Na světě existuje spousta blockbusterů, ale pak je tu ještě jejich speciální kategorie s patentem Toma Cruise. Herecký pardál, jenž nabral nejméně třetí kaskadérský dech, dává svým projektům u Paramount Pictures všechno. V případě druhého Top Gunu se jeho praktická píle a technické inovace splatily zlatem, s nedávno ještě neselhávající franšízou Mission: Impossible je to ale složitější. Po finančním krachu předražené sedmičky (Odplata) se osmý díl očekává s napětím, zvlášť po nyní třicetiměsíční produkci a zvěstech o 400milionovém rozpočtu. První našlapaná upoutávka zúročuje investované jmění do posledního centu a naznačuje, že tahle nesplnitelná mise bude opravdu tou poslední – svědčí o tom také nově stanovený podtitul Final Reckoning, tedy Poslední zúčtování.
Články 83
Pravá noha patří na plyn a pedál musí ležet na podlaze. Tom Cruise se i po šedesátce řídí jednoduchou filosofií, již lze vztáhnout na filmový průmysl i na libovolné závodnické okruhy. A proč ne obojí naráz? Nestárnoucí hvězda zvládla po šestatřiceti letech osedlat kokpit stíhačky ve druhém Top Gunu a ve studiu Paramount Pictures hodlá protáčet miliardy i nadále. Nejenže osmý film z franšízy Mission: Impossible letitou produkcí šponuje rozpočet ke 400 milionům dolarů, ale s vidinou prázdných peněženek dnešních i nostalgických diváků možná vznikne také opožděný sequel k přehlížené závodní řachandě Tonyho Scotta Bouřlivé dny (Days of Thunder) z roku 1990.
Brad Pitt plus George Clooney se dle nového účetnictví Applu rovnají sedmdesáti milionům dolarů. Připočtěte k tomu patnáct milionů pro režiséra marvelovek Jona Wattse a dostanete recept na akční komedii Osamělí vlci (Wolfs), již jsme na konci září měli původně vidět také v českých kinech. Plánovaná plošná distribuce v tisícovkách světových kin je nicméně minulostí a snímek, který na třech lidech vyčerpal kompletní produkční náklady loňské sci-fi Stvořitel (The Creator), půjde před vydáním na Apple TV+ na jediný týden do limitované kino distribuce. Nejmajetnější firma světa, konkrétně její filmové oddělení, tím reaguje na vlnu vlastních i konkurenčních propadáků a před tradičnějším uváděcím oknem upřednostňuje vidinu uživatelského nárůstu na streamovací platformě.
Snadno se zapomíná, že ještě na startu minulé dekády publikum radostně výskalo při představě, že opakovaně uvidí brutální smrt Toma Cruise. Originální sci-fi Na hraně zítřka (Edge of Tomorrow), již proměnlivá skvadra scenáristů převzala z japonské předlohy All You Need Is Kill, se s tehdy uvadající hollywoodskou hvězdou nemazala. Spirálový narativ o mimozemské invazi uzamkl bojem nepolíbeného majora Williama Cage (Cruise) do videoherní časové smyčky, přičemž na úspěšné splnění nesplnitelné mise padlo hodně životů. A byla to ohromná, kritiky i diváky chválená zábava, k níž nám režisér Doug Liman i scenárista Christopher McQuarrie dlouhodobě slibují pokračování. Věnují se však jiným projektům a všichni už zřejmě pochopili, že další díl nedostaneme – recept na úspěch byl totiž víceméně improvizační a ojedinělý.
Původní Road House je dnes už malinko zapadlým béčkem, v němž se Patrick Swayze snažil přesvědčit diváky, že umí kromě tancování taky solidně kopat. A díky jednoduchosti a naivitě z toho vznikla esenciální žánrovka své doby. Nová verze, která je od čtvrtka dostupná na Amazon Prime Video pod českým názvem Hrozba smrti (Road House), přináší na scénu nejen dokonale vyrýsovaného Jakea Gyllenhaala, ale také sportovní fenomém MMA a jednu z jeho nejkontroverznějších hvězd Conora McGregora.
