Recenze filmu Svatá

68%

Komentáře a recenze 25

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Jiřina Bohdalová a její vyprávění o hrůzách Gulagu, které možná není úplně pravdivé. Obdivuhodný výkon herecké legendy, která i po devadesátce, spolehlivě utáhne vrstevnaté postavy. Jako film nijak výjimečné, na neutrál a působící více jako divadelní hra.
Pete69
Pete69
32 609 bodů
7
Na televizní film je to velmi slušná práce. Téma je to zajímavé a je třeba smeknout nad hereckou formou, kterou si Jiřina Bohdalová i v pokročilém věku drží. Naopak už mě nebaví věčně světem ukřivděná Lenka Vlasáková, kterou mám sice rád, ale už by jí mohl dát někdo veselejší roli.
avenis
avenis
11 233 bodů
10
Režišér Strach je výborný režisér a Jiřina Bohdalová je naprosto fantastická PANÍ herečka. Televizní inscenace bývaly považovány za méně hodnotné než filmy, ale tento příběh o mnohovrstevnaté pravdě a lži je mistrovské dílo, které předčí stovky velevýpravných filmů.
hrumsrt
hrumsrt
10 657 bodů
6
Strachův televizní unikát Klec po letech dokáže rezonovat a i nadále patří k tomu nejlepšímu za posledních pár let. I proto dávala naděje, že by Svatá znovu s Jiřinkou Bohdalovou v titulní roli mohla uspět, docela smysl.. Olga je hrdinka! Jedná se o starší paní, která tráví důchod tak, že jezdí po školách, píše knihy a to vše na téma jejích zážitků z ruského gulagu, díky kterým zvěstuje o hrůzách ruských nástrah moderní generaci. Jenže jedinečná cena z rukou českých státníků přivábí k Olze až nečekanou pozornost, která její osobnost a minulost vystaví zcela nezažité zkoušce.. Filmová adaptace připomínající skutečný příběh Věry Sosnarové, která byla podrobena podobné vlně kontroverze a boji s národní historickou obcí, skýtá sice skutečně zajímavý námět, jaký nepřipraveného diváka může usadit do mysteriózní povídky o cenně pravdy, ale tentokrát jakoby si Epstein vybral až příliš živé téma, i proto i přes vynikající Bohdalku nezvládá víc než jen klouzat po povrchu a výrazně si pomáhat rodinným minipříběhem o kompenzacích.. Svatá těží především ze samotné absurdity a kontroverzi samotného osudu Sosnarové, které tehdy rozdělily historickou obec, tak škoda, že snímek nemá tolik co nabídnout. Tak třeba příště, zatím Strach v České televizi stále za stálici, která pokaždé rozvíří vody.. 60%
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
0
Hloupý a přizdisráčký český film, který jednak dramaticky nefunguje a druhak je mi protivný svým provedením i vyzněním.

Nevím, jestli nebyl napsán dobrý scénář anebo jestli původně tomu tak bylo, avšak byl také tolikrát přepsán a upraven, až se vlastně rozmělnil a rozsypal do stavu, který je nabízem divákům jako něco, co si zaslouží jejich pozornost.

Nejzajímavější je, jak je k celé látce přistoupeno a co z toho vylezlo...
Film je inspirován příběhem ženy, která ze sebe dělala obět gulagu z podmětu vidiny finančního obohacení, k němuž ale po odhalení nedošlo, avšak zde je přetransformován do příběhu ženy, která lži šířila z dobrých důvodů (prý aby se nezapomnělo), ale finanční reparaci dostala a novinářka z Reflexu, která její blamáž odhalila, to po odhalení rovněž zamlčela, protože uznala, že toto pochybné jednání reálně má pozitivní dopad (úhel konsekvenciální etiky). Tím je vytvářen obraz nedůvěryhodné novinařině, čož je zvláštní perspektiva od ČT.
Protože mám ponětí o tom, jak novinařina funguje a v jakém je novinařina stavu, tak nehodlám přistoupit na to, že by jí to prošlo - že by po tom nikdo neskočil, že by všichni kryly její lži, že by novinářka, která to vyšetřila a zamlčela nedostala padáka.

Navíc se mi těžko věří v dobré altruistické úmysly báby-protagonistky, když ji hraje Bohdalová (dovolte mi si odplivout).
Mám ale rád momenty, když se stírají hranice mezi postavou a hercem. Jiřinka zde totiž pronese: “Lepší vyžraná kurva než mrtvý hrdina.” - To se mi zdá být jejím životním mottem.
Její 93 let a na začátku její postava pronese: "Ještě dnes když vidím díru v zemi, rozklepou se mi kolena," čímž Jiřinka skrze postavu vysvětluje, proč se ještě neuráčila padnout do hrobu.

