Přestože se film snaží ukázat povolání nájemného vraha, trochu odlišným způsobem, než je tomu zvykem, nic to nemění na faktu, že je "Američan" ukecaná nuda, kterou nezachrání ani charisma George Clooneyho.
Uplná slabota. Málokdy se mi stane, že mě na filmu nejvíc bavily nahy žensky, ale tady to tak je. Zbytek je totiž uplně nezajímavej. No jo, staví nějakou zbraň, no tak fajn, ale ať si ju klidně staví a mě dá pokoj. Z celyho filmu jsem si užil jenom tak 5 minut, zbytek se táhl jak pekelně horkej dusnej den s kocovinou v práci.
Nějak se s těmi Corbijnovy artovkami trápím. Stejný pocit jsem měl u Control - tzn že to nebylo špatné, ale něco mi u toho chybělo, abych měl z Američana mnohem lepší výsledný dojem. 6/10
Jako by se člověk propadl časem do sedmdesátých let s režisérem, který umí kouzlit obrazem a skladatelem, který vykrádá Morriconeho, ale nějak mu to funguje. Clooney je v osudové šlamastyce svého života výborný a dcera komisaře Cattaniho je tak nádherná, že by si to s Clooneym hned člověk vyměnil. Jen by se ta nestyda neměla tvářit, že se jí to tak líbí! Shoduju se s Rogerem Ebertem, že tohle je jeden z TOP 10 roku.
Artový akčňák, který mě, narozdíl např. od podobného Drive, moc nezaujal. Příliš pomalé tempo, dlouhé záběry a jednoduchý příběh by ještě nevadily, kdyby byla hlavní postava aspoň trochu zajímavá. A to bohužel není, což je docela paradox, protože se o ní dozvíme daleko víc než o postavě Goslinga v Drive. Clooneyeho postava mi ale, i přes jeho výborný výkon, přišla chladná a nezajímavá a cestu jsem s k ní našel až v závěru, který narozdíl od zbytku filmu skvěle funguje a je i celkem emočně silný. Zde jakoby najednou začala pracovat ta atmosféra, kterou se Corbijn marně snažil vytvořit po většinu stopáže. Celý film tak na mě spíše působí jako hlavní hrdina, chladně a nepřístupně. 50%
Anton a George chtěli natočit tak trochu jiný film o nájemném zabijákovi. Moc nového neobjevili, ale postavili solidní westernové základy, našli líbivé exteriéry, krásnou a herecky silnou dvojci osudových žen a pátera jenž se snaží o vykoupení zabijákovi duše. Celé to oldschoolové pojetí se mi líbilo - dlouhý úvod, minimum vysvětlování, strohé dialogy, vše směřuje k závěrečné katarzi - ale Corbijn musí přestat točit jako fotograf a začít taky kamerou hýbat(Ruhe snímá hezké pohlednice, umí koukat přes rameno, tak proč občas nešvenknout přes scénu - jsme v roce 2010!) Navíc, kdy ze začátku filmu trochu víc pomohla hudba(Grönemeyer umí), zesílila jeho energičnost a vygradovala emoce, mluvilo by se o tomhl snímku mnohem víc. Chápu, že chlapci se snažili o přesah, ale dle mne se jim jen podařilo naředit hutnou atmosféru a zpomalit tempo. George je starej zabiják a nebaví ho, když lidi střílej po něm, místo aby on střílel je, chce svůj klid, teplo domova a ženské náruče - tohle se získává těžko i bez jeho cejchu... 70%
Mám ráda Itálii, tady je taková nezidealizovaná, syrová, obyčejná. Co se týče příběhu, volné tempo, místy až moc. Ale přitom udržuje diváka v napětí. A několik nezodpovězených otázek. Proč ho chtěli zabít? Proč tak složitě? Proč ho nechali zhotovit tu zbraň? Co ty zabité prostitutky? Souviselo to? Atd...
Tři ženy, nápadně podobné jedna druhé. Záměr?
No a ta zbraň. Prý Ruger Mini 14. No tak jo... proto asi kód 014 na kufříku.
(3.11.2020)
Američan je typickým příkladem snahy předních hollywoodských herců o vstup na půdu artu - minimalistický děj, žádné velké efekty, evropské lokace, podrobné vyprofilování hlavního hrdiny atd.. Není to snaha vůbec marná. Má své silné momenty a především díky atraktivní lokaci italského maloměsta a dobře obsazeným postavám nijak originální námět ožívá. Clooney je jako vždy vynikající a nechybí pár skvělých dynamičtějších pasáží. Je jen škoda, že je snímek natolik svázán nepsanými pravidly uměleckých filmů. Konec nemá díky tomu jak překvapit.