Bývalý wrestler Dwayne Johnson se stále umí prosadit v prestižních hollywoodských projektech, které z něj učinily i nejlépe placeného herce světa. Výrazně přešlápl snad jen v Disneyho dobrodružné fantasy Expedice: Džungle (Jungle Cruise) s Emily Blunt, která měla obří rozpočet a pandemická premiéra stačila na tržby 220 milionů dolarů, tedy na jeden z největších kasovních propadáků vůbec. Johnson od roku 2019 připravuje životopisné drama o zápasníkovi MMA Marku Kerrovi s názvem Smashing Machine od herce a režiséra Bennieho Safdie (Oppenheimer, Drahokam). A podle všeho si jeho manželku opět zahraje hvězdná Blunt, která se díky Oppenheimerovi uchází o svého prvního Oscara.
Poměrně žhavým hollywoodským přestupem je v posledních dnech domluvené partnerství Toma Cruise se studiem Warner Bros. Ten se přitom netají touhou připsat si po letech těžení blockbusterových značek i nějaké charakterní role a právě spolupráce s jednou z největších značek Hollywoodu by mu to měla umožnit. Padlo třeba jméno Paula Thomase Andersona, s nímž Cruise před čtvrtstoletím natočil chválenou Magnolii, ještě předtím jej však uvidíme v díle jiného slavného tvůrce.
Jedno z největších filmových studií světa provádí kroky, jež by z kvalitativního hlediska mohly vyústit v obohacení distribuční nabídky kin. Přední hlavouni Warner Bros. Michael De Luca a Pam Abdy v lednu domlouvali strategické partnerství s Tomem Cruisem, které v případě vysněného scénáře možná zahrne i pokračování úspěšné sci-fi Na hraně zítřka (Edge of Tomorrow). Sám Cruise má však po letité sérii blockbusterů zájem znovu pracovat s autorskými režiséry jako Paul Thomas Anderson, do nichž hodlají Warneři rovněž investovat stamilionové částky. Pod křídly tradiční společnosti, která se před dvěma lety sloučila do konglomerátu Warner Bros. Discovery, by tak teoreticky mohl skončit poslední film Quentina Tarantina The Movie Critic, do něhož chce ikonický tvůrce obsadit i Toma Cruise.
V kinech momentálně „řádí“ bláznivá akční novinka Argylle: Tajný agent (Argylle) s tolika hvězdnými herci, že hollywoodský chodník slávy by měl blednout závistí. Režisér Matthew Vaughn stojící za sérií Kingsman, za podvratnou komiksovkou Kick-Ass nebo za neméně hravou fantasy Hvězdný prach (Stardust) se pokoušel nastartovat novou sérii, k čemuž měl v zádech spojenou distribuci Applu a Universalu nebo šťavnaté konspirace, podle nichž napsala novelizaci filmu Taylor Swift či J. K. Rowling. Ulítlá akční komedie převracející špionážní schémata ovšem za první víkend z celého světa vydělala pouze 35 milionů dolarů, přičemž podle zahraničních webů by i ke smutným úsměvům účetních bylo z kin zapotřebí vytěžit nejméně půl miliardy.
Testosteronem napěchovaný trailer, v němž si to Jake Gyllenhaal (Mariňák) rozdává s šampionem UFC Conorem McGregorem, láká na remake kultovního akčňáku Hrozba smrti (1989) s Patrickem Swayzem. Gyllenhaal, jenž loni některé scény natáčel během turnaje UFC 285 a podstoupil zinscenovaný souboj se zápasníkem Jayem Hieronem, ztvárňuje v novince Road House ztroskotaného bojovníka a nynějšího vyhazovače v prestižním floridském baru, kde mu na železnou pěst nadbíhá mnoho členů mafie. Film režiséra Douga Limana (Na hraně zítřka) poputuje v březnu na Prime Video, přestože měl jít do kin a režisér ho chce bojkotovat.