Recenze filmu Incendies

77%

Komentáře a recenze 13

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 085 bodů
6
Na jednu stránku poutavé ale na tu druhou pro tuzemského diváka nepříliš atraktivní drama, ukazující těžký život v náboženstvím protkaném Středním východě.
Pete69
Pete69
33 482 bodů
7.5
Velmi spletité a promyšlené drama na pozadí Arabských půtek a věčných válek. Ke konci jsem tušil, jak to asi bude a tak jsem silně překombinovaný snímek sice prohlédl, ale to nemění nic na tom, že jsem se do pátrání dětí po matčině nelehké minulosti doslova zažral.. pěkné.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Villeneuve si asi v těch šokujících závěrech libuje, protože i tady mě pointa celkem odrovnala. Ale do té doby jsem se díval na hodiny častěji než je slušné. K postavám jsem si nedokázal vytvořit žádný vztah a tak to vlastně bylo jenom čekání na konec. Ovšem na parádní konec. 6.5/10
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
9
Já opravdu nevím, zda je tento film pravda a je to hraný film, takže mě to až tak nepálí. Co mě ale pálí, že Požáry fungují jako temné psychologické drama beze zbytku a nabízí silnou pointu z dob antiky a pořád funguje stejně silně. Přiznám se, že se mi tento film hrubě nelíbil a podruhé se na něj dívat nehodlám. Jsem ale rád, že jsem ho viděl a jistě neprohloupíte, pokud se na něj podíváte také.
ZkuKol
12 290 bodů
10
Villeneuvea jsem objevil letos ve Varech a jsem za to vděčný. Je to výborný vypravěč s citem pro tempo i emoce, příliš se neopakuje a přesto je jeho styl vždy poznat. Kameru má výbornou, s Turpinem nespolupracuje poprvé a zvládají zaujmout a zároveň udržet ego na uzdě. Scénář Požárů trochu zavání konstruktem, ale je to jedna z nejlepších adaptací divadelní hry, nezavání ukecaností a rozhodně má přesah. Herci jsou dobře vedeni a snad kromě trochu tápajícího Maxima si zaslouží jen chválu. Určitým kanadským trademarkem se stává zpomalená chůze za zvůků chytlavé hudby (zde fungují Radiohead). Takže pokud chcete vidět inteligentní film, jenž je divácky přístupný a bude ve vás dlouho rezonovat, běžte na požáry - nebo si sežeňte jiného Villeneuvea:-) Jedna rodina, mnoho osudů, velký příběh a důkat o tom jak je svět malý a krutý... 90%
hrumsrt
hrumsrt
11 205 bodů
6
Poslední kanadský celovečerák, než se Villeneuve uchytil v ačkových amerických vodách. A že mu tentokrát byla západní civilizace málo, tak zasazuje svoje vyprávění do oblasti Blízkého východu, kde ve válce sužovaném Jordánsku spojuje nešťastné osudy jedné dlouho rozdělené rodiny.. Zničená sídliště, lidé žijící ve strachu a smrt číhající na každém rohu.. Požáry jsou výtečné, když tvůrci vykreslují prostředí, nebo dokud ukazují rozdělenost obyvatel na základě náboženství, v níž nevíte, kdy Vám může křížek na krku zachránit život a kdy ho zase zhasnout. A v téhle nestabilní oblasti si s Vámi budou tvůrci hrát, aby jste spolu s rozházenými postavami došli cíle.. Silné scény těžící ze zvěrstev konfliktu, ale nezvládá přenášet do osobních rovin, ve kterých zoufale tlačí na hrnoucí se příběh. Požáry jsou neobvyklý pokus dnes už spíše vizuálem posouvajícího se režiséra uhranout scénářem.. Ale nejen, že mě ani jednou nepřesvědčil o potřebě vidět skládačku ve svém výsledném tvaru, ale nakonec nabídne tak absurdně tragikomický závěr, že to v takhle surovém obalu zkrátka nepotřebuji a vlastně celé tohle spojení vrstev filmu mi nesedí.. Irony is bitch, isn't it? 60%
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
2
Villeneuveovi dokáže natočit věru působivé filmy, ale Incendies mě jenom nudili. Prvních 40 minut vyloženě napíču. Nějaká Arabka tam plave, chodí, jezdí, prostě pátrá v minulosti své matky aby našla svého bratra a otce. Zprvu je odkrývání informací naprosto nezajímavé. Arabka ve statickym záběru nějaký nevzhledný krajiny blízkého východa přijede, někomu ukáže fotku a zeptá se, jestli poznává tu ženu. Ten někdo řekne, že ji nepoznává, ale muže ji odkázat na nějakou budovu, zdravotní sestru, školníka... Podle mě lze vytvořit působivě každou scénu a vyšperkovat každý dialog. Tohle je pravý opak. Celé je to přiliš střídmé, neinteresantní a festivalové. Po 50 minutách je na nevinných spácháno násilí a zjištěje se, že život matky byl poznamenán pěknými sračky, které by neustála, kdyby nebyla ženou pevné vůle. Jenže ty postavy a dialogy, které