Na Cronenberga velmi průhledné. Nevím, jestli se mi už u něj někdy stalo, že jsem po deseti minutách věděl, jak jeho film skončí. A ani cesta k tomu konci není kdovíjak zajímavá, jen se tedy každý vyspí s každým. To je jako všechno?
James a Catherine Ballardovi jsou manželský pár, které nebaví normální sex a tak se pouští do různých pokusů. Jednoho dne James zažije dopravní nehodu při které se srazí s dr. Remingtonovou a oba zažijí pocity podobné orgasmu. James a Helen se sblíží s dalšími lidmi, kteří mají stejné zkušenosti. Vyniká mezi nimi Vaughan, který připravuje nehody slavných lidí a Gabriella, zjizvená žena s ocelovou konstrukcí na nohách. Ani Catherine nezůstává pozadu a zamotává se do temné psychologické a perverzně sexuální hry.
Režisér David Cronenberg inscenuje svou adaptaci úchylného románu s jistotou sobě vlastní. Herecké obsazení je mimořádně silné a celý film vyvolal velkou pozornost nejen díky scénám explicitního sexu. Film vznikl v produkci Kanady, kde se stal nejúspěšnějším filmem roku, Velké Británie a Francie.
Kdysi jeden můj kamarád, který ho viděl po mém nadšeném doporučení, odsoudil Crash s tím, že je to jen samá "šukačka a bouračka". Je ale chybou nechat se v případě tohoto filmu zmást povrchem. Crash (jako ostatně i jiné Cronenbergovy filmy) se zabývá právě úmyslným a uvědomělým pronikáním pod povrch. Narušováním hladkého a odosobnělého proudu moderního života, narušování a opětovné přivlastňování vlastního těla, které je právě přetechnizovanou civilizací potlačováno a odsouváno do pozadí. Paradoxně jsou to však právě moderní technologie a jejich integrace, které toto narušení umožňují. Ať už je to kov resp. moderní chirurgie (jako v tomto případě), nebo videokazeta (Videodrome) či herní konzola (eXistenZ) Je zajímavé srovnání s filmem Klub rváčů, kde narušování civilizačního odosobnění probíhá naopak odklonem od moderních technologií, návratem k "primitivnímu" násilí. I když i v tomto případě dochází k uvědomování si vlastního těla díky jeho úmyslnému narušování/poškozování.
Další z Cronenbergových filmových bizarností vypráví o skupince volnomyšlenkářských sexuálních náruživců, které nejvíce vzrušují automobilové nehody... No, a to je v podstatě všechno. Crash má velmi zajímavou a neobvyklou premisu, z níž ale nic moc inspirativního nevyplyne. Cronenberg si sice opatřil skvěle pasující áčkové obsazení (hlavně Koteas je luxusní úchyl), s nímž natočil několik dráždivých a působivých erotických scén, ovšem dějově i vývojem postav se film dost točí v kruhu. Patrně to byl záměr, osobně jsem ale asi čekal něco víc. Fandům artových podivností postavených na okrajovém a hodně pikantním tématu ale nelze než doporučit. ;-)
I po těch letech stále dobré. Jako adaptace si trochu jinak hraje z motivy uchopenými v knižní předloze. Oproti knize více ukotvené v čas svého vzniku. Chybí jen Warm Leatherette.