Hollywoodská kinematografie balancuje po období koronaviru nad propastí. Jak Steven Spielberg předpověděl už před deseti lety, série kasovních propadáků u nákladných blockbusterů jednou vyústí v kompletní proměnu průmyslu. Letos se sice zadařilo animáku Super Mario Bros. ve filmu a špatně si nevedli ani třetí Strážci Galaxie, ale jinak jsou finanční výsledky ambiciózních velkofilmů rozpačité.
Za očekáváním zůstává pátý Indiana Jones, jenž se s rozpočtem kolem 300 milionů dolarů možná vůbec nedostane do plusu, komiksový Flash za 220 milionů skoro nikoho nezajímal a sedmá Mission: Impossible, jejíž rozpočet po letitých odkladech nabobtnal rovněž ke 300 milionům, sbírá dolary také poněkud vlažně.
Problém rozhodně spočívá i v drahém vybavení. Christopher Nolan sice konverzačního Oppenheimera pořídil relativně levně, ale režisérovo tíhnutí k imaxovému formátu zahrnuje i jeho nákladné zdokonalování. Totéž platí pro Jamese Camerona, jenž při dlouholeté výrobě Avatara vynalézal a kombinoval zcela nové technologie, což nebylo zadarmo.
Odpovědí na tento problém může být Stvořitel od Garetha Edwardse, který do imaxových i klasických kin doputuje 28. září. Ze dvou zveřejněných trailerů vypadá dlouho přehlížený projekt velkolepě, přičemž jeho triky zatěžkaná vizuální stránka vyznívá realisticky. Edwards, jenž natočil také oceňovaná sci-fi Zakázaná zóna a Godzilla, použil novou kameru Sony FX3, již si může pořídit skoro každý nadšenec. Rozhovořil se o ní na nedávném panelu Directors on Directing pořádaném webem Collider, kde zdůraznil, jak filmu umí propůjčit to nejkvalitnější imaxové rozlišení.
Natáčení dle jeho slov často probíhalo za měsíčního svitu. Nasvícení scén zajišťovala LED světla, která vytvořila ohromující kulisu za podstatně nižší cenu. Další zúčastněnž režisér, Louis Leterrier, jenž stál za kormidlem jednoho z nejdražších filmů všech dob, nedávného Rychle a zběsile 10, informace nadšeně přijal jako cestu ke změně kinematografie.
FX3 tedy nevyžadují komplexní nasvícení ani zvukové vybavení, čímž se zlevní a urychlí celý produkční proces. To otevírá dveře k ambicióznějším autorským dílům pro menší nezávislé tvůrce, což Hollywood potřebuje jako sůl. Aktuální návštěvnost originálních projektů jako Oppenheimer a Barbie svědčí o přetrvávajícím zájmu o původní neotřelé koncepty, z nichž se formují společenské a internetové události. Pod trailery Stvořitele na YouTube řada lidí oceňuje ochotu společnosti 20th Century Studios (vlastněné Disneym) financovat takto originální a velikášský sci-fi projekt.
Vedle režie si Edwards sám obstaral i scénář. Zavede nás do blízké postapokalyptické budoucnosti, kdy lidstvo bojuje o přežití proti umělé inteligenci a naprogramovaným robotům. Nadějí na vítězství je bývalý člen speciálních jednotek Joshua (John David Washington), jenž musí zneškodnit architekta AI technologie, navíc se mu do rukou dostává nepřítelova největší zbraň. Film na první pohled spojuje japonskou mangu, Star Wars či filosofii Matrixu a má velký divácký potenciál. Pokud ho v září naplní a uspěje, kinematografie může dostat nový a zásadní impuls. Při současných stávkách herců a scenáristů, které si vynucují nákladné odklady započatých produkcí, se bude muset hodně šetřit.