Recenze filmu Zjizvená tvář

86%

Komentáře a recenze 55

Dle počtu bodů
ZkuKol
12 290 bodů
10
Brian de Palma vždy nehraje na mojí notu ( a je to hlavně poslední dobou - Femme Fatale a Černá Dahlie mě opravdu nebavily), ale Scarface je asi jeho vrchol. Dostává ho tam skvělý Stoneův scénář, doslova uhrančivý Al Pacino, vynikající hudební podkres a úžasná atmosféra 80. let (která podle mne Brianovi svědčila nejlépe) a Brian - opravdu v tomhle filmu se nepokouší o žádné vyprávěcí kličky, nepřehání to s dlouhými záběry (resp. používá je jen tam, kde se hodí) a nesklouzává ke klišovité sladkobolnosti či happy endu a nekecá kameramanovi do práce. Celý film působí prostě jako dokonalý celek a překonává i mé oblíbené Oběti války. I'm still staying!!!... 100%
hrumsrt
hrumsrt
10 988 bodů
8
Vedle Kmotra anebo Tenkrát v Americe je sice Zjizvená tvář až krok pozadu, ale to nic nemění na tom, že má plné právo stát po jejich boku a dotvářet pilíře gangsterského žánru.. Brian De Palma poprvé zkouší do žánru přivést něco jiného, a tak se rozhodl po padesáti letech zremakovat noirovou Zjizvenou tvář ze třicátých let, když snímku po letech dodal šmrnc a původní motivy narouboval do těch osmdesátkových.. Nová Zjizvená tvář nabízí vhled do vzestupu a pádu kubánského emigranta Tonyho Montany, který se pokouší prosadit v novém světě. Postupně od zdola šplhá až na vrchol za neštítivšího se přispění ilegálních aktivit, zatímco se on pokaždé bude pasovat do role politického agenta.. Zjizvená tvář neromantizuje gangsterský žánr, naopak svého hrdinu od začátku definuje jako záporného nevyzpytatelného křiváka, který se nebojí snížit k zuřivému násilí. Po celé tři hodiny sledujete člověka a jeho boj s mocí, počínaje jejím ziskem, obavou o ni až nakonec její definitivní pohasnutí.. Jenže zatímco jiné žánrové filmy vypráví o zločinu a radosti z něj, Oliver Stone servíruje politicky laděnou dystopii o Kubánci, na kterého je kterýkoli systém. Za což sice snímek jasně odlišuje od zbytku, ale současně do příběhu vnáší filozofii nad samotnými postavami, kterým pro jejich jednostranné záporné vykreslení od začátku přejete zkázu.. Surové akční vyprávění s energickým Al Pacinem, který nemohl od Michaela Corleoneho vykročit do podobnější a přesto tak odlišné řeky.. 80%
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
8.5
Přestože film přes dlouhou délku nenudí a má co nabídnout, nemá ve výsledku takový dopad, jaký by měl mít. Proto jen těch 90%
Patrikcz
Patrikcz
9 420 bodů
8
Další legendární role gangstera v podání Ala, ovšem v mých očích je jeho životní role ta v Kmotrovi. Film sází především na výborný výkon zmíněného Pacina, skvělou atmosféru a známou závěrečnou scénu. Na to, že snímek má 170 minut to docela rychle uteklo a člověk se nenudí. Na konci byl TM proti přesile chvíli nesmrtelný, ale budiž. Jak se říká kdo chce moc nemá nakonec nic - ach ta lidská chamtivost...80%.
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
8
Co se týče mafiánských filmů a jjich příběhů o vrcholu a pádu, tak mám o hodně radši stylové Goodfellas a Casinem nebo příběhově skvěle vystavěného Amerického Gangstera před trochu utahanými Kmotry a Zjizvenou Tváří, jehož protagonista mě vždycky trochu štval.
Al Pacino to neurvalé hovado hraje skvěle - on ve svém hereckém projevu dokáže být pěkně intenzivní a s tím, co měl ve scénáři, to uchopil nejlíp, jak mohl, ale mně Montana po většinu stopáže prostě moc nebaví.
Pesci ve výše jmenovaných gangscorseovkách má vlastně podobnou osobnost (taky je to takový malý hovado), ale je výřečnější a zábavnější, čímž jsem si ho vlastně velmi oblíbil a na obrazovce užíval.

