Denise Richards ve Hvězdné pěchotě odmítla lechtivou scénu. Natáčení ji fascinovalo
Satirické vykreslení futuristické společnosti, která konflikt se vzdáleným vesmírným nepřítelem používá hlavně jako záminku pro mediální kontrolu mas, v době uvedení nemělo na růžích ustláno. Nizozemec Verhoeven povýšil béčkové sci-fi akčňáky díky Robocopovi a Total Recall, načež předčil veškerá očekávání erotickým thrillerem, v němž Sharon Stone podvodně přiměl odhalit nejintimnější partie. V následných Showgirls nemusel tolik pletichařit, aby z Elizabeth Berkley učinil nejodvážnější herečku komerční filmové scény. Natočil nicméně první výrazný propadák a kritickou ostudu, která nachází přízeň až s odstupem let.
Hvězdná pěchota byl blockbuster za 100 milionů dolarů. Tedy za numero, za které v té době natáčel maximálně James Cameron. Verhoeven každopádně nezaprodal svou autorskou duši a s dosud nejpatrnější asistencí digitálních triků zhmotnil nekompromisní adaptaci knihy Roberta A. Heinleina, v níž nadhled středoškolských peripetií pod zámkem cynické autoritářské vlády střídají utržené končetiny, vysáté orgány, násilné výcvikové kempy a také ničím neředěné parťáctví. To si Verhoeven jako vždy představoval v plné přírodní kráse, takže dostaneme i scénu, v níž kadeti včetně protagonisty Rica (Casper Van Dien) sdílí společnou sprchu s kadetkami. Ve Hvězdné pěchotě se ostatně na genderové rozdíly nehraje, vojákem a potenciální trhací hračkou pro brouky se může stát každý, kdo má pevné nervy a správně nastavený žaludek.
Richards se této scény neúčastní, její postava ostatně pilotuje vesmírné lodě a nebrodí se krví a špínou s ostatními žoldáky. Úlohu Carmen si podle svých slov užívala a považuje ji za příkladnou hrdinku, již do hlavy vměstnali propagační slogany, ale nezbavili ji vlastního úsudku a romantické agendy. „Mám moc ráda svou postavu a myslím, že fanoušci ji oceňují jako silnou ženu,“ prozradila v rozhovoru pro The Guardian roku 2018. „Jestli měl někdo problém s tím, že přebíhala mezi dvěma muži, tak jsem o tom neslyšela. V určité chvíli každý někoho odkopne, nebo dají kopačky jemu. To je mladá láska! Po většinu času ale byla drsnou a příkladnou hrdinkou,“ popsala milostný trojúhelník, v němž se Carmen ocitla víceméně náhodou a bez záletných úmyslů.
Dnes třiapadesátiletá herečka přesto musela zaprotestovat, když režisér připsal bonusovou scénu, v níž si sundá tričko a publikum obdaří výhledem na svůj obnažený hrudník. „Paul přidal scénu bez svrchního dílu oblečení, která v původním scénáři nebyla. Odmítla jsem ji natočit – neviděla jsem v tom smysl,“ podotkla s tím, že daný moment by nijak nepřispěl příběhu. Víc neprozradila, ale o Verhoevenovi na rozdíl od Sharon Stone nemá špatné mínění. Naopak obdivuje jeho schopnost motivovat a nabudit herce, kteří tehdy nechápavě pobíhali před zeleným plátnem a s obtížemi si představovali brouky, kteří na ně mají útočit.
Podobné problémy měla také Natalie Portman při natáčení prequelové Star Wars trilogie, jejíž první díl s podtitulem Skrytá hrozba je z digitálního hlediska vůbec největším průkopníkem své doby. Zatímco George Lucas ale hercům stoicky vysvětloval své záměry, Verhoeven prý Richards režíroval s máchajícím koštětem. „Musela jsem se naučit hrát před zelenými plátny a Paul byl skvělým učitelem. Díky animatronickým klipům jsme měli jen hrubou představu, jak ti brouci vypadají. Paul tam ale skákal nahoru a dolů s koštětem ve vzduchu, abychom měli ponětí, jak jsou ti neviditelní nepřátelé velcí. A kdybychom na to dostatečně nereagovali, zašel by ještě dál,“ rozjařeně líčila praktiky dnes pětaosmdesátiletého filmaře, jenž se prozatím rozloučil erotickým dramatem Benedetta.
S Richards, již různé magazíny na přelomu tisíciletí řadily k nejkrásnějším ženám planety, měl nizozemský filuta ohledně hanbatější scény smůlu. Mnohem pádnější důvody pro odhození studu měl John McNaughton, režisér hereččina následného filmu Nebezpečné hry. V něm obdivovaná Richards opakovaně pózuje nahoře bez a snadno si vysloužila roli v bondovce Jeden svět nestačí, kde jako edukovaná fyzička dál prohlubovala svůj status sexsymbolu. K němu přitom někdy stačí i odrážet útoky koštěte před zelenou stěnou.