Recenze filmu Gravitace

79%

Komentáře a recenze 141

47 150 bodů
7.5
Audio vizuální nálož, která hlavně na velkém platně dokáže udělat parádu, ale obsahové je prázdná jako vesmír samotný. Technickou stránku vychytal Cuarón k dokonalosti a občas jsem si připadal jako bych byl ve vesmíru spolu s posádkou. Záběry na zemi jsou působivé a z toho věcného točení mi bylo až blivno. Herci byli slušní, ale pro mne jsou jen vedlejší článkem této vesmírné jízdy.
Chrustyn
Chrustyn
43 169 bodů
10
Cuarón je jedinečný a neskutečně perfekcionistický režisér a dokázal to svým předchozím snímkem "Potomci lidí", kteří se zařadili do mé osobní TOP 10. I díky tomu jsem začal režiséra pečlivě sledovat a jak jsem se dozvěděl o natáčení dalšího filmu, ihned jsem zpozorněl a neodradilo mě ani to, že by se mělo jednat o příběh dvou astronautů "ztracených" ve vesmírné prázdnotě. Věděl jsem, že se bude jednat o neobvyklé dílo a že Alfonso i toto téma natočí tak, aby upoutal i strhl. A výsledná podoba taková je. "Gravitace" je neskutečně odvážné dílo v řadách mainstreamových snímků a i z daného tématu Cuarón vytěžil maximum a nedokážu si představit, že by mohl být film lepší. Omezení byla velká, ale režisér si s tím poradil a dokázal ze snímku vytěžit maximum emocí i dechberoucích scén, které opět posouvají dále možnosti digitálních triků. Stačí jen pouhý pohled na vesmír či Zemi a divák žasne, ale když dojde na akci, je to něco co doposud nebylo vidění v žádném filmu. Není zde sice tolik velkých trikových scén jako v "Avatarovi" nebo posledních "Transformerech", ale jednotlivé scény jsou vyvedeny k až pedantské dokonalosti, které pomáhá i minimum střihů (úvod má nějakých 15 minut bez přerušení). Bohužel se však nejedná o dokonalý film, ačkoliv nemá výrazné chyby. Hlavní chybou tak pro mě zůstává fakt, že většina filmu je zaměřena na oba (ve své podstatě vlastně jen na jednoho) astronauty a jejich boj o přežití. Sandra Bullock v mých očích předvádí svůj nejlepší herecký výkon, který byl náročný i fyzicky a Clooney nebyl dlouho tak sympatický a chlapácký, jako zde. Je tedy radost na oba koukat i je poslouchat, ale jsou zde části, které (až se to bojím napsat) jsou nudnější a výslednou podobu i nadšení nepříjemně brzdí. Přesto se jedná o dílo, které tu nebylo a určitě už nikdy nebude a já nebudu váhat s projekcí na DVD, která mě možná přesvědčí, že to maximální hodnocení si "Gravitace" přeci jen zaslouží. Film jsem viděl před týdnem a stále ho mám v hlavě a i to něco znamená. Nemůžu se dočkat dalšího Cuarónova snímku, ať už bude o čemkoliv. Mám totiž podezření, že je Cuarón génius. *** co jsem očekával, se stalo. DVD projekce a zvyšuji na maximální hodnocení. Film není bezchybný, ale už nikdy nevznikne podobný a děkuji Cuarónovi za nevšední zážitek.
36 408 bodů
10
Po vizuální stránce zatím nejlepší snímek, jaký do této chvíle kdy vznikl. 3D efekt je plně využit, k tomu naprosto špičkový zvuk, a divácký zážitek z vesmírného prostoru je zajištěn. Zajímavostí jsou i nezvykle dlouhé záběry s přirozeným pohybem kamery, která vyjadřuje nelehké soužití ve stavu bez tíže. Snímek tak má i lehce dokumentární vyznění, zvláště co se týče prezentace trosek ze sestřelené ruské družice. Poukazuje se tím na problém tzv. kosmického smetí, o kterém se v současnosti často mluví. Průběh děje je pochopitelně zlehčen a urychlen. Ono třeba dostat se z jedné družice na druhou není zase až tak jednoduché, jak je tu ukázáno. Vnitřní požár se považuje za skutečně ohromný průser, už co se týče vzniklého žáru, jedovatých zplodin a vůbec úbytku kyslíku. Tady něco takového však Sandře Bullock nijak neublíží. Z vědeckého hlediska nesmysl, ale ve filmu nutný standard. Závěrečný návrat už je jen klasický dějový 'Happy end'. Snímek má dva divácké tábory. Jedni nad tím nepřemýšlí a užívají si filmový zážitek a druzí si mohou hlavu ukroutit nad vědeckými nesmysly. Buď jak buď. Bylo natočeno filmové sci-fi, jaké má po žánrové stránce být, které dokonce udává i nový filmový směr.
31 728 bodů
8
Tento film jsem sledoval téměř bez dechu a dokonale jsem se dokázal vžít do dobrodružství, které oba hlavní hrdinové zažívali. Sandra Bullock i George Clooney zahráli brilantně a po technické stránce se také jedná o skvostné dílko. Za mě jedna z vesmírných filmových legend, byť je film relativně mladý.
22 487 bodů
8
