Dvacátý duben 1814 - Fontainebleau - Napoleon Bonaparte je přinucen po zradě a na nátlak maršálů abdikovat a odejít do exilu na ostrov Elba. Tím začíná jeden z nejfamóznějších historických - válečných filmů dějin kinematografie. Producent snímku, Dino de Laurentis, dostal nápad pro natočení snímku po shlédnutí Bondarchukovi Vojny a mír, které se Waterloo ničím nezadá. Nádherná výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod, historická věrohodnost a hlavně co počítač v současných bitva nedokáže úplně nahradit - tisíce statistů ve famózní hodinové bitvě (údajně patnáct tisíc). K tomu si připočtěte brilantní výkony Roda Steigera a Christopher Plummera a máte snímek nejen o posledních Sto dnech vlády francouzského císaře, ale také o vzdáleném souboji dvou mužů a pokořeným nepřízní osudu pokořeným geniem.
Krásný válečný snímek. O životě Napoleona to není, je tam jen kratší úvod a vše směřuje k nevyhnutelnému, k bitvě u Waterloo. První třetina je spíše filozofická, trošku dramatická, ale potom už se divák může kochat fenomenální bitvou, o to fenomenálnější, když se podíváme na rok natáčení filmu. Tisíce mužů, dobové kostýmy i technika, skvělé herecké výkony. Nebýt první méně záživné třetiny, tak jdu s hodnocením ještě výše..
V rámci přípravy na letošního Scottova Napoleona jsem se pustil do několika tematicky blízkých filmových a seriálových kousků a jedním z těch byl právě i Bodarčukův Napoleon.. I když sám mám jistou averzi vůči všemu ruskému a vadí mi jak egoisticky vnucují povýšenost svého státu a dějin nad zbytek, tak souhlasím, že jestli o něčem umí (i objektivně) vyprávět, jsou to Napoleonské války.. Období, kdy Ruský stát stál na "dobré straně" a celému světu zachránil hořící problém a byla to právě matička Rus, která dala francouzskému tyranovi lekci, o to více když příběh zaobalí do sentimentu, kdy nejprve krvavě prohráli nad revolučním diktátorem u Slavkova, což jim pak pomohlo se ze dne vytáhnout a Francii v následné odvetě na Ruské půdě porazit, a tím prakticky vyhrát válku.. Vynechme skutečný vztah císaře Napoleona a cara Alexandra I., provedené zrůdnosti na Polsku a skutečně tu máme ruské hrdiny... Bodarčuk byl a pořád zůstává největším filmovým tvůrcem Sovětského svazu/Ruska všech dob a několikrát dokázal, že se jeho šikovné nakládání s ruskými možnostmi dokáže vyrovnat západním velkofilmům. I přestože točil jen o tématech, které oslavují velikost matičky Rusi a nikdy se nepokusil dělat něco odvážnějšího a politicky více provokativnějšího, zůstává jeho práce měřitelná s tím, co existuje dodnes.. I když bych chtěl na Bodarčuka pamatovat právě jako režiséra historického Napoleonského velkofilmu, je fér uznat, že tím největším přispěl jako tvůrce ještě o pár let před tím, když dokázal zfilmovat jednu z nejpopulárnějších a největších knih ruského realismu - Vojna a mír od Tolstého, kterou navíc dokázal zvěčnit do údajně vysoce přesné a masivní sedmihodinové fresky, na níž zatím ale nemám jako divák čas, ovšem určitě se na ni někdy chystám... A že se Tolstého román Bodarčukovi líbil natolik, že ho nakonec nedokázal ani opustit, je právě důvodem pro vznik samotného filmu Waterloo.. Velká zahraniční spolupráce, známý "američtí" herci v čele s velikánem Orsonem Wellsem, přijeli na východ účastnit se tohohle asi největšího sovětského filmu (alespoň z pohledu západního diváka), sice pod neustálým dohledem KGB a patrně všechno, co viděli a zažili bylo dopředu Stranou naplánováno.. Waterloo vypráví příběh návratu Napoleona do Francie a jeho poslední vzestup, který byl utnut jednou z nejslavnějších bitev všech dob v Belgii.. I když v dnešních měřítkách jde někdy o televizní podání, tak jakmile dojde na samotnou bitvu, jde již o skutečný velkofilm.. Jako někdo zapálený do období Napoleonských válek, zůstávám fascinován, jak důkladně si dali tvůrci záležet nad některými dílčími prvky. Není nouze o soustředění se i na prokreslení dílčích osobností války, kde třeba takový Wellington dostává nejlepší představení na plátně, co jsem viděl.. Samotná odehrávající se bitva u Waterloo je správně grandiózní a do detailů provedená, že se mi ani nesnilo ji takhle vidět. Každý tah, každý vnější vliv či dílčí úvaha vůdců bitvy, to vše je zde pečlivě ukázáno.. Bitva je dlouhá, intenzivní a tak dobře natočená, že jí ani po 53 letech není žádné jiné zobrazení Napolenských válek rovno (- zvláště pak celovečerní Napoleon od Ridleyho Scotta).. I když mám výhradu k obsazení Napoleona Bobem Steigerem, který mi nesedí k vnímání a dokladům obrazu francouzského císaře, tak se snaží, a když zrovna přidá pár líbivých vnitřních monologů, spokojím se s ním.. Vysoké doporučení každému, koho téma zajímá, jelikož kromě čtyřdílného televizního seriálu z roku 2002, jde o to nejlepší, co o Napoleonovi na poli filmu vzniklo.. 80%
Finanční neúspěch Waterloo nepřímo zapříčinil krach životopisné fresky o Napoleonovi, kterou plánoval Stanley Kubrick. Už připravené natáčení, které mělo již v Rumunsku zajištěnou jízdu o 5000 jezdcích včetně velení, tedy zkrachovalo, protože sponzoři se zalekli možného neúspěchu.