Po éře MeToo doznaly společenské diskurzy poměrně dost změn a napříč sociálním spektrem vykrystalizovaly debaty o sexuálním násilí, hranicích konsentu a vztazích mezi muži a ženami jako takovými. Podle všeho se vnímání sexuality proměňuje i v generaci Z, což se odráží i ve filmové debatě.
Články 21
Devadesátky byly nejen v kinematografii divoké, všehoschopné a také pořádně žhavé. Své by mohla vyprávět dnes jednašedesátiletá Demi Moore, která se zásluhou kontroverzní role v erotické thrilleru Striptýz (Striptease) stala jednou ze sexuálně nejvykořisťovanějších hereček té doby. Publikum záhy zapomnělo na něžnou protagonistku v romantickém dojáku Duch a Moore se zapsala jako vyzývavá pokušitelka také v dramatech Neslušný návrh a Skandální odhalení, potažmo díky těhotenskému aktu na obálce Vanity Fair ze srpna 1991. Ve Striptýzu předvedla dosud nejodvážnější hanbaté pózy a finanční i kritický propadák z ranku Showgirls ji ocejchoval jako lascivní propagátorku vlastních sexy křivek, což herečka po letech vyvrací a osvětluje v rozhovoru pro Variety.
Dnes jsou úlohy ve filmech o LGBTQ+ komunitě spíš výsadou a stále častěji připadají pouze hercům a herečkám, jejichž sexuální orientace souzní s jejich fiktivní (či v realitě zakotvenou) postavou. Roku 1995 bylo vše jinak a dnes dvaašedesátileté Gině Gershon její agenti vyhrožovali, že s ní dál nebudou pracovat, jestliže přijme nabídku na debutový snímek od tvůrkyň Matrixu s názvem Past (Bound). Romantický thriller, v němž to jiskří mezi dvěma protagonistkami spřádajícími pomstu dotěrné mafii, nejprve nenašel pochopení. Režisérští sourozenci Wachowští od té doby podstoupili změnu pohlaví a také Past zapadla do své preferované škatulky mnohem přirozeněji.
Ve 23. století Země podstupuje drastický konflikt s inteligentními obřími hmyzáky ze vzdálené planety, kteří sebelíp ozbrojené protivníky trhají na kusy a iniciují oblíbené náborové heslo lidstva „mrtvý brouk – dobrý brouk“. Mezi nováčky, kteří na Akademii vedle tradičnějšího vzdělání zakusí také pitvy mimozemšťanů, figuruje i sličná aspirující pilotka Carmen Ibanez v podání Denise Richards. Tehdy šestadvacetiletá vycházející hvězda spadala do první herecké generace, která si musela zvykat na natáčení před zeleným plátnem, což považovala za fascinující i díky vedení režiséra Paula Verhoevena. Ten se atraktivní herečku a pozdější manželku Charlieho Sheena pokoušel ve „zhola zbytečné“ scéně sci-fi klasiky Hvězdná pěchota (Starship Troopers) vysvléct, ale mistr nepřístupných filmů jako Základní instinkt či Showgirls tentokrát nepochodil.
Když režisér skandálního, ale nesmírně chváleného Základního instinktu (Basic Instinct) Paul Verhoeven připravoval v polovině 90. let další odvážný film s erotickou náplní s názvem Showgirls, o hlavní roli stály snad všechny aspirující herečky Hollywoodu. Elitní striptérku v nočním lasvegaském klubu nakonec ztvárnila tehdy třiadvacetiletá Elizabeth Berkley, která měla jít ve stopách Sharon Stone. Místo toho obdržela hned dvě výsměšné anticeny, čelila nespravedlivé šikaně průmyslu a sledovala, jak její průlomový projekt tratí peníze a řadí se k nejhůře přijatým počinům dekády. To se ale po třech dekádách změnilo a Berkley vystoupila v muzeu filmové Akademie s ovacemi a smířlivým proslovem.
Film Showgirls měl z Elizabeth Berkley udělat hvězdu první velikosti. Ostatně, duu Paul Verhoeven (režie) a Joe Eszterhas (scénář) se přesně to samé povedlo o tři roky dříve v Základním instinktu, který měl také erotickou příchuť a ze Sharon Stone udělal jednu z nejžádanějších žen Hollywoodu.
I když už oscarové ceremonie nemají punc tak zásadní události jako před lety, zisk této sošky je stále nejkřiklavější známkou úspěchu ve filmové branži. Většina milovníků a milovnic kinematografie také ví, že v předvečer rozdávání prestižních plešounů v Los Angeles probíhá i vyhlašování nejhorších snímků roku.
Tento erotický thriller z 90. let viděli skoro všichni dospělí diváci a divačky. Proč byl tehdy tak skandální a nezvyklý? A co se z něj už přežilo? Při obnovené premiéře v kinech si můžete všímat věcí, které vám dřív unikly.
Nebezpečné ženy, pudy zmítaní muži a sexuální dusno často až za hranicí zákona. Tak vypadaly erotické thrillery v 80. a 90. letech, na které dnes už můžeme pouze vzpomínat. Jejich renesance je sice v nedohlednu, přesto rozhodně nelze říct, že by erotika zcela vymizela.
Tvůrce kontroverzní Euforie Sam Levinson momentálně pro HBO natáčí očekávaný seriál The Idol, v němž Lily-Rose Depp ztvárňuje popovou zpěvačku, již si bere pod křídla vůdce tajuplného kultu v podání zpěváka Abela „The Weeknd“ Tesfaye. Časopis Rolling Stone přišel v minulých dnech s reportáží, podle níž to v zákulisí vře. Levinson, jenž se k projektu připojil v průběhu natáčení, vytváří až neúnosně dekadentní pořad.