Recenze filmu Andrej Rublev

80%

Komentáře a recenze 9

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 169 bodů
4
Nic proti Tarkovskému ale tentokrát na mě bylo toho umění až moc. Bál jsem se, že to nebude podívaná pro mě a s každou další minutou (viděn režisérský sestřih) jsem si to více a více uvědomoval. Zůstaly ve mně jen krásné obrazy nasnímané perfektní kamerou.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 408 bodů
10
Naprosto fenomenální artový ruský snímek, který nepobere jen tak leckdo. Jednoduše řečeno, kdo nezvládl například český snímek Františka Vláčila 'Markéta Lazarová' (1967), tento ruský nechť raději rovnou nechá bez povšimnutí. Plně pochopit rozsah tohoto filosofického opusu není žádná legrace. Andrej Tarkovsky tímto svým druhým celovečerní počinem našemu Františku Vláčilovi konkuruje hodně silně. Vlastně ho doslova a do písmene překonal. Příběh je založen na době a životě slavné ruské malířské ikony 15. století Andreje Rubleva. Snímek mající celkovou stopáž bez pěti minut tři a půl hodiny ukazuje cestu umělce a osudů Rusů své doby. Všichni jsou rozděleni a mučení ideologickými a politickými konflikty, jako jsou perzekuce pohanů, znesvěcení církve, represálie velkovévodů, vládce obracejíc se proti vlastním lidem, mongolské a tatarské nájezdy či masové vraždy ve Vladimiru (ruské Město založené v roce 990). Rusové jsou tedy vyobrazeni jako mučedníci. Sám Rublev se během hádky se svým ideologickým soupeřem Theophanesem (příslušník byzantské aristokracie, který se stal mnichem a významným kronikářem) přirovnává coby ruský rolník ke Kristu a pokorně nese svůj kříž. Rublev jako umělec také trpí. Středověký chaos lidských činů a brutalita soužití nezná slitování. Dokáže se z něčeho takového zrodit ruský národ a ruská identita? Snímek se skládá z 8 epizod, kde nechybí ani prolog a epilog. Ve své době neměl hlavně v Rusku na růžích ustláno. Politicky nejasná témata zkoumající náboženství, uměleckou svobodu a roli umělce, zapříčinilo, že se sovětské úřady zdráhali snímek distribuovat jak na domácí půdě, tak i na mezinárodní úrovni. Avšak postupem času se stal uznávaným jako jeden z nejdůležitějších filmů všech dob. Dnes je tedy oslavován jako mistrovské filmové dílo a skutečně právem. Natočen byl černobílé, avšak na konci obsahuje barevné překvapení. Filosofický epos o temném středověku, který prostě nelze nevidět.
Pete69
Pete69
31 728 bodů
6
Podobné snímky si často velmi užiji, ale Andrej Rublev je na mě až moc sterilní. Hodina pobožnosti, troška surovosti a hodina odlévání zvonu. Je to nábožensky laděné dílo a opravdové osobnosti Ruských dějin, je to syrové, uvěřitelné, ale bohužel na mě moc dlouhé. Snímek má silná místa, ale i spoustu těch hlušších. Moc se mě to bohužel neoslovilo.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 487 bodů
8
Výborná Tarkovského práce, která budí respekt jak co se týče myšlenek, tak monumentálnosti. Bohužel ta okázalá "uměleckost" je tu až moc velká a drží si to ode mě odstup... Mám radši, když z filmu spíš přirozeně vyplývá, jako u Stalkera. i když to je samozřejmě jen subjektivní pocit. Pět hvězdiček tentokrát nedám, i když rozhodně smekám... A neviděl jsem naposled.
Fingon
16 886 bodů
8
70% Čtvrtý Tarkovský, počtvrté stejné hodnocení. Film mě příliš nezaujal (ostatně ani Rublevovo dílo, prezentované v samém závěru filmu), čtvrtá hvězdička je za přenádhernou úvodní kapitolu.
