Šest důkazů, že Sylvester Stallone umí být i skvělý charakterní herec
Sly své herecké kvality připomněl čtyři roky zpátky, když byl na Oscara nominován pro svůj citlivý herecký výkon ve vedlejší roli v prvním Creedovi. Hnidopiši tehdy rádi v internetových diskuzích halekali, že šlo spíše o nominaci z nostalgie, bylo by ale nefér Slyovi upírat herecké kvality.
Na následujících řádcích si připomeneme 6 filmů, v nichž Stallone podal opravdu dobrý výkon. Že měl s postupem kariéry podobných rolí čím dál méně, to je vyložená škoda. Ale tak to se škatulkami v Hollywoodu chodí...
Rocky se nabízí už proto, že jde společně s Creedem o jediný film, za který byl Stallone coby herec nominován na Oscara. Příběh boxera z ulice si Stallone napsal na tělo a není se proto čemu divit, že mu herecky dal maximum. Byl to ten případ, kdy se náhle přes noc zrodila hvězda. Legendární filmový kritik Roger Ebert dokonce označil Stalloneho za "mladého Marlona Branda". A víte co? Nebyl daleko od pravdy.
Stalloneho počátky kariéry měly hodně autorský nádech. P.Ě.S.T. byla dalším filmem, kde si nejen zahrál hlavní roli, ale byl podepsán i pod scénářem. Šlo o první velký film po Rockym, což vzbuzovalo nemalá očekávání. V P.Ě.S.T.i si zahrál Johnnyho Kovaka, který přijde o práci a začne bojovat za práva řidičů kamionů. A jak si s rolí Stallone poradil! Tohle není žádná toporná akční hvězda v hlavní roli, ale schopný herec potvrzující své nesporné kvality.
Pravděpodobně nejkontroverznější položka na seznamu. Kriminálka Noční dravci je totiž notoricky známý propadák s velmi komplikovaným vývojem. Snímek, který původně vznikal jako Francouzská spojka 3, byl mnohokrát přestříhán studiem i Stallonem samotným, bojoval s cenzory a ve výsledku vznikla verze, která moc nefungovala (Sly se nikdy netajil zklamáním ohledně toho, jaký sestřih putoval do kin). Samotný herec ale odvedl jako newyorský polda Deke DaSilva velmi dobrou práci, která se s přehledem může rovnat tomu, co v podobných filmech předváděl v té době například Al Pacino.
Další silný dramatický projekt, jakých se v pozdější fázi kariéry Stallonemu nedostávalo. V Kriminále hraje automechanika Franka Leoneho, který je šest měsíců před koncem trestu převezen do věznice Getaway, kde si ho začne podávat pomstychtivý ředitěl Warden (Donald Sutherland). Film si svého času nevedl příliš dobře u diváků ani kritiky, postupem let nicméně uzrál a dnes patří k tomu lepšímu, co v Hollywoodu z vězeňského prostředí vzniklo. A Sly opět dokázal, že bicepsy zdaleka nejsou jediné svaly, jimiž dokáže hrát.
Opět film, s nímž jste tady museli počítat. Přestože se vývojem série stala z Ramba mašina kosící nepřátele ve velkém, v jedničce to byl "jen" zlomený veterán, toužící po klidu. Prvního Ramba označujeme za akční film spíše z pohodlnosti. Jde hlavně o příběh jednoho zlomeného muže, který si nepotřeboval vytvářet nové nepřátele, protože měl dost vlastních vnitřních démonů. Stallone tu rozhodně podal výkon hodný oscarové nominace.
Pravděpodobně nejvíce podhodnocený Stalloneho dramatický projekt. V druhé polovině devadesátých let se stal Stallone obětí vlastního fenoménu. Tak dlouho diváky masíroval jako akční superstar, až všichni zapomněli, že dokáže zahrát i komplexnější postavy. Jeho návrat k vážnější poloze proto vyvolal spíše rozpaky. Hvězdně obsazené policejní drama viděli v Miramaxu jako další Pulp Fiction, což nemohlo vyjít už proto, že Země policajtů nebyla zdaleka tak divácky vděčný materiál (a film tudíž ani moc nevydělal). Jde nicméně o výbornou žánrovku, v níž Stallone věrohodně vykreslil postavu muže, který příliš dlouho zavíral oči a nyní musí čelit fatálním důsledkům.