Jenže právě k Montanovi se hlásí rapeři do dnešních dní, což je zajímavé, protože tenhle gangster nemá žádné redeeming kvality. Proč tomu tak je? Pacino je samozřejmě větší fešák než Pesci, ale hlavně jde o to, že Montana neni tak komickej - Montana ztělesňuje to, co si skoro každej raper přeje být: Tedy ten nejdrsnější a nejpřísnější frajer, kterej ustojí víc ran a víc drog než ostatní a jeho hvězda bude zářit silněji - i když třeba jenom chvilku. Nezáleží toliko na tom, že Montana je agresivní primitiv s paranoidními sklony, protože mrdá ten silnější pes a rap v sobě nese jistou destruktivní a toxickou energii.
Bombastickej krvavej závěr s M16 a hromadou koksu je samozřejmě výbornej, ale do té doby mě Montana frustroval. Navzdory tomu, že Scarface je dobrej film, tak nechce být toliko příjemnej a enjoyable, protože protagonista není koncipovanej jako charismatickej frajer.
Dougles správně píše, že Tony Montana "nečiní s elegancí slavných filmových gangsterů, protože vlastně nikdy nepřestává být prospěchářským, násilnickým a všehoschopným primitivem". Pacino, známej rovněž pro svou slavnou roli aristokratického mafiána Michaela Corleone hraje nyní zcela jiný typ kriminálního bosse. Jeho Montana je neurvalej, že mu to vynese pozici největšího miamskýho drogovýho bosse, ale já se nad tím nebavil tolik, abych si ten film oblíbil pro postavu, jejíž temperament ji nakonec přivodí i pád.
Příběhově je to však funkční a přijde mi to i zemitější a reálnější, protože si myslím, že většina mafiánských bossů a gangsterů ve skutečnosti bude nějakej takovejhle zkurvenej typ (viz třeba naši devadesátkoví kmotři Mrázek a Krejčíř, o nichž psal Kmenta). Filmy nutně nemusí jít divákovi naproti a dávat mu jen takové postavy, s nimiž je možno sympatizovat, jimž je možno fandit a nad nimiž se možno bavit. Diváci jsou samozřejmě různí a všechno tohle tam částečně je, ale myslím, že tvůrci se to snažili udržet na docela na uzdě, aby se z Montany nestál příliš velký sympaťák a abychom s ním moc nemohli prožívat jeho radost. Když se třeba Montana na konci druhého příběhového bloku dostane na vrchol, tak vidíme jen rychlou 3min montáž jeho nově nabytého štěstí a poslední blok filmu je už jen cesta do pekel. Je zajímavé, že je tenhle film vystavěn tak, aby nebyl příliš enjoyable (i vedlejší postavy jsou obdobně opovrženíhodné).
A ještě zajímavější je, že i přes to ten film a jeho protagonista, k tolika lidem promlouvá, jako kdyby tomu tak být mělo. Nesvědčí to o nějaké společenské patologičnosti?

Brian De Palma zvolil pro film poměrně zajímavý ač subtilní režijní styl. Nebo aspoň subtilnější, než by užít mohl. Já bych se víc utrhl z řetězu a nechával diváka bavit se nad přepíčenou vyjebaností svého zhovadilého protagonisty, který by postupně zničil všechny kolem i sebe samotného. Víc bych se orientoval na drogové stavy, psychózu, paranoiu. Tu De Palma líčí tím, že střídá dlouhé záběry s klasickou střihovou skladbou, k níž přistupuje v patřičných chvílích, což mi nepřijde tak stylově efektním. To ale není objektivně špatné. Scarface je koncipován dobře, o čemž svědčí to, že je uznávanej divácky i kriticky. To jen já bych chtěl větší klauniádu, když protagonista už je takovej kokot. Jde čistě o mé osobní predispozice.

