Tak ještě dva filmy a mám režijní díla Andreje Tarkovskijho kompletně zhlédnuté. S jeho filmy mám často problém, jsou pro mě nepřehledné až příliš poetické a někdy se v nich ztrácím. Zrcadlo je zajímavý počin, doslova lyrické dílko.. opět ale díky tomu, že si režisér nedělal starosti ve skocích v čase a návazností děje.. jsem se ztrácel.. Skvělý výkon předvedla krásná Margarita Terekhova a film celkově ve mě zanechal zvláštní pocit.
Jak se dá hodnotit takovýhle film? Nevím. Vůbec nevím, co tím Tarkovskij zamýšlí. Zatímco třeba u Stalkera jsem věděl, co mi chce, a u Rubleva jsem alespoň mohl interpretovat, zde nemám, čeho bych se chytil. Vizuálně je to pěkné, má to typickou Tarkovského atmosféru, ale já prostě nevím - nevím, jestli je dobře nebo špatně, že to nechápu. Nevím ani, podle čeho bych měl hodnotit. Nevím vůbec nic. (Po úkladném zamyšlení jsem dal čtyři hvězdy... no nevím.)
Nebudu si hrát na intelektuála, takže rovnou řeknu, že se mi to vůbec nelíbilo, no bylo to strašný. Hrozná nuda. Suma sumárum, co mi vadilo: nějak jsem nechápal, o co tam jde, kdo je kdo a proč co kde, pak hroznej přednes nějakejch veršů, který byly o ničem, navíc ruština mi v uchu zní asi jako zvuk, co vydává ožralá zpocená medvědice ve stadiu poporodni deprese. Co se mi líbilo, byly krásné pomalé záběry, které ale nějak moc zábavy nepřinesly, a zakomponování historických záběrů. No nic, je čas jít dál a na tento film se už nikdy nedívat, protože mi to připadlo jako ztráta času. PS: všichni tady hodnotí a píšou, že nejde slovy vyjádřit, o čem to vlastně je... no nevím, možná to taky nepochopili...
Moje první setkání s Tarkovským. Na filmu jsem byl na komentované projekci v klubu u Chrámu u Panny Marie Sněžné a ten snímek mě naprosto uchvátil. Pro mě nejlepší Tarkovský, kterého jsem viděl a kladu ho výš než Solaris, Stalkera, ale i Andreje Rubleva. Film výrazně inspiroval Larse von Triera, konkrétně Antikrista.