Ze začátku jsem si říkal, že Lynch konečně natočil něco co bych mohl pochopit, avšak v posledních 40 minutách mě opět přesvědčil o opaku. Ale i tak se jedná o zajímavý, tajemný a výborně zahraný film.
David Lynch a snímek, který je "psycho" od začátku do konce. Neskutečně hutná atmosféra, trocha zmatku a hlavně napětí, které nenechá diváka chvíli vydechnout a vyloženě jsem tlačil film ke konci, abych se dozvěděl, jak to sakra dopadne. Film se line v pomalém tempu a rozuzlení začíná přicházet v samotném závěru. Krásné herečky, krásné soft erotické scény, zajímavý scénář a osobité zpracování, to je Mulholland Drive.
Pokud patříte mezi ty, u nichž složité = promyšlené = chytré = dobrý film , tak vás Lynch dostane maximálně. Já ale ty rovnítka tak ochotně nerozhazuju, proto zůstanu u zajímavé a nápadité, ale zbytečně komplikované v realizaci. Je to možná odvážné, ale je to až moc... no... lynchovské. Nějak ty mnohoznačnosti a halucinogenní scény nejsem schopen považovat za natolik geniální... Každé puzzle budou složité, když ukradnete polovinu dílků.
Nikdo neumí natočit divný film tak, jak David Lynch. Co si budeme namlouvat - kdo to pochopil, tak kecá. Ale mě se na tom právě líbí to, že každý to mohl pochopit trochu jinak. Samozřejmě je potřeba dávat bedlivý pozor celou dobu (a ideálně si před tím přečíst těch 10 Lynchových nápověd k filmu). Ale to, že hned po filmu na něj nezapomenu, mi dává zážitek i na později, dokonce i na několik let, protože můžete s ostatními probírat u piva, co mělo znamenat to či ono. A pak se na to můžete podívat znovu, abyste zjistili (a nebo ne), že jste si něco mysleli dobře a nebo špatně a nebo ne. Ono to většinu filmu docela jde, ale poslední půlhodina ten děj (a vás) totálně převrátí naruby. Ale natočit nesmysl dokáže každej - tohle ale je něco úplně jiného. Nejen, že to má takhle složitou nepochopitelnou zápletku, ale jsou tu další klady, které z Mulholland Drive dělají něco víc. Je to už tradičně Badalamentiho hudba, výborná atmosféra a i přes množství postav v nich má člověk přehled. Teda. Jako. Chápete. Než přijde ta poslední půlhodina. Tenhle film nelze doporučit každému, ale kdo má rád filmy (tím myslím ne mainstream-žeroucí ovce), určitě odejde se zážitkem, kterej je jen tak nepustí. Bomba.
Geniálně vypovězené...... hypnotično. Až jednou přijdu na to, co přesně chtěl básník říci, sbalím se, odjedo do LA a na Mulholland Drive narazím na Lynchovu počest slavnostní soudek, ale do té doby si dám jen pár kousků na oslavu odzbrojujícího filmového rébusu, který skrývá velké myšlenky a dosud netušené narativní mistrovství, byť možná v prvních dvou třetinách zbytečně dění roztahuje a oddaluje závěrečný velký třesk, během něhož mi mráz přebíhal i na partiích, jejichž skloňování je zcela nevhodné pro zdejší přístupnou databázi, a už už jsem se chytal potenciálních vysvětlení, aby mě Lynch nakonec znovu přechytračil a dokázal něco, co zatím svedla pouze Jindra Petáková a její učebnice matematiky pro střední školy - zavařit mi mozek a odsoudit k ohodnocení mezi čtyřkou (80%) a přísnou kulí (90%). Zatím volím kompromis, protože obdivuji to okázalé vedení pozornosti na úrovni tolika postav, které se nakonec ukáže býti tak sevřené a vzájemně motivované, a těším se na opravný termín, od něhož si už slibuji čistou pětkovou extázi nad hypnotickou kamerou, hudbou, poprsími Wattsové a Harringové a samozřejmě nad příběhem, který má co říci, přestože to pronáší v samých neznámých. Opravdu prahnu touhou zjistit, jak se všechno má, a už tím si David jednoznačně splnil to svoje
První setkání s Lynchem a... Čekal jsem všechno, ale tohle vážně ne. Jestli by mělo jedno slovo definovat Lynchův styl, bude to bezesporu - promyšlenost. Je mi líto lidí, kteří tento film předčasně odsoudí jako nelogickou, zmatenou a přestylizovanou blbost, ve které se nic neděje. To je jen milná představa znechucené mysli, které je překládán nadměrný počet informací, jež má paměť využít až ke konci. Tam totiž Lynch naplno dokazuje, v čem tkví jeho pravá genialita. Není to o jeho práci s herci, neklidné kameře a ani kvůli pod kůži se zarývající hudbě (všechno mimochodem špička), ale kvůli té hře, kterou s vámi rozehraje. Chce od vás pozornost, vaší mysl a vaší ochotu. Tři důležité elementy, které když mu bez řečí odevzdáte, tak vám nabídne velmi unikátní filmový zážitek, ve kterém skrze abstraktní a na první dojem nesouvisející záběry servíruje pozoruhodnou cestu do jedné zhrzené mysli. Nebojí se u toho navíc porušovat všechny možná pravidla, které dělají film filmem, ale i když je několik kroků před vámi, neošidí vás nikdy ani v tom nejmenším detailu.
Film o ktorom je napísaná bakalárska práca s možným vysvetlením deja. Mulholland drive je okúzľujúci, deprimujúci, tajomný a zároveň zvláštne pútavý aj vzťahujúci. Lost Highway mám trochu radšej, no pocity boli skoro rovnaké. Samozrejme som veľa vecí nepochopil, ale to asi nikto. Ajkeď vodítka sú, hlavne pri opakovaných pozretiach. Naomi Watts bola skvelá a pre milovníkov podivných záležitostí a Lyncha určite povinnosť. Pár bizarnosti mi uberá z dojmu aby som dal plné hodnotenie, tá atmosféra je ale dokonalá. Z veľkej časti aj vďaka hudbe a kamere.