdy počítače dokážou "vše", ale lidé stále pracují, jakoby nebyly počítače, které to umí, resp. chodí do práce načítat texty, které už software má dávno v malíčku. Ale Joaquin Phoenix výborný, námět s oživlou inteligencí v dané podobě skvělý (i když prý v Asii už podobné softwary frčí), myšlenka mohla být stejně z Vesmírné Oddysey, A.I. Umělé inteligence, Andrewa-člena naší rodiny, či Simone. Přesto film, který svou poetikou připomíná Ztraceno v překladu, je filmem, který stojí za to vidět. Film pochmurný, introvertní, lehce dekadentní a přesahující běžný standard. Postava Samanthy ( hlas pořítače ) byla výborně vybudována.
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
4
Já vím, že se ta doba o nějakých cyrka 30 let změnila k nepoznání, že si František místo fantazírovaní o píchání sexbomby Pamely Anderson, radši vybere vycpaný polštář nějaký anime dívčiny s dírou uprostřed (můžete hádat pro co..), nebo třeba jako případ u Žakuse píchat computer. Musím taky s trendem, jak se říká, tak hned zítra si jdu pořídit akumulistickou napodobeninu milfky, která už něco zažila v oblasti sexuálního života, tak nejlíp aby měla aspoň 70. Pořídím si ještě rakev, která se bude tak konstruktivně debilně otevírat, že si budu muset do rakve brát svazek klíčů, a deset minut vybírat ten správný, protože já jsem líná prdel si koupit moderní rakev s bluetooth, s očním a palcovým zabezpečením a přenousnou televizí. Teď jsem se trochu ztratil, proč tu mluvím o rakvi? Aha ano, už si vzpomínam, nedává to stejný smysl jako celý můj sexuální život, který není defacto žádný. Můj jediný sexuální zážitek byl to, že mi ho týpka omylem sáhla na stehno, a možná jsem trochu cítil na šulínku, že se trochu polekal. Nebo, taky veselá příhoda, když mi ho Anička, asi v závalu sebeobraně, kopla do gulí vší silou, kterou si vybila z kroužku keramiky. Ale co mi šiška, ani žalud nebere, jak se dá sexuálně uvolňit s voice operátorem. Já když tu Siri špinavou potáhnu, ať mi udělá blowjob, odvrátí mi tím něžným robotickým hláskem - ve vaší oblasti žadná restaurace s názvem udělat blowjob není, můžu vybrat podobný podnik s názvem udělej si ho sám, ty hulibrku. Já těm proradným mrchám už vůbec nevěřím. No, bohužel zůstanu na věky věků starým mládencem, teda pokud by se někdo z vás uživatelek nenašel...? Kdyby se jednalo o běžnou epizodu Černého zrcadla, hodil bych papučou a už se o tom nebavil, ale točit o tom celý film?
Zbyndex
Zbyndex
3 611 bodů
6
Celkem koukatelná záležitost, na druhou stranu nevidím důvod, proč je tento film tak protěžovaný a úspěšný. Abych pravdu řekl, čekal od toho trochu jiný kontext a skrytý záměr. Avšak to mne nijak neovlivnilo v hodnocení. Velmi dobrým výkonem bych ocenil Phoenixe, tento kojot dokázal pěkně zahrát vztah s kusem šrotu. Na druhé straně žhavá Scarlett Johansson, která získala několik ocenění za herecký výkon, počkat! Jaký výkon? Po tomhle "extempóre" porotců soutěží už vůbec nedávám na přidělování těchto patetických cen. Konec filmu byl celkem nepochopitelně ukončen, ačkoliv jsem byl celkem rád, že už film končil, přeci jen to mohl režisér zformulovat jinak. Myslím si. že tento film byl ideální na poučení lidu, mělo to obrovský potenciál v tom, že lidmi hýbou sociální sítě a celý kybernetický svět, ve které někteří lidé prakticky žijí. Potenciál tkvěl v silném příběhu, který mohl roztrhat srdce diváka a zároveň mu dát brouka do hlavy, já osobně tyhle filmy vyhledávám. Tady jsem to nenašel, ale to nevyčítám tvůrcům. Přestřelená stopáž, nudné sekce a celková monotónnost tvoří 60%.