Recenze filmu Rambo: První krev

84%

Komentáře a recenze 49

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
8.5
Jediná postava,která se může ve Stalloneově kariéře vyrovnat Rockymu je John Rambo. Snímek nebyl jen obyčejný béčkový akční výplach,ale i zajímavou sondou do duše člověka,který je poznamenaný válkou. Samozřejmě,že stále je na tom nejlepší tak akce,ale proč bych nad tím nemohl trošku popřemýšlet.
Chrustyn
Chrustyn
44 025 bodů
8
Klasika. Film, který určitě viděl každý kdo se zajímá alespoň trochu o akční filmy (ačkoliv se dá film považovat primárně za protiválečný snímek). A pokud ne tak je to ostuda.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 628 bodů
9
Literární autor knižní předlohy, tohoto dodnes fenomenálního snímku, David Morrell pojal postavou válečného veterána z vietnamské války Johna Ramba především silnou kritiku americké společnosti v přístupu k těmto lidem, kteří si prošli takovým válečným peklem, jaký si nikdo nedokázal představit. Tato válka žádné válečné hrdiny nestvořila. Buď je pohltil napalmový chaos, nebo z nich vytvořila mrzáky, těžké narkomany nebo naprosté psychopaty schopné všeho. Filmů na tuto problematiku samozřejmě vzniklo více, ale nikdy ne tak s ohromným důrazem. Postavou Ramba Morrell zdůraznil holý fakt, že tito veteráni se nevraceli z pekla do klidu k rodinám a přátelům. Většinou rodinu neměli a přátelé zemřeli. Neměli kam jít, neměli kde a jak znovu začít. Nevedli spravedlivou válku, nemohli být tedy za hrdiny a podle toho se s nimi také jednalo. Sylvestr Stallone Morrellovu myšlenku plné pochopil a tak pojal charakterizaci Johna Ramba takovým způsobem, jaké nemělo do této doby obdoby. John Rambo se z jedné štvavé války dostal do druhé a o to víc je to horší, že ve své vlasti. Ohledně vietnamské války dle námětů prostě nikdo nemohl zůstat živý. Buď padl na frontě, nebo zemřel doma na válečné následky. Jako Rambův přítel z války, jak se dozvíme hned na začátku příběhu. A nyní chtějí zabít jeho a to jenom proto, že se chtěl pouze najíst v jednom nejmenovaném horském městečku. Čtenář knižní předlohy samozřejmě ví, jak to nakonec s ním dopadlo. Tady je to jiné, i když scéna dle knihy byla natočena také, byť v jiném prostředí. Sylvestr se rozhodl tak, jak se rozhodl a při dnešním pohledu je na každém divákovi aby posoudil, udělal-li dobře či ne. Scénář není nijak složitý, obzvlášť pro Sylvestra. Dohromady toho moc nenamluví. Ono ani není třeba. Za něj mluví činy. A hlavně zbraně. Jdou po něm a v něm se probudil instinkt válečníka. Přežít za každou cenu. Akční scény jsou úžasné, i když ne fenomenální. A to ani nebyly použity všechny. Jako třeba Rambem holýma rukama zardoušení krvelačných psů svých pronásledovatelů. Každopádně se Rambo zapsal do filmových dějin jako nikdo. Pomineme-li samozřejmě Rockyho Balbou. Jakmile se řekne Rambo, každý okamžitě ví o koho se jedná. Charakterově je Rambo zdvořilý, plachý, citlivý a inteligentní a z druhé stránky svým způsobem primitivní, pudový, nevypočitatelný a náležitě agresivní. A ze snímku je to hodně cítit. David Morrell navíc Ramba ozvláštnil indiánsko-německým původem a vysvětlil to tak, že indiánská část znamená spjatost s přírodou a ta německá teutonskou bojovnost. Ve své době tomu málokdo věřil, ale na to, aby snímek diváky oslovil, prostě měl. A i když jsou dnes takovéto filmy někde jinde, své kouzlo má stále.
