Pěst legendy (精武英雄 / Fist of Legend) je hongkongský akční film. Rok 1937. Japonsko zahájilo okupaci Číny. Mladý čínský bojovník Chen Zhen se předčasně vrací ze studií v Japonsku, aby vyšetřil a pomstil smrt svého mistra kung-fu, který byl zavražděn Japonci za nevyjasněných okolností.
Výborný akčňák ve kterém Jet ukazuje, že opravdu umí. Film je plný soubojů muž proti muži (nebo spíše proti desítkám mužů) a všechny vypadají perfektně. Pokud chcete akci máte jí mít.
Po dlouhé době jsem viděl film dabovaný v devadesátých, možná i osmdesátých letech jednou paní, která neuměla slovo končící na TU zakončit a vždy tam dala TUCH.. zážitek.. a fajnšmekři na starý "černý" dabing asi budou vědět. Film samotný je kung-fu pecka s výborným Jet-Li. Moc pěkné souboje, které jsou povětšinou i uvěřitelné.. typicky asijský příběh cti.. i dnes má tento film své místo na scéně a je to kvalitní žánrová klasika.
Hongkongské kung-fu filmy kdysi vznikali jak na běžícím páse (ročně jich klidně vzniklo i 300), pochopitelně ovšem vznikla i díla, která vynikají nad ostatními. Především první dva díly série Tenkrát v Číně patří skutečně mezi to nejlepší, při výběru toho skutečně nejlepšího by ovšem nejspíš došlo na jiný film Jeta Li- Pěst legendy. Režiséru Gordonu Chanovi výrazně pomohl choreograf Yuen Woo-ping. Byla to právě Pěst legendy, která (tehdy ještě) bratry Wachowské přiměla Woo-pinga najmout pro choreografii u jejich Matrixu. Právě ve stylu soubojů jde mezi Pěsti legendy a Matrixem díky tomu najít jisté paralely, v Pěsti legendy přitom chybí pověstné Wire-fu a akční scény se drží při zemi. Díky bohu za to. Předělávka snímku Pěst plná hněvu, kde Jet Li nahradil Bruce Lee stojí na naprosto vypilované choreografii, která je promakaná do nejmenšího detailu. Pěst legendy skutečně patří mezi vrchol akční hongkongské školy, kdy je každá akční scéna odlišná od té předchozí a Li v nich působí jako nebezpečná zbraň, které se člověk nechce postavit do cesty. Z málokoho šel v rámci akčního filmu takový respekt jako právě z Jeta Li v Pěsti legendy. Pěst legendy přitom musí povinně obsahovat nějaký ten děj, který je v rámci hongkongských filmů pochopitelně jaksi vedlejší, protože hlavní je čekání na Jeta Li v akci. Když ovšem dojde na motiv Zhenovy pomsty a jeho lásky k japonské dívce, který má překážku v podobě rasové nenávisti mezi Číňany a Japonci, ten děj přeci jen funguje i v rámci žánru. Pěst legendy zůstává jednoduchým filmem, přeci jen ovšem v emocionálních pasážích nezůstává hluchá. A naštěstí pořád zůstává většinu času našlapanou akční jízdou, kdy Jet Li pomalu vytírá podlahu s každým, kdo se mu připlete do cesty. Pěst legendy zůstává vrcholem hongkongské akční školy, který Jeta Li předvedl ve vrcholné formě a z Yuen Woo-Pingovi definitivně otevřel zasloužené dveře do Hollywoodu. Hlavní hvězda, choreograf a mezi nimi režírující Gordon Chan zvládli vytvořit vrchol tehdejší hongkongské tvorby, která si svůj dnešní kultovní status vysloužila naprostým právem......