pronáší nevzbudili ani špetku mého zájmu. Postavy (jak matka, tak její děti) mi byly ukradený a finální rozuzlení na mne vůbec nezapůsobilo - a to jsem ho nečekal, ač uznávám, že si ho předvídati lze. Ani z toho příběhu se tedy nic moc nevyklubalo. Na mne to vůbec nefungovalo. Nedotko se mě to emočně, protože mě film do svého děje nevtáhl. Je přiliš nudné. Uznávám, že to není film pro mě. Objektivně bych tomu dal 2/5, ale vzhledem k tomu, jak nezábavný a neinteresantní ten film byl, tak nevím, proč by se na něj měl někdo vůbec dívat. Nic jsem z toho neměl. Vzhledem k tomu, jakých sraček se film dotýká, tak myslím, že by mu slušel mnohem surovější kabátek. Denis byl však střídmí i co se násilí týká. Nepřijde mi, že by divák z tohohle filmu mohl něco mít, pokud se mu tedy nějakým mně záhadným způsobem nepodaří naladit na jeho vlnu.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Tak tohle byla docela nálož, a přitom to začínalo jako obyčejný film o dvou sourozencích, kterým zemřela matka a zanechala závěť. Ovšem její a nakonec i jejich příběh je dost strašný a tragický a během filmu je postupně rozplétán. Je zde také moje oblíbené střídání minulosti s přítomností, což dělá ve všem tak trochu bordel, ale já se s tím nějak porval. Na začátku vidíme malého chlapce ve špinavé místnosti, a okolo všude jsou bojovníci se samopaly. Poté se přesuneme do Kanady, kde se dvojčata Jeanne a Simon setkávají s francouzsko-kanadským notářem Jeanem Lebelem, který byl rodinným přítelem jejich matky Nawal. Ten jim předá její poslední vůli, která je celkem zvláštní, týká se nedodrženého slibu a odepírá jí řádný pohřeb a náhrobek, pokud dvojčata nenajdou jejich tajemného bratra, o kterém oni neví, a otce, který je mrtvý. Mají za úkol předat dva dopisy pro každého z nich a Jeanne do toho chce jít, zatímco Simon je zdrženlivý, protože měl složitý vztah s matkou. Následují flashbacky, které odhalují minulost Nawal. Pocházela z křesťanské arabské rodiny v nejmenované zemi na Blízkém východě. Zamilovala se do uprchlíka a muslima jménem Wahab, a otěhotněla s tím. Její rodina jí za to zavrhne, bratři Wahaba zastřelí a málem by to udělali také Nawal, kdyby nezakročila její babička. Babička se s ní dohodne, že po narození dítěte opustí vesnici a začne nový život v městě Daresh. Dítě dostane po narození tetování v podobě tří teček na patu a pak jej babička pošle do dětského domova. Nawal studuje v Dareshi, ale vypukne občanská válka a začíná obrovská vlna násilí a válečných zločinů. Nawal se staví proti násilí a pro lidská práva. Sirotčinec jejího syna v Kfar Khout je zničen militantními islamisty v čele s Chamseddinem, a ten udělá ze syna dětského vojáka - zabijáka. Nawal těsně unikne odpornému masakru, při kterém je rozstřílen a zapálen autobus plný muslimských uprchlíků, což mají na svědomí křesťanští nacionalisté. Nawal se k nim přidá a z pomsty zastřelí nacionalistického vůdce, a tak končí v base, kde je mučena a znásilňována nechvalně známým Abou Tarekem, kterému také porodí dvojčata. Jeanne cestuje do rodné země své matky a postupně odhaluje minulost a přesvědčuje Simona, aby se k ní přidal, což on později udělá. Pomůže jim také Lebel, který zjistí, že jméno jejich bratra je Nihad of May a vystopují také jeho školitele Chamseddina. Od něj se Jeanne dozví, že Nihad byl zajat nacionalisty, byl vycvičen v mučitele a poté poslán do Kfar Ryat, kde přijal jméno...no, tady bych to asi utnul. Zjištění je prostě skandální a příliš odporné a není se čemu divit, že se z toho nebohá Nadal zbláznila a předčasně umřela. Ale tak aspoň později dostane ten náhrobek a Nihad dokonce navštíví její hrob...
jirikzaboj
jirikzaboj
2 829 bodů
8
Smrtí příběh nikdy nekončí. Vždycky jsou stopy a nezbývá, než jen pátrat. Tedy v případě, že chcete splnit přání někomu tak blízkému, kdo byl ve skutečnosti někým jiným, než za koho jste ho měli. Aneb OldBoy tak trochu z jiné perspektivy. Škoda jen té přísné doslovnosti na samotném konci. Metafora 1+1 by naprosto stačila. Tady se naplno zrodil talent D. Villeneuvea a pokračuje (prozatím) dodnes.
aquiver
aquiver
2 213 bodů
9.5
Úžasná režie i scénář. Denis Villeneuve je génius. I přes pozvolný rozjezd je nutné dávat dobrý pozor, protože informace si sbíráme postupně a dramatický příběh, časově nelineárně vyprávěný, graduje. Jeden z nejsilnějších filmů vůbec.