Výsledek je paradoxní. Gravitace splňuje všechny své velké sliby. Je plná úchvatných scén, které prostě musíte vidět na co největším plátně v co největší kvalitě. Nepřeháněl bych to s řečmi o jejich revolučnosti, o jejich potenciálu vzít dech nicméně nepochybuji ani na vteřinu. Spíš než o pokrok jde o zručnost a piplačku budící respekt, ale to kvalitě nabízené pastvy pro oči neubírá. V čem už Gravitace zadrhává, je plnění malých slibů. Těch, které film s takovým potenciálem ani nevyslovuje, protože jsou u něj považovány za samozřejmost. Předně jde o emocionální účast v příběhu ženy, jež musí na zemské orbitě po většinu stopáže zcela sama bojovat o přežití. Tento jistě silný motiv bohužel Cuarón rozvíjí nejbanálnější a nejsnazší cestou. Dopouští se logických nesmyslů, klišé, jimž se dalo s trochou vůle vyhnout. Řeči o nejrealističtějším vesmírném sci-fi padají jako domeček z karet a každá situace a překážka drží pohromadě jen díky naší benevolenci omlouvat děj aplikováním nejstandardnějších vyprávěcích vzorců. Realita končí v (asi, nejsem vědec) přesném vykreslení, jak by do sebe dva předměty ve vesmíru narazily. Jestli přítomnost těchto předmětů má smysl, už Cuarónovic netrápí - chronický problém Gravitace. Akce a reakce jsou bezchybné, ovšem příčina nemůže být víc vratká. Pětihvězdičkový film všechny tyto nedostatky může obsahovat, ale já o nich jako divák nesmím přemýšlet. Mně se nepodařilo vypnout. Jak tušíte podle výsledného hodnocení, není to do značné míry nemožné, ale bohužel jsem nikdy nebyl vtažen, na to bylo nedostatků příliš. PS: Ty dlouhé jednozáběrové scény jsou jistě skvělé, ale ztrácí sílu, když víme, že jde o počítačový efekt - doby Orsona Wellese jsou pryč, protože triky vzaly těmto exhibicím hodně z účinnosti tím, jak "snadnými" je učinily.
kunafix
kunafix
20 072 bodů
6
To byla ale mise! To by se jeden z toho zesral. Na někoho se to svist muselo, takže Rusáci byli jasná volba. Tak vesmírnej film, a přitom né sci-fi, jsem už dlouho neviděl... nebo spíš nikdy? A že vesmírný je to hodně. Vesměs se tam odehrává uplně všechno, kromě posledních pár minut. A navíc si to vystačí s 2 hercema - poměrně dobře zvolenou Bullock, kterou jinak moc nemusím, a Clooneyho, což je tahák sám o sobě. Bylo mi docela fuk, jestli z fyzikálního hlediska je to či ono možné, ale přišlo mi divny, že všechno kolem ní lítalo, explodovalo, zabíjelo, rozbíjelo, ale ona z toho vyvázla bez ničeho, sen. Jinak z technickyho hlediska moc pěkně udělany, krásny záběry země, vesmíru i vesmírnejch stanic, krásný destrukční efekty a všechno. Ale aby to nevypadalo, že to moc žeru, tak řeknu, že to je spíš takovej průměr, kterej je ale hodně povedenej. A možná ve 3D by to byla jiná jízda...
18 781 bodů
8
3D asi bude boží, nicméně i na obyčejném 2D jde vidět, jak je tady ta technická stránka vypiplaná. Jinak se ale jedná o "obyčejný" survivol thriller, ikdyž fakt skvěle natočený. 7/10
muzz
muzz
18 035 bodů
8
Sandra Bullock konečně nedostala roli přiblblého diblíka, což bylo všechno na jedno brdo. Tahle role je dobrá, George Clooney výborný a nasnímaný vesmír vynikající! Trochu smutný, ale nemůže být každý den posvícení ;)
16 069 bodů
10
Vysokooktanová akční jízda, kterou docení diváci s jemným smyslem pro humor, příznivci sci-fi spektáklů a skvělých hereckých výkonů. bez nadsázky nejlepší film z vesmíru v historii moderní kinematografie a troufám si tvrdit, že budoucí klasika. Na druhou stranu, řídký scénář a neustálé dějové repetice poráží brilantní forma. Bez 3D se na to ale nedívejte.
Spooner
Spooner
15 806 bodů
8
Po technické stránce naprosto perfektní zážitek, kvůli kterému se stavěl Imax a 3D kina. Po režijní stránce je to také vypiplaná prácička, která ve vás vyvolá jeden z nejintenzivnějších zážitků posledních let. Jenže člověk se nemůže zbavit dojmu, že v normálním kině či v teple obýváku bude tento zážitek sotva poloviční. Vyjde zde totiž najevo, že příběhově jde o zcela jednoduchý survival bez jakéhokoliv vztahu či strachu o hlavní postavu. Navíc Cuarón i přes důraz na fyzikální zákony překvapí několika do očima bijícími nesmyslnosti. Většinu filmu jsem si tak říkal, že sleduju jen další Imax film typu Cesta na měsíc apod., který je sice asi 5x dražší a hrají v něm hvězdy největší svítivosti, ale i přes onu intenzivnost a dynamiku ze mě vyprchá stejně tak rychle.