Nežijí už 65 milionů let, ale věčný pokoj dinosaurům nikdo nedopřeje. Jurský park byl roku 1993 natolik výrazným technickým milníkem a navrch skvělým dobrodružným blockbusterem, že po jednatřiceti letech přichází na řadu už třetí zážeh pravděpodobné trilogie – po Spielbergově originálu, který následovaly filmy Ztracený svět (1997) a Jurský park 3 (2001), se ke slovu od roku 2015 dostal třídílný Jurský svět. Ten nyní pokračuje kvapným rebootem Jurassic World: Rebirth z pera scenáristy původního filmu Davida Koeppa a od režiséra Garetha Edwardse (Stvořitel), v němž se Scarlett Johansson na nové fotce připravuje na neuvěřitelné množství všemožně zasazených scén a napínavé i zábavné akční momenty.
Články 17
Kamery nového Jurského světa, který pod dohledem Garetha Edwardse (Godzilla) a Davida Koeppa (Jurský park) restartuje oblíbenou dinosauří sérii, se rozběhnou už v létě. Směle stanovená premiéra na červenec 2025 si po odstoupení původně zvažovaného režiséra Davida Leitche (Kaskadér) žádá rychlý vývoj a podle webu The Insneider se produkce sešla s herečkou Scarlett Johansson ohledně nabídky na hlavní roli. Představitelka Black Widow a držitelka oscarových nominací za Manželskou historii (Marriage Story) a Králíčka Jojo (Jojo Rabbit) zatím nepodepsala, ale její angažování by ambicióznímu projektu prospělo a postavilo ji před novou blockbusterovou výzvu.
V současné kinematografii existuje málo jistot, přičemž obliba třicetileté jurské série je jednou z nich. Trilogie Jurský park (Jurassic Park) nastartovaná roku 1993 nadčasovým trikovým dobrodružstvím Stevena Spielberga se roku 2015 přehoupla v Jurský svět (Jurassic World), jehož tři části završily proniknutí geneticky vyšlechtěných prehistorických tvorů do lidské civilizace. Poslední díl s podtitulem Nadvláda (Jurassic World: Dominion) sesbíral neobvykle záporné ohlasy, i když byl trochu po vzoru Avengers velkou týmovkou spojující dvě generace protagonistů. Pořád ale vydělal přes miliardu dolarů a na cestě je spin-off, který pod dohledem scenáristy Davida Koeppa (první Jurský park, Válka světů) snad zachová atraktivitu látky a současně překlene její kvalitativní krizi. Podle nových zpráv k tomu bude mít po ruce režiséra Garetha Edwardse, jenž trikovým filmům a velkým hrdinským příběhům zasvětil celou kariéru.
Když se o filmu mluví hlavně v souvislosti s jeho zákulisními bitvami a přetáčkami, většinou to neznačí nic dobrého. V pořadí osmý celovečerní snímek ze světa Star Wars, Rogue One: Star Wars Story z roku 2016, ovšem své produkční stigma zažehnal a publiku nabídl strhující zážitek. Výsledná kvalita se hojně připisovala Tonymu Gilroyovi (Andor), jehož u Disneyho povolali, aby zametl škody napáchané režisérem Garethem Edwardsem (Godzilla). Edwards, jenž nyní promuje svou novou ambiciózní sci-fi Stvořitel, nicméně tyto zvěsti vyvrátil a tvrdí, že s Gilroyem až do poslední klapky úzce spolupracoval.
Britský režisér Gareth Edwards si filmové nadšence získal svým nízkorozpočtovým debutem Zakázaná zóna, jenž sliboval, že v neznámém tvůrci dříme značný potenciál. Od té doby pro Američany rebootoval Godzillu a připsal si první filmový spin-off Star Wars: Rogue One (jenž byl výrazně přetáčený a jehož konečná podoba se výrazně liší od toho, co Edwards plánoval). Ani jeden z filmů zcela nesplnil komerční očekávání, ale podařilo se jim zapsat se do popkulturního povědomí. A předně dál znovupředstavovaly Edwardse jako režiséra s potenciálem, který se zatím plně neprojevil.
Časy, kdy velké filmy dělané pro Imax musí stát stovky milionů dolarů, se možná chýlí ke konci. Nejenže Christopher Nolan zvládl produkční náklady Oppenheimera zmáčknout na sto milionů, ale jeho kolega Gareth Edwards (Rogue One: Star Wars Story) natočil akční sci-fi Stvořitel o boji lidstva s umělou inteligencí za necelých devadesát milionů dolarů. Použil totiž revoluční kameru FX3 od Sony, která díky inovativním osvětlovacím technikám generuje podobně velkolepý formát jako imaxové kamery, ovšem za výrazně nižší cenu.
Občas se v podstatě odnikud zjeví filmová premiéra, o níž se dopředu skoro nemluvilo, a přece vypadá na žánrovou událost. Nadcházející sci-fi Stvořitel (The Creator) od režiséra Garetha Edwardse vznikala od roku 2020 se střídmým rozpočtem kolem 90 milionů dolarů. Čerstvě vydaný trailer vyvolává husí kůži a geekovskou radost, jaké se vyrovná málokterý dvousetmilionový spektákl.
Předpověď budoucího vývoje je nejčastěji vlastní futuristickým sci-fi filmům, které se na takové věštecké motivy, ať už v dystopickém či utopickém rámu, přímo zaměřují. Někdy se ale trefná vize věcí příštích objeví také ve filmech, od nichž by to nikdo nečekal. Následující seznam tvoří deset snímků, které dokázaly předpovědět budoucnost a některé její aspekty, aniž by o to primárně usilovaly. Občas jde spíše o humornou a bizarní trefu, většinou však o docela znepokojivé a negativní vyhlídky.
Původně jsme se měli nové sci-fi Alexe Garlanda s Natalií Portman dočkat v kinech. Studio Paramount se ale nakonec na poslední chvíli rozhodlo snímek přenechat (pro Evropu) Netflixu. Máme litovat, že si Annihilation neužijeme v kinech, nebo byl přesun na streamovací službu správnou volbou?
Byla to hodně napínavá hra. Jeden z nejdůležitějších letošních blockbusterů svěřila studia Warner Bros. a Legendary člověku, který natočil akorát malý festivalový hit Monsters a bylo otázkou, jak budou diváci na návrat slavného japonského monstra zvědaví. Výsledek dopadl nad očekávání dobře.