Pete69
Pete69
32 824 bodů
7
Legendární role Sylvestera Stalloneho, první díl je pěkně syrový a John Rambo v něm působí jako pěkně cvičený zabiják. Jeho nůž a maskování ovlivnilo jednu generaci dětí a dnes je spíše klasikou, než super kvalitou. V té době to byl nadprůměrný akční film a své kouzlo má dodnes.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
6
Zvláštní, kolik se toho na sérii nabalilo další díly a jak málo to koresponduje s tím prvním - ale jen proto nejde automaticky o milé překvapení.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
8
Když se řekne Rambo, napadne mě John Rambo. Slovo Rambo by už mělo být v každým jazyku v národním slovníku. Představovalo by člověka, který se chová jak nějakej Rambo. Pokud toto slovo neznáte, buď jste úplně blbí nebo malí nebo po nehodě s hlavou nebo mrtví, jak kdyby vás zabil Rambo. Takže pokud mezi tyto lidi patříte a chcete vědět, co nebo kdo je to Rambo, tento film vám napoví. Je to totiž slovo odvozené od tohoto filmu, hrdiny vražedných schopností. Počkejte si na Rambo: Do pekla a zpět, ty dva díly mezi tím můžete klidně vynechat...
hanys_
hanys_
18 781 bodů
6
V první řadě překvapení, že tohle není jen tupá akční střílečka (nic proti následujícím dílům - jsou to akční klasiky), ale že se jedná hlavně o příběh kluka, kterého dostaly jeho ne moc veselé zážitky z Vietnamu. Na druhou stranu - moc jsem Slyovi nefandil, je to rozmazlený fracek, který udělá přesný opak, jež mu je na začátku filmu "doporučen" a zbytek filmu se omlouvá dětskou větou "oni si začli".. 6/10
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Producenti Vajna s Kassarem roli Ramba nabídli okamžitě Sylvestru Stalloneovi, ale ten váhal, protože si nebyl jistý, zda z projektu začínajících producentů nesejde. Dále oslovení Richard Gere a William Hurt odřekli kvůli nedostatečnému uměleckému přesahu. Stallonea přemluvili penězi a nabídkou tvůrčí svobody, když mu nabídli sumu 3, 5 milionu dolarů, procenta ze zisku a možnost úprav v již napsaném scénáři, protože Stallone v té době uvažoval o pověšení herectví na hřebík a věnovat se jenom psaní scénářů, ostatně měl ve svém portfoliu nominaci na Oskara právě za scénář a dlouhou šňůru propadáků. U Sylvestera Stallonea můžeme v rámci Ramba v klidu hovořit o neuvěřitelném fyzickém výkonu, dělal si téměř dvě třetiny všech akčních scén bez dubléra a v závěrečném monologu dokazuje i herecké kvality. Skutečnost, že mu vlastně není rozumět je dokonce ku prospěchu věci.
lamps
lamps
15 325 bodů
7.5
Dnes již naprostá akční klasika, která mě ale nedokázala dostatečně oslnit a vtáhnout do děje. A to i navzdory povedenému a svižnému scénáři a skvělému Sylvesteru Stallonemu, jemuž v roli vysloužilého válečného hrdiny bojujícího proti hrstce zaujatých zástupců zákona nelze jinak než držet palce a obdivovat jeho vydařené pastičky. Když se ale snímek přesune z temného a napínavého prostředí lesů a Rambo nečíhá se svým loveckým nožem za stromem, už to taková sláva není a ten konec mi navíc nepřipadal zrovna velkolepý a originální. Každopádně nuda téměř žádná a akce více než uspokojující, takže 75%.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Pravděpodobně každý si při debatě o akčním žánru vzpomene i na nějakého toho hrdinu, který pro něj akční žánr definuje. A na mysl hodně lidem přitom přichází John Rambo. Po Rockym nejslavnější role Sylvestera Stalloneho, která z něj definitivně udělala akční hvězdu. Dle románu Davida Morrella First Blood vznikl hit, který odstartoval úspěšnou franšízu, která se do roku 2019 dočkala celkem pěti filmů a z Rambo je společně s Johnem McClanem či Terminátorem dost možná jednou z nejvíce definujících postav akčního žánru. Jenže k tomu přeci jen dopomohl až Rambo II. U prvního Ramba totiž bylo vše tak trochu jinak. První Rocky udělal ze Sylvestera Stalloneho hvězdu, který si došel pro nominaci na Oscara nejen za nejlepší scénář, ale i za nejlepší herecký