Klasika na kterou mě upozornil můj táta a musím říct, že tohle je hodně povedená show. Filmy s Vlkodlakem se obecně příliš nechytají, ale tohle je vzácná vyjímka. Bavilo mě to víc, než starý Vlkodlak od Universalu, i Vlk s Nicholsonem, zhovadilost Underworld ani nepočítám.
Vlkodlačí filmy mě svým způsobem vždy dost přitahovali, ovšem s vyjímkou atmosférického Johnstonova VLKODLAKA to byla pokaždé naprostá ztráta času. Až tento horor mi nabídl přesně to pravé ořechové. Má to výbornou a skutečně mrazivou atmosféru, dobrý příběh, dostatečné množství krve a jako bonus opravdu vydařené děsivé triky. Na film jsem se díval večer za tmy a po ulehnutí do postele jsem měl stále před očima ty napínavé scény v opuštěném parku a metru nebo dnes již kultovní záběry na proměnu ve vlkodlaka, ze kterých doslova naskakuje husí kůže. Komediální stránky filmu se pak netřeba obávat, humor je tu obsažen v odpovídající míře a podle mě celkový spád vůbec nenarušuje.
Americký režisér John Landis utkvěl v paměti hned z několika důvodů- Byl režisérem snímků jako Cesta do Ameriky, Bratři Bluesovi, Záměna, klipu Michaela Jacksona Thriller nebo právě snímku Americký vlkodlak v Londýně. Právě kvůli tomuto snímku byl Landis najat jako režisér klipu Thriller, protože Michael Jackson miloval právě tento snímek a zvolil si Landise jako ideálního filmaře, který by se měl jednoho z nejvýznamnějších videoklipů historie ujmout. A dává do jisté míry smysl, že právě tak těžce uchopitelná figura jako byl Michael Jackson milovala právě takto těžce uchopitelný snímek, který se dodnes stává terčem rozpolcených hodnocení a má zároveň spoustu fanoušků i lidí, kteří po jeho zhlédnutí víceméně kroutili hlavou. Jenomže Americký vlkodlak v Londýně je rozhodnopádně snímek, který si své uznání přeci jen zaslouží. Najdete jen málo snímků, kteří by zvládli tak mistrovsky balancovat mezi hororovou atmosférou/napětím, humornými momenty nebo vyloženě brutálními/gorovými momenty. Americký vlkodlak v Londýně je ukázkou černé komedie, která skutečně dokáže balancovat mezi žánrem komedií a hororu a fungovat velmi solidně v obou rovinách. U Amerického vlkodlaka v Londýně vlastně nezáleží na tom, zda ho berete jako parodickou komedii nebo atmosférický horor, obě polohy se totiž v tomhle filmu navzájem doplňují a i když hrozí, že v případě použití těchto dvou žánrů to jednoduše nebude fungovat, v případě Amerického vlkodlaka v Londýně tohle nehrozí. Scenárista a režisér John Landis nenatočil vrcholný film hororového žánru, to balancování mezi dvěma na první pohled těžce kombinovanými žánry možná nefunguje zase tak výborně a především je pravdou, že se tento film tak trochu ztratil mezi povedenějšími a více atmosférickými filmy své éry, pořád jde ale o film, který v roce 1981 dokázal, že se dá s vlkodlakem v hlavní roli pracovat víceméně inovativně a že Landis krom komediálních stránek dokáže skutečně vypracovat i tu hororovou atmosféru. Z ústředních herců jako David Naughton, Jenny Agutter nebo Griffin Dune se nikdy nestali hvězdy a má to svůj důvod, protože Americký vlkodlak v Londýně není proslulý zrovna kdovíjak strhujícími hereckými výkony a ty herci mají bezpochyby své rezervy. Jenomže zrovna Americký vlkodlak v Londýně je film, kterému jeho tak trochu nevýrazné herce snadno odpustíte, právě už kvůli tomu, že se Landis skutečně předvede jako filmař, který má budování atmosféru v malíku a dokáže představit skutečně pamětihodné momenty, které navíc dokážou překvapivě skutečně nahnat husí kůži. Celé ty sekvence fungují i díky výborným maskám, které právem filmu vynesli výhru za Oscara. Ten film je ryzí ukázka 80. let a v tom tkví jeho kouzlo. Dá se polemizovat nad tím, že film zestárl, přesto všechno ale dodnes neztratil fakt, že je skutečně perfektně atmosférický budovaný, má působivé (a skutečně děsivé) sekvence a skutečně se mu daří budovat ty dva strašně obtížné sloučitelné žánry. Landis navíc na tohle strašně banální téma zvládl napsat strašně vlastně dost chytrý scénář a s celým tématem ohledně vlkodlaků se tu pracuje zajímavěji než by člověk vlastně byl schopný čekat. Ten film je možná přece jen tak trochu promarněná příležitost své doby a některé jeho aspekty nejsou výrazně dokonalé, ten film ale pořád funguje i po letech a je prostě filmem své doby, který je navíc neskutečně zábavný. Landis dokázal, že má krom humoru v malíku i hororovou atmosféru, herci neurazí, masky jsou perfektní a málokterý vlkodlak byl v historii kinematografie tak cool jako ten titulní právě v Americkém vlkodlaku v Londýně. Dohromady to stránce kladům filmu dává více než dost a jedna věc je prostě jasná: Bezpochyby je to minimálně jeden z nejvýraznějších hororů všech dob. A ne ve špatném slova smyslu........
John Landis a jeho pocta vlkodlacim hororom zo 40'tych rokov sa prilis nepodaril. nie je tam prilis humoru a ani strasidelnych pasazi, ale napriklad prva premena a masaker na Piccadilly circus je zabava. ocakaval som menej nudy a viac napatie od tejto "klasiky"...
No čekal jsem od toho víc. Jednoduchý příběh, některé postavy se chovají dost podivně. A navíc, ale to není chyba tvůrců, je dabing naprosto šílený. Co je na filmu dobré, dokonce vynikající jsou masky. Výborná proměna ve vlkodlaka. Vedle toho jak to odflákli v Underworldu a Van Helsingovi by si tohle zasloužilo oskara. Opravdu brutální, mučivá a pomalá proměna. Taková, že s dotyčným člověk soucítí.
Tak jsem si zavzpomínal na dětství. Další z 1001 filmů, které musíte vidět než zemřete. Pamatoval jsem si to celkem dobře, hlavně scény, které se Davidovi zdají. Solidní mix komedie a hororu. Přeměna ve vlkodlaka by obstála klidně i dnes a to má film bezmála 40 let..
Na tu dobu neskutecnost..premena ve vlcaka pri bad moon songu je legendarni! tu si budu pamatovat do smrti..oskarek zaslouzenej masky jako svine na dobu..bohuzel dneska uz je videt to datum a tak zustane v hlave jen ta premena a scena z metra.
Velká pochvala maskérům. Film má už něco přes 30 let. V dnešní době, kdy jsou efekty na vysoké úrovni, se tento film musí posuzovat trochu jinak. Příběhově je to ohraná písnička, která chvilkami působí dětinsky, trochu k pousmání, trochu se divák i bojí. Ale co se týče masek a make-upu smekám klobouk. Je vidět umělecká práce a spousty hodin práce v maskérnách. Vlkodlak je na tehdejší dobu bravurně udělaný. Všichni vlkodlačí fanoušci si jistě najdou na tento film čas.