V 70. letech Hollywood neměl věhlasnějšího vizionáře než Francise Forda Coppolu, jenž se po uvedení Kmotra (The Godfather) stal režisérem „největšího filmu kinematografie“. Sám sebe chtěl překonat s válečnou Apokalypsou (Apocalypse Now), která víc než filmem o Vietnamu byla dle svého šílenství propadajícího tvůrce Vietnamem samotným. V té době se newyorskému rodákovi fascinovanému futuristickou architekturou v hlavě zrodil námět, který se dnes popisuje jako spojení starověkého Říma s Blade Runnerem. Snímek Megalopolis dostává první krátkou upoutávku po bezmála pětačtyřiceti letech, kdy o něm Coppola začal fantazírovat, a před uvedením na festivalu v Cannes 17. května nám nedává zase tolik indicií. Už z principu však slibuje mnohé, dost možná nesplnitelné věci.
Články 5
Chilsko-francouzský režisér Alejandro Jodorowsky dnes slaví 95. narozeniny. Přestože za svůj život nenatočil ani deset filmů, patří mezi nejikoničtější a nejkultovnější filmaře. Ve skutečnosti se dá říct, že naše představa o „kultovním filmaři“ vznikla právě na základě jeho práce a života. Jeho Krtka (El Topo) z roku 1970 mnozí považují za první půlnoční film. Tedy takový, který neuspěje v klasické distribuci, zato však žije bohatým životem v klubových a komunitních kinech. Na rozdíl od mnohých půlnočních režisérů typu Tommyho Wiseaua a Neila Breena však Jodorowsky není patlal, jehož filmy by byly „tak špatné, až jsou dobré“, jedná se o mistra surrealismu.
Třicet let po prvním uvedení, které se konalo 21. května 1993, mají Žhavé výstřely 2 stále co nabídnout. Parodie beroucí si na paškál akční sérii Rambo či politická témata kolem války v Perském zálivu slízla rozporuplnou kritiku, která hlásila jednoduchou pravdu. Někdo se může u zesměšňování všemožných filmů potrhat smíchy, jiný shledává většinu z nepolevujících vtipů nevkusnou a lacinou.
Apokalypsa, legendární válečný film dostávající svému názvu vyčerpávajícím příběhem i zákulisním peklem, vstupuje tento týden v remasterované tříhodinové verzi do tuzemských kin. A pokud jste jej i 43 let od prvního uvedení stále neviděli, následující souhrn produkčních hrůz a výzev, jimž musel štáb v čele s režisérem Francisem Fordem Coppolou čelit, pro vás může být tím nejvýmluvnějším doporučením.
Snímek Megalopolis, který je ve stádiu příprav více než dvacet let, má završit filmovou kariéru jednoho z nejvýraznějších režisérů historie. Francis Ford Coppola nám dal trilogii Kmotr či Apokalypsu a nyní, ve třiaosmdesáti letech, hodlá utratit přes 100 milionů dolarů ze svého, aby konečně vzkřísil svůj vysněný utopický projekt. Ten se má začít natáčet na podzim a už známe první herecké představitele.