Poslední a zároveň nejslabší ze série kriminálek s drsným Harrym. Příběhově slabé a Eastwood už také nepůsobil tak drsným dojmem, jak by se slušelo. Na druhou stranu, honička s autíčkem na ovládání je kultovní.
Pátý a poslední příběh s neúprosným -poldou- Harrym Callahanem, který se ani za ta léta vůbec nezměnil. Tentokrát tu máme nějakou hru, na jehož základě vzniká seznam významných osobností, kteří jsou postupně zabíjeni a Harry na jednom takovém seznamu je. Snímek je natočen dle tradic akčního thrilleru 80. let díky čemuž má svou žánrovou kouzelnost. Určitými scénami dokonce i vzdává holt snímkům postarším, z nichž nejvíce utkví automobilová honička alá 'Bullittův případ' (1968). Ano, je to ta s modelem auta na dálkové ovládání napěchovaném výbušninou. Není sice stejně tak dlouhá, ale tak, jak tu je, zcela postačí. Dějově se scénář zaměřil i na práci novinářů tradičně ohánějící se svými právy v zájmu získání co nejobjektivnějších záznamů bez ohledu na vzniklé potíže policie a emocí postižených lidí. Pohled na ně je však zcela vyrovnaný, což znamená, že nejdříve tu máme nemalou kritiku, ale později vlastně i pochvalu, protože i média v lecčem mohou policii pomoci. Clint Eastwood pojal svého Harryho stále tak, jak a čím je od samého začátku výjimečný. Problémem ale je, že v osmdesátých letech po jeho vzoru vzniklo takovýchto snímků skutečně mnoho a tak se Harry v tomto již poněkud vytrácí. Což je poměrně škoda. Nakonec, dobová kritika vlivem toho udělala také své, takže není divu, že pro Harryho je tento pátý snímek snímkem posledním. I když, Nick Pulowski 'Zelenáč' (1990) je mu právě charakterově hodně podobný, takže můžeme jenom hádat, jestli v tom nebyl úmysl. Co dál dodat. Děj se nezaobírá zbytečnosti a stále jde k věci. Rychlejší tempo ve srovnání právě s prvním snímkem ze 70. let je na 80. léta přirozené a vlastně i nutné. Tím se sice vytrácí původní atmosféra a výjimečnost, ale celkově je na druhou stránku zase stále lepší, než předchozí čtvrtý film. Takže akční 80. léta jak vyšitá, která sérii posunula zase o něco dál, a která i dnes, v rámci tzv. staré dobré akční práce, má co říct.
Rozloučení s Drsným Harrym není vůbec zlé, ač se dle mého názoru jedná o nejslabší případ tohoto detektiva. Mezi jednotlivými díly jsou ale kvalitativně jen malé rozdíly. Bohužel ani Liam Neeson nepomohl zvýšit kvalitu.. nedostal moc prostoru a jeho role byla slabá. Zakončení stylové.
Harry byl zas drsnej jak šmirgl, ale. Ale už to holt není ono a filmy o něm tak nějak vyšuměly. Dobře, že tohle byl poslední. Zápletka docela ubohá. Jim Carrey, hned na začátku vypadal, že bude vtipnej (ksichty a pohyby mi připomínaly jeho komediální výstupy), ale byl leda tak mrtvej. Liam Neeson, až na ten culík, je pořád stejnej. Patricia Clarkson poměrně trapná po všech stránkách. Ale autíčko na dálkovy ovládání s bombou, to byla bomba a vlastně jedinej důvod, proč ten film vidět.
Ach jo... koukám na to a říkám si, že sepisovat chyby asi nemá cenu. To je prostě šablona osmdesátek. Neprůstřelný, ohnivzdorný a nezranitelný ochránce práva a spravedlnosti může všechno a hajzlové musí zhebnout. Všichni jsou úplně blbí, jen ON je stále o krok napřed a vítězí. Tak si to tehdy divák přál a tak se to tehdy točilo. Jediné, co mě upoutalo, byla krátká postava Johnny Squarese, kterou s nezaměnitelnou jedinečností zahrál Jim Carrey. (25.3.2022)
Já asi ty Callahanovky nějak nesledovala. Měla jsem po porodu v 80. letech jiné starosti, nemohu tudíž soudit, která z nich byla tou nejslabší. No ale nebylo to nejhorší. Napřed jsem se dost nudila, ale jak se rozjel ten závod s autíčkem na dálkové ovládání, tak mě to "chytilo". Sice jsme si doma pořád řikali, že by to autíčko přece nemohlo mít až takovou výdrž, no ale Amerika je země neomezených možností. Že?! :-) Šlo skutečně o fantastickou honičkou v ulicích San Franciska. A zdálo se nám, že se snad muselo natáčet i v Praze na náměstí Míru, poznali jsme kostel sv. Ludmily, no ale nikde jsem to nenašla. Každopádně jsme to s přítelem vykřikli současně a on je rozený Pražák, tak je nepravděpodobné, že by to nebylo točeno u nás na Vinohradech. Harry je drsný, možná méně než v jiných dílech, ale to nevím, každopádně prakticky každá scéna s ním skončí přestřelkou, výbuchem a nebo alespoň vybije okno něčí hlavou. Reportérka Samantha Walkerová je pěkná a sympatická a společně jim to moc sluší. Rozhodně se tento film nemá za co stydět.
Detektivka zcela poplatná své době a image Drsného Harryho vzbudí dnes spíše úsměv než skutečný zájem. Klišé střídá klišé a scénáristické zkratky neberou konce. Zkrátka starý dobrý osmdesátky. Z druhé strany jsem ocenil štěk Jima Carreyho a honičku s RC autíčkem.