martin-mickey-stusak
36 703 bodů •
8
Historický snímek o ruském vůdci, který je považován za jedno z nejvýznamnějších děl sovětské kinematografie, který dodnes vyvolává řadu diskusí a kontroverzí. Ono to bude i tím, že toto filmové dílo chtěl pro propagandistické účely proti Německu zneužít samotný Stalin. Je to zapříčiněno především hlubokým vlasteneckým duchem filmu, který vyzdvihuje ruské tradice a hlavně opěvuje čin Alexandra Něvského. A co si budeme povídat, stejné vyznění mají i české snímky o Janu Žižkovi od režiséra Otakara Vávry, který se jistě tímto ruským snímkem inspiroval, což je nejvíce vidět u válečné scény. Technická stránka bitvy, soubojů i úhel kamery na bojovníky je neodvratitelně ne podobná, ale přímo naprosto stejná. Epická bitva, velkolepé kostýmy a kulisy zkrátka vytvářejí nezapomenutelný vizuální zážitek. Dějová šablona je jasná. Konfrontace s vnějšími nepřáteli, obrana vlastní země a lidu. Ostatně, téma každé země. Film je samozřejmě silně ideologizovaný, a tak sloužil k ideologickým účelům. Představy nepřátel jsou zjednodušené a karikované, zatímco ruské vítězství je prezentováno jako nevyhnutelné a předem dané. Mnohá historická fakta jsou zkreslena nebo zveličena. Například už samotný obraz Alexandra Něvského je poněkud zidealizovaný a rozsah bitvy na ledě vyznívá až přehnaně. Porovnejme opět s vyzněním Vávrových filmů o Janu Žižkovi a rozsahu husitské bitvy na vypuštěném rybníku. Ta Vávrova inspirace tímto ruským filmem tady prostě je. Každopádně, film o Alexandru Něvském je považován za klasiku sovětské kinematografie a významný kulturní fenomén, který stále vzbuzuje zájem diváků, a to i přes ono kritické hodnocení z hlediska historické nepřesnosti a ideologické orientace. Ano, stejně jako v Česku o Janu Žižkovi od Vávry.