Clint Eastwood opět jako nejmenovaný, tajemný poutník, který přijede, do malého městečka, kde po svém sjedná nápravu. Jediný rozdíl je v tom, že je zde Clint za kněze ale to rozhodně neznamená, že neumí střílet.
Clint Eastwood si od osmdesátých let píše hlavní a titulní role (což není totéž) na tělo; mužů bez bázně a hany, kteří se nezaleknou výhrůžek ani přesily. Western je americké rodinné stříbro a Eastwood ho umí sakra dobře vyleštit. Nestaví na reálných, ale na idealizovaných osobnostech, přesto zůstává věrohodný; točí důstojné pohádky pro dospělé, ale není k smíchu: "Prošel jste se." "Jo."
Tak nevim, co na tom jezdcovi bylo tak bledyho, že po něm museli pojmenovat celej film... Možná že měl být bledej jako smrt, když poprvé přijel mezi zlatokopy? Nevim, ale každopádně Eastwood se tímhle moc nevyznamenal. Celková výprava filmu dost laciná, libilo se mi tam akorát tak to město, kde se odehrály závěrečny přestřelky - a to bylo taky to jediny dobry, co v tom filmu bylo. Prostě Eastwood jako kazatel mi neseděl a až teprve připnul pás s koltem, tak to začlo byt zajimavy... Ale naštvalo mě, že nevysvětlili, co měl on a ten šérif spolu z minulosti... No Clint to prostě umí líp...
A tak nějak balancuju mezi obdivným usebráním z dlouhonohého "Clintwooda" a zklamáním z westernového klišé. Nedá se upřít Eastwoodova snaha o určité jedinečné prvky, ale pořád je to klišoidní western. Nadsázka je príma, ale přežít kolečko průstřelů? No, toto zlatokopecké okénko zase zavřu a už neotevřu.
(14.8.2022)
Clint Eastwood měl pocit, že western je v osmdesátkách neprávem mrtvý, a tak natočil film, který tento předpoklad jenom potvrdil. Nepřišel totiž s ničím novým. Prakticky natočil remake starého westernu Shane (dnes už prakticky nekoukatelný, western pro báby), kde se rovněž kovboj přidá postaví za utlačované usedlíky, které se snaží vyhnat nějaký zbohatlík. Opět vyhraje a opět se na místě dlouho nezdrží. Sice je to méně načančané, má to lepší tempo a při výstřelu vyprskne krev, ale beztak je to poměrně velká slabota, páč jsem viděl westerny, které jsou surovější a špinavější, mají lepší tempo, výživnější vyobrazení násilí i záživnější děj a postavy. Protagonista: Eastwood zde opět hraje bezejmenného a tajemného pistolníka, ale tentokrát mu to schéma moc nefunguje. Jeho slavní westernoví "hrdinové" totiž nebyli zosobněním ctností a divák mohl přes to jejich ticho a pohledy dumat nad tím, o co že jim to vlastně jde. Zde je to zřejmé a žádný obrat nenastane. Snad sem jen vnáší jistý prvek mystična, který už byl svázán s Clintovým protagonistou v jeho prvním režírovaném westernu High Plains Drifter z roku 1973, takže i to jsme viděli jinde a líp (navíc protagonista v HPD byl zajímavý aspoň tím, jakým hovadem byl). Zdejší protagonista není zajímavý a prvek mystična zde nedává takový smysl - působí samoúčelně, navzdory tomu, že se s ním zde Clint pokoušel pracovat ještě méně okázale. V praxi to ale vypadá třeba tak, že se Clint nesmyslně ztrácí nepřátelům z očí nehledě na to, že s kloboukem má dva metry a každý jeho krok cinká. Nevadí mi žánrovka, pokud je pořádně výživná, funkční a je si vědoma svých předností. Jenže tenhle film výživný není - je zaměnitelný a není pamětihodný. Na zůčtování v některých westernech nelze zapomenout, ale tohle naprosto není ten případ. Neviděl jsem ještě všechny westerny, v nichž Eastwood hrál, ale tohle je ten nejslabší z těch, které rovněž i natočil (doporučuji spíš: Outlaw Josey Wales nebo Unforgiven). Pale Rider nemá kvalitní scénář. Už jsem předznamenal, že to jde znát na příběhu, jenže to postihlo i kvalitu dialogů a vedlejších postav. Konverzace mezi protagonistou a zbohatlíkem fungovala (typické westernové oťukávání se), ale jiné dialogy mezi postavami byly občas křečovité a patetické (viz. otravná pátnáctiletá dcera).