Automechanik Frank Leone (Sylvester Stallone) si odpykává trest za ublížení na zdraví, kterého se dopustil při obraně svého kamaráda před partou násilníků. Do vypršení trestu mu zbývá už jen šest měsíců. Jednoho dne je však z relativně volné vazby v norwoodském vězení nečekaně převezen do přísně střežené věznice Gateway. Tam se na příkaz sadistického ředitele Warden Drumgoolea (Donald Sutherland), který s Frankem má nevyřízené účty, stává terčem krutého zacházení nejen ze strany dozorců, ale i vězňů.
Frank všechna příkoří statečně snáší, dokud se v ohrožení neocitne jeho přítelkyně Melissa (Darlanne Fluegel). To ho přiměje rozhodnout se pro útěk z vězení. Netuší však, že právě tento krok je součástí důmyslné pasti, kterou na něj ředitel věznice nastražil.
Vlastně se jedná o příběh pomsty, ale poněkud netradiční. Na vzorném vězni, který má navíc krátce před propuštěním, se za jistou událost mstí ředitel věznice. Navíc v prostředí nejtvrdší věznice, takže je námět víc než slibný. Drsných scén je na správné vězeňské drama vcelku dost, ale když se to všechno vezme dohromady, zase až tak veliká pecka to není. Sylvester Stallone vs. Donald Sutherland a k tomu nevypočitatelní dozorci a někteří vězni. Běžné vězeňské klišé skutečně v té nejdrsnější atmosféře je vypravěčsky uvolňováno nejrůznějšími etudami, které jsou tak dlouhé, že by nejeden divák téměř až pozapomněl, o čem že to vlastně je. Běžný americký fotbal hraný vězni, který je posléze zneužit ke tvrdé lekci či oprava auta, který je záhy ze stejného důvodu zase zničen. Kromě občasného nemilosrdného týrání hlavního hrdiny se tedy spíše jedná o drama lehčího rázu, což je na takový film poměrně škoda. A tak se vlastně jen čeká, kdy a jak nastane ten zlom, kdy se vše obrátí a dojde ke spravedlnosti. Ale jo, co se týče ohledně těch opravdu drsných scén, v jeho kůži by nechtěl být nikdo. Zajímavé je, že snímek obsahuje nemálo odkazů na starší snímky právě se Stallonem. Třeba nakládačka od dozorců odkazuje na nakládačku, jakou dostal Rambo od policajtů v prvním filmovém díle. Lze si všimnout i typického pozdravu Rockyho. A je toho víc. A co se týče samotného Stallona, rozhodně překvapil svým herectvím. Podařilo se mu vytvořit sympatickou postavu jako nikdy předtím. Snímek se tedy řadí k lepšímu průměru, který se může líbit, ale i zklamat. Každopádně se i tak řadí mezi ty lepší ve filmografii Sylvestra Stallona.
Devadesátá léta se blížila a Kriminál je celkem typickým filmem pro toto období. Akční silácká záležitost a trošku naivní vězeňské drama, které má ale svou kvalitu. Nenáročný film o bezpráví, pomstě se holywoodským koncem. Je to přesně to, co očekávám od dobrého akčního filmu té doby.