Co provádí Apple? Studio utratilo za Pitta a Clooneyho 70 milionů, film ale do kin nepošle

Co provádí Apple? Studio utratilo za Pitta a Clooneyho 70 milionů, film ale do kin nepošle
Vlci | Plan B Entertainment
Apple se v minulých letech stal prvním distributorem, jejíž streamovací originál V rytmu srdce získal Oscara za nejlepší film roku. Společnost se rovněž zaměřila na výrobu kvalitních velkoprodukcí s garantovaným premiérovým uvedením v kinech, což umožnily spolupráce s tradičními studii jako Sony či Paramount Pictures, jež v případě Zabijáků rozkvetlého měsíce a Napoleona zalátala půlku marketingových nákladů. Co ale prozrazují neúprosná čísla?
Vlci
Vlci
  • Apple TV+
66%
Scorseseho Zabijáci, v nichž Robert De Niro s Leonardem DiCapriem chystali boudu na původní Američany s pozemky nasáklými ropou, si při rozpočtu 200 milionů dolarů z kin připsali pouze 157 milionů. Napoleon stál rovněž 200 milionů a publikum utratilo jen o dvacet mega víc. Tuze špatně si vedla i další dvousetmilionová produkce, špionážní komedie Argylle: Tajný agent od Matthewa Vaughna, která nevydělala ani stovku. Tu přitom Apple vyplázl také za romantickou komedii Vezmi mě na Měsíc, v níž Channing Tatum a Scarlett Johansson nedostáli své star-power a obecenstvo zlákali jen ke čtyřicetimilionové útratě.
Hvězdní herci už ostatně negarantují vysoké tržby, výplatní pásky Pitta a Clooneyho pro rozvernou buddy komedii o páru nesourodých čističů jsou tedy zarážející. O to víc vzhledem k přidruženým okolnostem, kdy Clooney ještě minulý rok pro Deadline tvrdil, že s Pittem vrátili své peníze zpět na stůl, aby si pojistili široké uvedení v kinech. Watts, režisér marvelovské trilogie Spider-Man s Tomem Hollandem, pro Vanity Fair nezastíral, že Osamělé vlky koncipoval jako snímek pro stříbrná plátna. O strategické změně se přitom dozvěděl pouhé tři dny před jejím oznámením.
Osamělí vlci
Vlci | Plan B Entertainment
„Osamělí vlci jsou ukázkovým příkladem filmové události, která z Apple TV+ činí vyhledávanou domovskou stanici zábavního průmyslu,“ nechal se slyšet Matt Dentler, hlava filmových celovečeráků u jablečného studia. Velmi omezené uvedení v kinech má podle něj uspokojit požadavky pestřejší sorty diváctva. A byť to nahlas nepadlo, také předejít dalšímu tržebnímu zostuzení, které z psychologického hlediska nedělá jinak prosperující bilionové firmě dobrotu.
„Značka Applu znamená kvalitu, špičkovou technologii, eleganci, vytříbenost a orientaci na budoucnost, a teď tuto značku poškozujete něčím, co působí zastarale, není relevantní a nepatří do současného kulturního povědomí,“ vyjádřil se pro The New York Times Stephen Galloway, děkan odborné školy Dodge College of Film and Media Arts v Kalifornii. Tradiční hollywoodská studia v čele s Disneym, Universalem a Warner Bros. by možná uvítala, kdyby Apple dál pumpoval peníze do projektů obohacujících nabídku kin, jež navíc nesou třeba jejich distribuční cejch. Jenže to se z obchodního a právě brandového hlediska zjevně nevyplácí.
Vlci: trailer | Falcon
Pro studio jsou dlouhodobě perspektivnější premiéry na streamu, což dokazuje srpnové exkluzivní vydání akční komedie Douga Limana (Na hraně zítřka) Provokatéři. Průměrně hodnocená spotřebka s Mattem Damonem a Caseym Affleckem dle Parrot Analytics dopomohla k rychlému zisku padesáti tisíc uživatelů a první týden po uvedení byla nejsledovanějším titulem ze všech platforem. Osamělí vlci mají mít ještě znatelnější efekt. Studio Sony, které souhlasilo s kino distribucí, tak vůbec nezahájilo původně zamýšlenou propagaci během pařížské olympiády. Vedení Applu se totiž údajně zdvihá obočí nad objemem investování do filmové výroby a také nad rizikem ostudy, když takto nákladný snímek v kinech propadne. Uvědomují si to i zástupci Clooneyho a Pitta, jimž by finanční krach filmu způsobený nedostatkem propagace mohl poškodit reputaci.
Zabijáci rozkvetlého měsíce
Napoleon
Argylle: Tajný agent
Vezmi mě na Měsíc
F1 (2025)
Zásadní bude zkrátka výkon na Apple TV+, přičemž do startu by Osamělým vlkům mohly pomoct případné pozitivní ohlasy ze světové premiéry na festivalu v Benátkách a také z krátké předváděčky v kinech. Apple dle zákulisních drbů hodlá omezit výrobu velkonákladových produkcí pro kina na jednu až dvě ročně a zbytek katalogu nenacenit nad 80 milionů dolarů. Na filmovou divizi technologického giganta se ostatně řítí finanční pohroma v podobě dalšího chystaného projektu s Bradem Pittem, závodního dramatu F1 od režiséra druhého Top Gunu Josepha Kosinskiho. Rozpočet už dle různých zdrojů přesáhl 300 milionů dolarů a děsit se musí i zadlužená společnost Warner Bros. Discovery, která stále počítá s distribucí do kin.
Tam by přitom takto drahý film musel vydělat nejméně miliardu, aby si odnesl nějaký ten profit. A to je milník, k němuž se každoročně přiblíží nebo jej překoná jen hrstka produkcí, vyjma loňské senzace Barbenheimer většinou složená z etablovaných značek jako Marvel nebo Pixar. Pitt s Clooneym tak publikum nechtěně přetahují na stream, jehož číselné bilance Apple nezveřejňuje – možná i z obavy, že srovnání s daleko úspěšnějším Netflixem by bylo příliš ostudné. Není divu, že pozice po propuštěném šéfovi kreativního marketingu Ricky Straussovi zůstává delší dobu neobsazená. Pro Apple je to momentálně hodně tvrdý oříšek.
Podívejte se na žebříček nejlepších filmů dostupných na Apple TV+.
Zdroje: Movieweb, The New York Times, Vanity Fair