Zajímavosti 23
- Akira Kurosawa: [počasí] Ke konci filmu je silný liják, který má situaci ještě zesílit.
- Nápad na svou slavnou "Swing Dance Scene" v "Pulp Fiction: Historky z podsvětí" (1994) dostal Quentin Tarantino právě z tohoto filmu. Inspirací mu byla scéna, kdy únosce jde do baru, aby se setkal s dealerkou heroinu, a při odchodu s ní tančí. Oba filmy používají podobnou píseň a mají stejný styl tance.
- Poslední část filmu měla původně hodně dialogů, ale Akira Kurosawa se rozhodl je všechny vynechat.
- Během prvního vystoupení únosce na obrazovce je v pozadí slyšet „Trout Quintet“ Franze Schubertse. Toto použití hudby je možná symbolické, protože téma 4. věty (která zazní) přímo cituje Schubertovu vlastní píseň „Die Forelle“, o chytrém pstruhu, který znovu a znovu uniká rybáři, dokud ho rybář nechytí pomocí lsti. To by mohlo předstírat, že policie zavírá únosce.
- Většina venkovních záběrů z Yokohamy byla až na pár výjimek natočena na místě, většinou kvůli studené zimě, která nastupovala. Scéna, kde se Gondo (Toshirô Mifune) nevědomky setkává s únoscem na ulici, musela být natáčena uvnitř.
- Jeden záběr filmu je barevný – scéna barevného kouře stoupajícího ze spalovny. Některé televizní tisky to zpackají a místo toho mají scénu černobílou, čímž se její dopad oslabí.
- Původní konec románu Evana Huntera ukazuje krále Gonda (Toshirô Mifune) s jeho získanými penězi, jak vykupuje jeho akciovou dohodu a přebírá National Shoes; mnohem jiný konec, než si Kurosawa představoval a nakonec i zfilmoval.
- Tento film je v oficiálních 250 nejlepších narativních celovečerních filmech na Letterboxd.
- Tento film je součástí Criterion Collection, hřbet #24.
- V roce 1962 (rok před tímto filmem) Ed McBain adaptoval svůj román jako epizodu televizního seriálu "87th Precinct." Roli Mifuna ztvárnil filmový noir veterán Charles McGraw ("Narrow Margin") a jeho manželku ztvárnila budoucí první dáma Nancy Reagan.
- Titul společnosti Toho pro mezinárodní prodej zněl „The Ransom“.
- Film měl svůj americký debut v listopadu 1963, v týdnu, kdy byl zavražděn prezident John F. Kennedy.
- Jedenáctý a poslední film režiséra Akiry Kurosawy s Minoru Chiakim.
- Podle románu Evana Huntera (pseudonym Eda McBaina) „Královo výkupné“, který je součástí McBainovy série „87. okrsek“.
- Pro svou práci s Kurosawou měl filmový skladatel Masaru Satô obvykle asi týden na složení celé partitury filmu. Sato také znovu použil část hudby z tohoto filmu ve soundtracku, který vytvořil pro sedmý film Godzilla, Ebirah, Horror of the Deep.
- Výše výkupného v dolarech za rok 2018 je přibližně 2,8 milionu dolarů.
- Yutaka Sada, představitel šoféra Aokiho, neměl v době obsazení role řidičský průkaz. Přestože si ho před začátkem natáčení opatřil, během natáčení měl potíže.
- Pro natáčení ve vlaku byli komparsisté jako cestující rekrutováni z nejbohatší komunity v Tokiu, takže vypadali jako bohatí cestující.
- V roce 1999 Martin Scorsese oznámil, že bude režírovat remake, jehož autorem je David Mamet. V roce 2008 Scorsese oznámil, že nyní bude pouze produkovat a režírovat bude Mike Nichols, ale do roku 2022 tato verze stále nebyla natočena (Nichols zemřel v roce 2014). K remaku de facto přece jen došlo, když Steven Soderbergh a Ed Solomon natočili v roce 2023 televizní seriál Full Circle s C. C. H. Pounderem, Zazie Beetz, Phaldutem Sharmou, Claire Danes, Timothy Olyphantem a Dennisem Quaidem v hlavních rolích. V roce 2024 bylo oznámeno, že Spike Lee natočí remake s Denzelem Washingtonem a Jeffreym Wrightem v hlavních rolích.
- Pro scény v domě Gondo (Toshirô Mifune) byla postavena venkovní miniaturní scéna Yokohama, doplněná mosty a jedoucím vlakem a se světly pro všechny noční záběry. Většinu denních záběrů natáčeli ve studiovém obývacím pokoji se skutečným městem Yokohama venku.
- Japonský název filmu je „Nebe a peklo“.
- Většina vlakové sekvence byla natočena živě, na Kodama Super Express. Většina figurantů jsou cestující.
- Po uvedení filmu do kin v Japonsku přibývalo únosů. Sám Akira Kurosawa dostal výhrůžky za únos své vlastní dcery Kazuko Kurosawy. Citovala ho, jak jí jednou řekl: "S vysokými a nízkými, jsem chtěla inspirovat tvrdší věty na únosce. Místo toho jsem byl kritizován za jejich nárůst."