Důvod, proč Zjizvené Tváři toliko neholduji je i to, že mi vyjma toho závěru nenabídl tolik scén a pasáží, které by se mi vryly do paměti - které bych si chtěl opakovaně pouštět a bavit se nad nimi. Čtenář teď možná upozorňuje na tu scénu s nepovedeným obchodem a motorovkou, která přeci bylla supr. Já si tím nejsem jist: De Palma nás ale ušetří toho vidět "to nejhorší" a zároveň ta scéna není tak napínavá (protože je od začátku jasné, že druhá strana chce drogy i prachy), není ani tak překvapivá (ten kdo to odsere není žádná důležitá postava) a není ani svým průběhem tak zábavná, jako třeba pojeb během obchodu ve filmu True Romance, kde Gary Oldman hraje vedlejší postavu, která mě v několika minutách pobavila víc než Montana v celym tomhle filmu. Já jsem ale sucker na výřečné showmany.
wancohoff
wancohoff
8 977 bodů
6
vcera som pozeral Carlito's Way (1993) a bol to omnoho lepsi film ako scarface ktory som prave dopozeral...
Arthur Logoff
Arthur Logoff
7 771 bodů
7.5
Jak říká Al Pacino v jiném svém filmu - Donnie Brasco - od pěšáka přes chytráka k bossovi :) Filmová klasika, která ukazuje, jak chudý kubánský emigrant rozvážením koksu ke štěstí přišel. Filmu není co vytknout, má to grády po celou dobu. Prostě skvělý film!
Motinski
Motinski
7 751 bodů
10
V Kasíne a Goodfellas nám Scorsese predviedol osobité rozprávačšstvo. Kmotr a Vtedy v Amerike zaujali hypnotizujúcim vizuálom, s veľkým dôrazom na rozvíjanie postáv. No a Scarface? Ten je diametrálne odlišný. De Palma ukázal priamočiare, nefalšované násilie a agresivitu kde sa medziam nekladú hranice a nekompromisnosť je na prvom mieste. Kamera a hudba sú neuveriteľne štýlove a ajkeď záver možno trochu prepískli, zapadá do priebehu. Toto je energický retro koktail kde Al Pacino predviedol životnú formu a jeho Tony Montana sa stal najdrsnejším filmovým mafiánom ever.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
10
"I am Antonio Montana, a political prisoner from Cuba...," pronese v úvodu filmu nezaměnitelnou dikcí Al Pacino a rozehrává tím nezapomenutelný koncert, v němž napnutým divákům popisuje vzestup a pád brutálního gangstera, jenž začínal jako fuckin' peasant a dopracoval to až na krále drogového podsvětí. Oproti předloze Howarda Hawkse, která se odehrává v období Prohibice, je Stoneův příběh zasazen velice šťastně na Miami do těsných souvislostí s castrovskou Kubou. De Palmeho verze je oproti původní mnohem syrovější, realističtější a v konečném důsledku působivější - nemluvě o zpracování... stačí zmínit skvělou kameru či hudbu. Při srovnání obou filmů jde vidět, že Hawksův snímek je už na dnešní dobu poněkud odtažitý, ačkoli je výborný a Tonyho zde skvěle ztvárnil Paul Muni. Jeho výkonem se ostatně Al Pacino nechal inspirovat. Zjizvená tvář je příběhem i atmosférou někde jinde než Kmotr, Mafiáni či Tenkrát v Americe, nicméně je přinejmenším stejně tak dobrý a protože je velice originální, stal se téměř kultem. A výkon Al Pacina k tomu přispěl měrou nejvyšší - jeho dokonalá stylizace, úzkostlivá snaha po maximálním vystižení charakteru, dikce, ale současně též přirozenost.. to jsou atributy, jichž může dosáhnout jen málokterý herec. Jaký div, že nedostal ani nominaci na Oscara - tím v mých očích zlatý plešounek definitivně ztrácí váhu..:-) P.S.: Dost jsem se bavil při srovnávání filmu s jeho TV verzí: "This town's like a great big pussy just waiting to get fucked" X "This town's like a great big chicken just waiting to be plucked..." :-))
SNCIS
SNCIS
6 541 bodů
10
"V této zemi si nejdřív musíš vydělat. Když si vyděláš, budeš mít moc. A když budeš mít moc, dostaneš i ženský." Šílený Al Pacino a krásná Michelle Pfeiffer, v dokonalé a drsné gengsterce. "Poslouchej, Tony... Nezabíjej mě, prosím." - "Já tě nezabiju.” - "Díky." - "Uhni. Manolo, odpráskni toho ničemu!" Je to klasika, které nemám co vytknout. Závěr je velká akční řež! Je to skvělej akční film, na který se vždy rád podíván. "Zašlápnu je jako šváby!" - 100%.