Šikana slabého silnějším v celé své barvitosti. A stačilo k tomu málo. Těžký náklaďák, obyčejné osobní auto a prašnou silnici. Steven Spielberg tímto projevil vizuální schopnost budovat napětí a hlavně hrůzu z neznámého. Ano, svým způsobem to připomíná dílo Alfreda Hitchcocka, který byl tímto pověstným. Steven Spielberg však vizuální stránku dotáhl k nové dokonalosti. Kamerové nájezdy po celou stopáž doslova a do písmene berou dech a když se k tomu přidá rachot onoho náklaďáku, jeden by tam v tu chvíli skutečně raději nebyl. Stevenu Spielbergovi se podařilo dokázat jedno. Z komára udělat velblouda. A tak vlastně do budoucna určil směr budování jednoduchého napětí, které se používá dodnes. Pokud si divák kouše nehty napětím při sledování dramatické scény automobilové honičky aniž by byla použita dramatická hudba, dílo bylo dokonáno. Co se týče charakteru postavy, o kterém to celé je, je použita pouze přirozená představivost z daných událostí a tím vyvinuté psychologické dopady. Může být něco reálnějšího? Takže tu máme klasickou hru kočky s myší v podobě aut, která svým diváckým zážitkem nemá obdoby. Slovo BEZMOCNOST je tímto potvrzeno hodně velkými písmeny.
Plno kamerových kousků a nápadů dělá z jinak nicotného námětu něco víc. Pocit neznámého a nevysvětleného nebezpečí funguje skvěle a je vemi zábavné pátrat po něčem, na což vlastně nečekáme odpověď. Spielberg dopředu prokázal, že umí točit i bez milionových rozpočtů a skvělého štábu plného známých jmen. Duel je povedená jednorázová podívaná, na kterou si víceméně nejde stěžovat.
Dá se s naprosto nulovým příběhem, jedním hercem a nekonečnou arizonskou dálnicí natočit skvělý film? Ano, pokud se jmenujete Steven Spielberg. Parádní road movie, která si zásluhou pečlivě budované atmosféry, vynikající kamery a minimalistické výpravy spojené s nehostinným pouštním prostředím ničím nezadá ani s několika slavnějšími spielbergovými snímky. Nízký rozpočet je jistě trochu znát, ale všechno je umně zamaskováno svižně pojatou zápletkou, jejíž intenzita od začátku téměř nepolevuje a ve vypjatých momentech tváří v tvář zlověstně vyhlížejícímu kamionu nabírá skoro až hororový nádech. To pak rád snímku odpustím i ty nemožné monology Dennise Weavera, i to, že ohromná cisterna ve 150 střihá zatáčky jako Schumacher v nejlepších letech... Byla by škoda zkazit si takovými maličkostmi dojem z tak vydařeného snímku.
90 minut neutuchající akce, která zachází až za hranici možností. A pak, že to nejde za málo peněz. Stačí vám k tomu odhodlání a dvě auta na silnici. Spielberg tady jede snad na 150% a nechává hlavního hrdinu si všechno poctivě vyžrat. Potěší i to, že ho tvůrci nechávají racionálně uvažovat a tudíž nepůsobí tupě a nelogicky (scéna v bistru je přímo ukázková). Nápadité a přelomové i na tehdejší dobu (jen ty telefony už stihly zestárnout), stejně jako nyní. Nadčasový thriller, který se může rovnat těm dnešním (a leč v čem je překonat).
Zajímavá zkušenost....ve filmu se v podstatě neděje nic jiného než že se nahání náklaďák s osobákem, ale má to prostě koule a z toho 'mála' vznikla docela zajímavá věc. Škoda je, že pro titulní roli nebyl vybrán o trošku zajímavější a charismatičtější herec....
Spielbergove štátnice do sveta filmu a hneď atmosferická jazda ktorá nepotrebuje množstvo dialógov ani kopu postáv. Decentne spravený triler čo vie výborne udržať v napätí.
Není to úplně geniální. Ale natočit něco tak napínavého za 13 dní, kde hlavní úlohu ztvárňují dva vozy (přičemž jeden náramně připomíná velkýho bílýho žraloka z pozdějšího Stevena megafláku) a jeden vyděšený chlápek, který nemá vůbec potuchu, co se proboha děje, to chce kumšt. Skláním se před Spielbergovým uměním, že už v té době dokázal vytvořit děsivý thriller za pár drobných. Film dělaný srdcem, o tom není pochyb ani na vteřinu.