Nudnej začátek a nezáživnej vývoj nervů mezi jednotlivejma vojákama vystřídá poměrně originální závěr a to prostředí mezi zákopama, kde jenom pořád prší nebo je hmla, je fakt deprimující a voni se v tom blatě a mezi mrtvolama musí pořád mrcasit... No nezáviděl jsem jim to. Ani těm hercům, když to tam natáčeli.
Celkem fajn béčko se slušným britským obsazením a občas kouzelně kinetickou kamerou. Scénář není nic geniálního a film nestrhne ani strachem ani akcí, či násilností. Na večer je to fajn záplata času, ale dlouho to v paměti asi neuvízne... 60%
Bahno a zákopy
Válečné běsnění už je samo o sobě horor. Zasazení příběhu do roku 1917 na Západní frontu mohlo být živnou půdou pro tento snímek, ale zůstalo jen o toho. Atmosféra filmu je hodně sugestivní a depresivní. Neustávající déšť, všude přítomné bahno, ostnaté dráty, krev a vojáci v zákopech, to muselo pohnout psychikou všech mužů, kteří se takových bojů zůčastnili. Prostředí filmu mě bohužel začalo za chvíli nudit a já jsem jenom čekal, kdy to skončí a já se dozvím jak to celé bylo.
Po zhlédnutí Solomona jsem si nemohl pomoci a podíval jsem se ještě na Mrtvou hlídku a Pustinu. Myslím, že první byla na řadě Mrtvá hlídka, na kterou jsem se netěšil tolik, jako na Pustinu. Ano, jak se píše v komentářích, pan Bassett umí vytvořit špínu, chlad, mokro a drsnost. Nicméně Mrtvá hlídka mi nesedla. Asi nedokážu popsat proč, ale něco mi tam nesedělo. Stejně tak od pustiny jsem čekal víc a pointa teda žádný zázrak, ale dokukal jsem na to a oba filmy si budu pamatovat.
Military horor není zrovna stěžejní filmařský žánr, nedá se v něm prodat ani kdovíjaké umění a dobrých filmů s touto tematikou je jak šafránu. Je to žánr veskrze béčkový a jako takový ho také beru při svých hodnoceních. Alfou a omegou žánru je podle mě dokonale ponurá špinavá atmosféra s postavami, které jen málokdy vzbuzují velké sympatie a mají za úkol především neutíkat před nebezpečím jako blbá blondýna v jiných žánrech, ale postavit se netušeným hrůzám s kvérem v ruce, s výrazem "lepší chcípnout než v tom žít" ve tváři a následně se poroučet k zemi na matraci z vlastních střev. Mrtvá hlídka není zrovna přehlídka inteligentního scénáře a chvílemi člověk opravdu neví vo co sakra go a proč jako, ale má přesně tu potřebnou míru psychedelické atmosféry, která vás za ponurého osamělého večera s panákem něčeho silného v ruce dokáže vtáhnout ať už ve filmu jde o cokoliv. Pak jste rádi, že sedíte na gauči u televize a ten špinavý, shnilý a beznadějný svět je zatraceně daleko.
Bylo mi divné jak ti herci vydrží že tam pořád prší a oni měli pod uniformou neopren. Říkal nám to teď v sobotu 18.9.2021 na diskuzi po filmu ve Slovanském domě na Febiofestu producent filmu Mrtvá hlídka Mike Downey. A i herec – na začátku byl tím vojákem co ho potom vyměnili za figurínu a ustřelili mu hlavu. Moderátor to lakonicky zhodnotil jako že „jeho herecká kariéra skončila v zákopech“ . Downey nám řekl že tenhle film mu vydělal možná i víc než všechny jeho ostatní filmy dohromady. A prý jich je za dvacet let víc jak sto, on totiž dělá aktivistické filmy a ty moc nevydělávají. Třeba na podporu vězněného režiséra Olega Sencova který prý už zase točí a doslova o něm Downey řekl že „Putinovi natrhnul p….“ . Tak nám to tedy přeložila překladatelka. O sobě hovořil jako o zběhlém katolíkovi a tvrdil nám že herci na tomto filmu pracovali Stanislavského metodou. A že název filmu si vypůjčil od jedné hry Jeana Geneta a ten mu to i sám schválil. To se klidně mohlo stát – producent nám přiznal že je mu 62 let. A také nám tvrdil že osobně zná Desmonda Tutu. A že Jamie Bell chytil pod neoprenem na zadku vyrážku a on jako producent musel zhodnotit jestli je to na doktora a že to patří k práci producenta a Jamie měl na natáčení ještě babičku ale tohle nebyla práce pro ní. Že se to točilo na vojenské základně kde snad cvičili výsadkáři na kraji Benešova. Asi myslel Táborská kasárna no ale poznejte tu mlhu, hlínu a pár stromů. A že s místními hasiči kteří jim pořád vozili vodu na déšť se už začínali dobře znát. O filmu se zmínil ve větě že „to zlo je člověk“ ale já soudím že to spíš než přímočaře myslel alegoricky a že v tom filmu je přítomno nadpřirozeno. Nebo to snad měly být výjevy mysli obluzené nervovým plynem ? To jeden z vojáků ve filmu naznačoval… Tento film rozhodně není pro lehké žaludky, nejhorší je scéna „ty už zase můžeš hýbat nohama?“ Shlédnutí dobře zvažte. O sobě Downey mluvil jako o spisovateli „scénářů, povídek a nákupních seznamů“ a říkal že člověk se má vyvíjet a on že bude více humanistický a bude více psát a méně natáčet . A moderátor nám ještě prozradil že včera Mike Downey dostal cenu Kristián a že měl potlesk ve stoje.