lamps
lamps
15 306 bodů
6.5
Mám hned několik prostých důvodů, proč se mi Rublev moc nelíbil. -- 1. EMOCE: Pokud zaznamenám v 200 minutové stopáži pouze cca 30 minut, které mě pocitově zaujmou a posadí mě pevně na zadek, tak prostě od přírody nemůžu být spokojen. 2. PŘÍBĚH: Je sice časově a vypravěčsky rozsáhlý, bohatý na postavy a dobové prvky, avšak formálně je až neúnosně roztahaný, zbytečně poetický a téměř po celou dobu jednoduše nudný. Mezi kapitolami jsou sice viditelné souvislosti a vše dává dohromady srozumitelný celek, ale Tarkovskij zasahuje do děje často velmi necitelně, jen okrajově přibližuje časové skoky a divák často neví co, kde a kdy se vlastně děje. 3. HUDBA: Zatímco česká Markéta Lazarová se svou unikátní ponurou výpravou výrazně opírá o nádherný hudební doprovod, zde tahle nezbytná složka všech kvalitních filmů trestuhodně absentuje (mrzí mě to hlavně v ohledu na závěrečnou scénu, kde se projeví přímo enormní hudební potenciál). -- Co se už ale z pohledu kvality upřít nedá, je vymazlená, obrazově neskutečně autentická a surová výprava, kterou by si dali za rámeček všichni velcí režiséři, a také historická věrohodnost co se podoby světského života v 15. století týče. Ani to však nedokáže zakrýt ten smutný fakt, že jsem většinu filmu spíše odevzdaně přetrpěl a že jsem se cítil v naprosto, ale v naprosto jiné společnosti než před dvěma týdny u geniálního Stalkera...
ZkuKol
12 290 bodů
10
Upřímně, z Tarkovského jsem měl respekt jako z nikoho jiného. Andrej vždycky střihá, jen když musí, takže představa, že strávím tři hodiny u něčeho pro mě nepochopitelného a smrtelně nudného mě dost strašila. Ale obavy byly plané, mistr dostál své legendy a já byl za odvahu odměněn diváckým zážitkem. Tvůrce opravdu nejde divákovi příliš naproti, ale na druhou stranu nemusíte být intelektuální spiderman, aby jste se dostali na doslech režisérových myšlenek. Kamera je krásná, nevyhýbá se pohybu, panoramatům a symbolickým obrazům, vyprava poctivá, jen tu a tam poznáte rok výroby (scény v dešti). Scénář je složen z episod Andrejova života, zaobírá se jeho dílem, životem i myšlenkami tohoto talentovaného mnicha. Rublev se vyjadřuje spíše emocemi než příběhem a často se až dostává na lyrickou půdu. Film má naprosto strhující scény (padající kůň, odlévání zvonu apod.) a výborné herecké výkony. Filosofický podtext filmu se tu neodvážím rozebírat veřejně, důležité je, že v divákovi resonuje, celou stopáž ho baví a přemýšlet i diskutovat je po jeho shlédnutí o čem. Zkrátka není se čeho bát, seberte čas, odvahu a energii a investujte ji do tohoto popravdě legendárního filmu! Andrej je mnich-malíř na počátku 15. století v Rusku, není to lehká doba (kdy v Rusku byla) a Andrej není snadná povaha, ovšem jeho tvorba žije dodnes a tento film stejně tak dodnes oslovuje nové a nové diváky... 90%
cerfik
cerfik
7 933 bodů
10
Bůh ruského filmu Andrej Tarkovskij a jeho černobílý epos Andrej Rublev se zapsal nesmazatelně do mého srdce ostatně jako všechny jeho filmy, co psát u géniů filmové tvorby formátů Stanleyho Kubricka.
jaro.mir.mara
4 542 bodů
10
Andrej Rublev zkoušený. Andrej Rublev vpletený do hříchu. Andrej Rublev silný i slabý. Andrej Rublev darem prokletý, časem se drolí, tvrdne, slábne, sílí, skrytě plane. Zní.