Blíží se konec intimních scén? Nový výzkum potvrzuje, že mladí lidé nechtějí ve filmech sex
Rozpravu o sexualitě ve filmu rozproudila hvězda seriálu TyPenn Badgley. Herec prohlásil, že už nechce dělat sexuální scény, což byl podnět pro rozsáhlou diskuzi na Twitteru. Vlna mladších uživatelů se začala vymezovat proti zobrazování sexu, podle mnohých z nich je navíc erotika ve filmech prvoplánová a nijak příběh neposouvá. Znepokojivé zjištění navíc přinesl výzkum Kalifornské univerzity v Los Angeles.
Kalifornská univerzita v Los Angeles podnikla výzkum, na nějž zareagovalo 15 tisíc respondentů z generace Z, tedy lidí do věku 27 let. Z výzkumu vyplývá, že 51 % dotazovaných chce ve filmu vídat spíše platonické vztahy a přátelství, podle 47,5 % z nich není zobrazování sexu ve filmech vůbec potřeba. Až 44 % z nich si myslí, že sexu je ve filmu až příliš.
Ostatně změny ohledně sexuality ve filmu můžeme vidět už dnes. Žánr erotického thrilleru, populární v 80. a 90. letech minulého století, už prakticky neexistuje, případně se zjevuje v mnohem mírnější formě. Jeden z představitelů žánru Paul Verhoeven (Maso a krev, Základní instinkt, Benedetta) sdílel své obavy ze stále prudérnějšího Hollywoodu:
„Sex je esencí existence! Bez něj není žádný živočišný druh. Tak proč se musí skrývat? K filmu přišlo nové puritánství,“ hřímá režisér. „Sexualita se ve filmu změnila. V sedmdesátých letech jste o tom mohli mluvit. Ale o několik desetiletí později není natáčení takových filmů možné. Dnes by bylo náročné natočit film jako Showgirls nebo Základní instinkt.“
Natáčení sexuálních scén se navíc posunulo samo o sobě. Relativně nová funkce koordinátora intimity má chránit herce, kteří se mají při natáčení odvážných scén cítit bezpečněji a mimo jiné má předejít podezření, že se režisér dopouští sexuálního obtěžování. Pro někoho to může znamenat omezení uměleckého sdělení, koneckonců Základní instinkt, příběh o sexuální posedlosti, se bez intimních scén obejde jen těžko. Na druhou stranu se cení snaha předejít kontroverzním natáčením jako v případě Posledního tanga v Paříži, kdy Marlon Brando a Bernardo Bertolucci prakticky znásilnili herečku Marii Schneider.