Co provádí Apple? Studio utratilo za Pitta a Clooneyho 70 milionů, film ale do kin nepošle
Apple se v minulých letech stal prvním distributorem, jejíž streamovací originál V rytmu srdce získal Oscara za nejlepší film roku. Společnost se rovněž zaměřila na výrobu kvalitních velkoprodukcí s garantovaným premiérovým uvedením v kinech, což umožnily spolupráce s tradičními studii jako Sony či Paramount Pictures, jež v případě Zabijáků rozkvetlého měsíce a Napoleona zalátala půlku marketingových nákladů. Co ale prozrazují neúprosná čísla?
Scorseseho Zabijáci, v nichž Robert De Niro s Leonardem DiCapriem chystali boudu na původní Američany s pozemky nasáklými ropou, si při rozpočtu 200 milionů dolarů z kin připsali pouze 157 milionů. Napoleon stál rovněž 200 milionů a publikum utratilo jen o dvacet mega víc. Tuze špatně si vedla i další dvousetmilionová produkce, špionážní komedie Argylle: Tajný agent od Matthewa Vaughna, která nevydělala ani stovku. Tu přitom Apple vyplázl také za romantickou komedii Vezmi mě na Měsíc, v níž Channing Tatum a Scarlett Johansson nedostáli své star-power a obecenstvo zlákali jen ke čtyřicetimilionové útratě.
Hvězdní herci už ostatně negarantují vysoké tržby, výplatní pásky Pitta a Clooneyho pro rozvernou buddy komedii o páru nesourodých čističů jsou tedy zarážející. O to víc vzhledem k přidruženým okolnostem, kdy Clooney ještě minulý rok pro Deadline tvrdil, že s Pittem vrátili své peníze zpět na stůl, aby si pojistili široké uvedení v kinech. Watts, režisér marvelovské trilogie Spider-Man s Tomem Hollandem, pro Vanity Fair nezastíral, že Osamělé vlky koncipoval jako snímek pro stříbrná plátna. O strategické změně se přitom dozvěděl pouhé tři dny před jejím oznámením.
„Osamělí vlci jsou ukázkovým příkladem filmové události, která z Apple TV+ činí vyhledávanou domovskou stanici zábavního průmyslu,“ nechal se slyšet Matt Dentler, hlava filmových celovečeráků u jablečného studia. Velmi omezené uvedení v kinech má podle něj uspokojit požadavky pestřejší sorty diváctva. A byť to nahlas nepadlo, také předejít dalšímu tržebnímu zostuzení, které z psychologického hlediska nedělá jinak prosperující bilionové firmě dobrotu.
„Značka Applu znamená kvalitu, špičkovou technologii, eleganci, vytříbenost a orientaci na budoucnost, a teď tuto značku poškozujete něčím, co působí zastarale, není relevantní a nepatří do současného kulturního povědomí,“ vyjádřil se pro The New York Times Stephen Galloway, děkan odborné školy Dodge College of Film and Media Arts v Kalifornii. Tradiční hollywoodská studia v čele s Disneym, Universalem a Warner Bros. by možná uvítala, kdyby Apple dál pumpoval peníze do projektů obohacujících nabídku kin, jež navíc nesou třeba jejich distribuční cejch. Jenže to se z obchodního a právě brandového hlediska zjevně nevyplácí.
Pro studio jsou dlouhodobě perspektivnější premiéry na streamu, což dokazuje srpnové exkluzivní vydání akční komedie Douga Limana (Na hraně zítřka) Provokatéři. Průměrně hodnocená spotřebka s Mattem Damonem a Caseym Affleckem dle Parrot Analytics dopomohla k rychlému zisku padesáti tisíc uživatelů a první týden po uvedení byla nejsledovanějším titulem ze všech platforem. Osamělí vlci mají mít ještě znatelnější efekt. Studio Sony, které souhlasilo s kino distribucí, tak vůbec nezahájilo původně zamýšlenou propagaci během pařížské olympiády. Vedení Applu se totiž údajně zdvihá obočí nad objemem investování do filmové výroby a také nad rizikem ostudy, když takto nákladný snímek v kinech propadne. Uvědomují si to i zástupci Clooneyho a Pitta, jimž by finanční krach filmu způsobený nedostatkem propagace mohl poškodit reputaci.
Zásadní bude zkrátka výkon na Apple TV+, přičemž do startu by Osamělým vlkům mohly pomoct případné pozitivní ohlasy ze světové premiéry na festivalu v Benátkách a také z krátké předváděčky v kinech. Apple dle zákulisních drbů hodlá omezit výrobu velkonákladových produkcí pro kina na jednu až dvě ročně a zbytek katalogu nenacenit nad 80 milionů dolarů. Na filmovou divizi technologického giganta se ostatně řítí finanční pohroma v podobě dalšího chystaného projektu s Bradem Pittem, závodního dramatu F1 od režiséra druhého Top GunuJosepha Kosinskiho. Rozpočet už dle různých zdrojů přesáhl 300 milionů dolarů a děsit se musí i zadlužená společnost Warner Bros. Discovery, která stále počítá s distribucí do kin.
Tam by přitom takto drahý film musel vydělat nejméně miliardu, aby si odnesl nějaký ten profit. A to je milník, k němuž se každoročně přiblíží nebo jej překoná jen hrstka produkcí, vyjma loňské senzace Barbenheimer většinou složená z etablovaných značek jako Marvel nebo Pixar. Pitt s Clooneym tak publikum nechtěně přetahují na stream, jehož číselné bilance Apple nezveřejňuje – možná i z obavy, že srovnání s daleko úspěšnějším Netflixem by bylo příliš ostudné. Není divu, že pozice po propuštěném šéfovi kreativního marketingu Ricky Straussovi zůstává delší dobu neobsazená. Pro Apple je to momentálně hodně tvrdý oříšek.