Nebe a peklo

84%
Nebe a peklo
Kurosawa tentokrát svůj filmový příběh zasadil do období poválečné ekonomické revoluce v Japonsku. Kingo Gondo, úspěšný manažer v obuvním průmyslu se na vrcholu své kariéry stane obětí vydírání. Když zjistí, že únosci místo jeho syna zajali jiného chlapce, ocitá se v nelehké situaci...Musí se rozhodnout, zda obětuje práci, která je pro něj smyslem života nebo dá všanc svoji čest a dobré jméno.



Pete69
Pete69
32 979 bodů
8
Moc pěkný Japonský film. Začíná jako slibné psychologické drama a pokračuje, jako neméně dobrá detektivka. Zápletka je perfektní, herci se mi také líbili, závěr velmi dobrý. V části vyšetřování případu jsem si připadal, že koukám na Malého pitaval z velkého města, jen tam bylo pro mě mnoho Japonců, jejichž tváře se mi dost pletou. Celkově je to velmi kvalitní podívaná.
lamps
lamps
15 327 bodů
10
Vykutálený hračička Kurosawa opět exceluje, tentokráte pravda v neznámé, ale přesto naprosté klasice detektivního žánru. První polovina odehrávající se za staženými závěsy jediného apartmá je přímo Hitchcockovsky atmosférická, ale na rozdíl od mistra hrůzy ještě psychologicky vytříbenější - postavy se vzhledem k nastalé situaci chovají natolik věrohodně a projevují přesně takové emoce, jak racionální divák očekává u každého podobného příběhu.... Druhá půlka pak představuje už nepolevující detektivní jízdu, kde celý proces vyšetřování, sbírání stop, výslechů a závěrečného sledování znamená zásluhou inteligentního scénáře, sympatických herců a samozřejmě brilantní a svižné režie daleko výraznější zážitek než drtivá většina filmů o Sherlocku Holmesovi. A vše navíc naprosto přirozeně protknuto důležitými myšlenkami o tehdejší sociální nenávisti, kterou trpěla finanční spodina vůči závratně zbohatnuvším jedincům. z čehož v tomto případě vytěžil Kurosawa sice dosti nenápadný, ale zato neprůstřelně věrohodný zločinecký motiv, za který by dal dnes celý zástup áčkových scénáristů ruku do ohně.... Nakonec nikoli jen klasika, ale špička svého žánru.
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
8
Zatím jsem od Kurosawi viděl jen 6 filmů a dost se mi líbily jenom 2. Prvním byl RAN a druhým je právě High and Low. Kvality tohoto díla tkví jak ve vyprávění tak ve stylu. Ten širokoúhlý formát působí v kombinaci s přesnou kamerou a blockingem dost precizně. Není divu, že mnozí řadí tento film mezi nejlepší cinemascope.
Kurosawa skvěle zaplňuje předsevzatý formát, což ovšem šlo čekat, protože skvělé kompozice byly kvalitou, kterou jsem docenil i v jiných jeho filmech, které mě ovšem nezaujaly svým vyprávěním a postavami. Zde mě však zaujaly i tyto aspekty, ačkoliv tam jisté mezery jsou. Myslím, že by to mohlo zasáhnout ještě silněji, kdyby postavy a motivy byly ještě víc prokresleny. Zajímavé je, že film začíná jako komorní drama obchodu (zasazení do poválečného a ekonomicky vzkvétajícího Japonska je skvělé) a soustředí se na otce od rodiny-obchodníka, kterému je v ten nejméně vhodný moment oznámeno, že mu byl unesen syn. Otec chce hned zaplatit požadované výkupné, ale poté zjistí, že nebyl unesen jeho syn, nýbrž kamarád jeho syna a najednou si vyplacením výkupného už tak jistý není. Tím se otvírají jistá morální témata, která ovšem nejsou tak do hloubky rozpitvávána, protože vyprávění se posune jinam. Otec-obchodník a detektivové řeší celou situaci a po uplynutí hodiny stopáže dochází k předání výkupného. Pak se vyprávění soustředí na detektivní práci (tudíž se z toho stává plnohodnotná detektivka), čímž se pozornost odvrátí od otce-obchodníka a jeho problémům a věnuje se jiným postavám. Jakmile detektivové vypátrají únosce, tak nastává působivá (asi 20 minut dlouhá) sledovačka, během níž zločinec hledá nějakou trosku, na níž by mohl vyzkoušet jed, který později chce použít na jiné lidi. Jakmile oběť najde a pomalu se k ní přibližuje, můžeme v odrazu jeho slunečních brýlích vidět odraz světla, což vzbuzuje dojem plížící se šelmy. Závěrečný face2face obchodníka se zločincem je krátký, ale velmi výřečný - je natolik skvělou pointou, že mi to přišlo instantně ikonické a plech, kterým se uzavře vhled do místnosti, působí jako spadlá opona. Tím film také končí.

Dodatečné informace

Původní název:
天国と地獄 (více)
  • Japonsko Nebe a peklo
  • Japonsko 天国と地獄
  • Japonsko Anatomia di un rapimento
  • Japonsko Céu E Inferno
  • Japonsko El cielo y el infierno
  • Japonsko El infierno del odio
  • Japonsko Entre le ciel et l'enfer
  • Japonsko Heaven and Hell
  • Japonsko High and Low
  • Japonsko Himmel och helvete
  • Japonsko Himmel og helvede
  • Japonsko Le paradis et l'enfer
  • Japonsko Niebo i pieklo
  • Japonsko Taivas ja helvetti
  • Japonsko Tengoku to jigoku
  • Japonsko The Ransom
  • Japonsko Zwischen Himmel und Hölle
Země původu:
Japonsko
Rozpočet:
0,25 mil. USD

Podobné


  • Akira Kurosawa: [počasí] Ke konci filmu je silný liják, který má situaci ještě zesílit.
  • Nápad na svou slavnou "Swing Dance Scene" v "Pulp Fiction: Historky z podsvětí" (1994) dostal Quentin Tarantino právě z tohoto filmu. Inspirací mu byla scéna, kdy únosce jde do baru, aby se setkal s dealerkou heroinu, a při odchodu s ní tančí. Oba filmy používají podobnou píseň a mají stejný styl tance.
  • Poslední část filmu měla původně hodně dialogů, ale Akira Kurosawa se rozhodl je všechny vynechat.