Krom toho je zde taková vztahová linka mezi matkou a dcerou, která je velmi plytká a dramaticky nefunkční.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
4
Příběh Věry Sosnarové, kterým je film inspirován, je zajímavý a nosný sám o sobě. Epstein se Strachem se ho pokusili umělecky vytěžit, ale jejich film je spíš politický manifest, než vážné dramatické dílo... Film má dvě základní WTF linky: 1. Jiří Strach filmem hlásá, že lhát je v pořádku, pokud se lže za "dobrou věc"; 2. Jiří Strach prezentuje svoje od reality zcela odtržené představy o novinářské praxi. Tyto dvě linky svazuji přímo se jménem Jiřího Stracha nejen proto, že je režisérem filmu (a proto, že ochota Marka Epsteina přizpůsobovat scénáře potřebám ostatních je známá), ale především kvůli tomu, jak se Strach poslední léta sám a dobrovolně veřejně profiluje. Jeho názory a postoje jsou prostě s tímto filmem naprosto v souladu.___ K lince 1: Lhát je prý v pořádku; dokonce je to tím lepší, čím přesvědčivěji lžeme. Stačí, když za lží je "dobrá věc". Nad tím, kdo o "dobrotě věci" rozhoduje, se film už moc nezamýšlí... Tady to Strach (který rád fantazíruje o tom, jak ho někdo umlčuje a jak se prý vracíme do padesátých let) napasoval na antikomunismus. Lhát o domnělých zážitcích z gulagu je prý přínosnější než suchopárné líčení autentických zážitků... Já teda nevím, ale mně to přijde jako urážka skutečných pamětníků (viz nepřeberné množství nahrávek např. shromážděné Institutem Paměti národa); navíc tvůrci zcela opomíjejí fakt, že postava Olgy vědomě okradla stát (a tedy své spoluobčany) o finanční prostředky na odškodnění za smyšlené utrpení (+navíc vydělává na prodeji svých knih s ukradeným příběhem). Ergo: Kradla pro dobrou věc...___ K lince 2: Redaktorka skutečně existujícího časopisu Reflex (to je vlastně třetí WTF), pracuje měsíc sama na sólokaprovi, o kterém v celé redakci v podstatě nikdo nic neví; pak šéfredaktorovi oznámí, že nic nebude, aby vzápětí nechala otisknout text, o kterém ví, že je nepravdivý. Ačkoli v podstatě prokáže podvod "národní hrdinky", usoudí, že lež je přínosnější... To fakt nejde brát vážně a nemůžu za tím opravdu vidět nic jiného, než absolutně bludné představy Jiřího "Je suis Weinstein" Stracha o novinářské práci, o práci s informacemi, o profesní etice; o tom, jak to chodí v redakcích a jaké je poslání seriózního novináře.___ Z formální stránky je Svatá banální film. Vyprávění je nudné, nezajímavé; od začátku víme, že Olga je podvodník, ale nijak se s tím nepracuje... Jen čekáme, co z toho bude... Bez napětí, bez čehokoli. Strachova režie je rutinní záběrování a řazení obrazů rezignující na propracovanější filmovou řeč. Vše je doslovné, včetně hudby, kvůli které film působí strašně lacině (viz ty směšné záběry na strop Vladislavského sálu za zvuků fanfáry z Libuše se zakončeným pohledem na prezidentskou standartu...). Vztahová linka je voláním marnosti bez uspokojívého vývoje, který občas ústí do nesrozumitelných impulzivních výbuchů Olžiny dcery Hany, které ale fakticky jen plní úlohu výplně při čekání na to "pro-podvodné" expozé v redakci Reflexu.____ Od absolutní šmíry tento film zachraňuje jen Bohdalová, která prostě hraje jinou ligu, než jsou Strach s Epsteinem schopni koučovat, a která dokáže i slabý scénář povýšit na cosi koukatelného. O "hereckém koncertu" bych ale moc nemluvil (ostatně co je to za slovní spojení - copak koncert sám o sobě nemůže být špatný?), spíš o obdivu podat v jejím věku vysoce profesionální výkon. Vlasáková s Beretovou jsou taky dobré, ale občas bylo vidět, že si s některými dialogy neví rady.____ Divím se České televizi i Reflexu, že byli ochotni svá jména spojit s tak očividným pohrdáním novinářské práce a s oním pofidérním vyznáním Jiřího Stracha, pro kterého - nemůžu se prostě toho dojmu zbavit - je tento film jakousi sebeobhajobou. Nedokážu se oprostit od analogie: Lžu o minulosti pro dobro antikomunismu -> Lžu o současné cenzuře a nové totalitě, protože chráním svobodu, protože "já si myslím", že je ohrožena (třeba novináři, kteří píší o tom, co se někomu nehodí, místo aby psali vznešené lži...).
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 189 bodů
7
Nemám ráda "pánbíčkáře" Stracha a na jeho filmy a pohádky se zásadně nedívám. Ale chtěla jsem vidět výkon Jiřiny Bohdalové. Na její věk byl vynikající. I Lenka Vlasáková podala úžasný výkon. Ale ten scénář dokonalý rozhodně nebyl. A hudba nebyla nic jiného než depresívní záležitost. (Mimochodem mohli za ten týdeník zvolit nějaký vymyšlený název. Nikoli konkrétní.) Sedm bodů dávám výhradně dvojici Bohdalová-Vlasáková.
Savel
6 739 bodů
6
Oči plné slz. Po dlouhé době mě skutečně mrzí, že takto skvěle napsaný (a paní Bohdalovou božsky zahraný) doják, není lépe zrealizovaný. Banální kamera, tuctová režie, absence art direkce, obecně používaná hudba, těžce nemoderní, zatuchlé. Ale přes to všechno emoce přetrvávají. Je mi do breku.
Tvviggy
Tvviggy
3 246 bodů
8
Upřímně se přiznávám že české filmy moc nesleduji hlavně díky trapným Langmajerovským odpadním romantickým rádoby komediím... Ale čas od času se objeví skvost jako je právě Svatá. Jiřina Bohdalová je prostě dokonalá...
Metuje
Metuje
1 389 bodů
2
A tohle my platíme?