výkon. Spousta lidí tehdy předpovídalo Stalloneonovi budoucnost charakterního herce, který se bude věnovat vážným rolím se seriózními tématy. A Rambo: První krev k tomu vlastně neměl daleko. Zároveň ovšem umetl cestu k tomu, aby se Stallone definitivně stal regulérní akční hvězdou. Románová předloha Davida Morrella přitom na první pohled vlastně mohla akční franšízu odstartovat velmi těžko. Především i proto, že závěr předlohy je zásadně odlišný od filmového zpracování. Dohromady ve všech pěti dílech Ramba bývalý Zelený baret zabije téměř 500 lidí a i v Morellově předloze se Rambo v počtu zabití nedrží zkrátka. Morellova kniha z roku 1972 ovšem byla především víceméně psychologickým dramatem, které pojednávalo o obtížích, které jsou s návratem do vlasti po sloužení ve Vietnamu spojené. Morell se jako učitel angličtiny u psaní Ramba inspiroval zkušenostmi svých studentů, kteří ve Vietnamu bojovali a tohle palčivé téma rychle dokázalo vyvolat solidní zájem. Hollywood se ovšem zpracování této látky obával, projekt se přemisťoval od studia ke studiu a Ramba si mohli zahrát také Robert De Niro či Clint Eastwood. Teprve až později se k látce dostal Sylvester Stallone, který roli nadšeně přijal. Ovšem rozhodl se přepsat scénář a z Ramba udělat mnohem sympatičtější charakter a méně zabijácký stroj (a vymyslel mu křestní jméno John). Nečernobílost předlohy ovšem naštěstí zůstala. Ze všech dílů Ramba první díl sérii definuje jako celek rozhodně nejméně. To až právě v druhém Rambovi se z Johna Ramba stala vraždící mašina a protiválečné poselství prvního Ramba bylo ten tam. Filmový Rambo: První krev přitom pod fasádou akčního filmu po vzoru předlohy skutečně zůstává psychologickým dramatem, sonda do duše vojáka, který si prošel peklem na Zemi. První Rambo je i po 40 letech chytrou záležitostí, který sice udělal hlavního hrdinu sympatičtějšího, temnota a hloubka přetrvala. A především první filmový Rambo dokázal fungovat jako proti-válečná osvěta. S Rambem se dalo skutečně sympatizovat. Válečný veterán se vrátí do své rodné vlasti, aby se dočkal pohrdaní veřejností, následně byl zatčen za pouhé procházení městem a nakonec se stává obětí brutálních metod a nakonec to celé povede k oživení Rambových válečných instinktů. Šerif Will Teasle v podání skvělého Briana Dennehyho přitom není vyloženým zlem (a je též zmíněno, že jde o veterána). Skutečně mu záleží na bezpečí obyvatel jeho města, jeho metody a snaha jsou ovšem za hranou. První Rambo tak není černobílým bojem dobra se zlem, jde spíše o konflikt v zemi, která se nadále těžce smiřuje s tím, čím si musela v posledních letech projít. A někteří automaticky všechny válečné vrahy házejí do jednoho pytle jako válečné zločince a vrahy dětí. A Rambo i Teasle se tak v podstatě stávají oběťmi na šachovnici stejného politického systému. Režie se chopil Ted Kotcheff, který předtím a ani poté nenatočil další tak významný a kultovní film (a o většině jeho jiných filmů přinejlepším zjistíte, že jde o braky). S jeho pověstí je tak tedy potěšující, že si u prvního Ramba vyhrál tu lepší chvilku, k projektu se ostatně producentům sám víceméně vnutil. Hvězdou prvního Ramba je místo něj ovšem spíše kameraman Andrew Laszlo. Kanada a především její lesy, byli zvolené, aby dokázali evokovat džungli ve Vietnamu. A byl to právě Andrew Laszlo, který dokázal vizuálem filmu onu temnou atmosféru naprosto prodat. Atmosféru ještě více prohloubil dodnes fungující atmosférický soundtrack Jerryho Goldsmithe, který se v jeho kariéře plné vynikajících soundtracků pořád drží solidně. Vůbec tak nevadilo, že Kotcheff skutečně nebyl dvakrát dobrým režisérem a jeho směřování málem vedlo celý film ke zkáze (dokonce takové, že Sylvester Stallone jistou dobu uvažoval o odkoupení negativu a spálení veškerých důkazů). Akční kvalitní zářez z toho totiž skutečně vznikl. Původní verze filmu mohla být až 3 hodiny a v jistých bodech by možná více prostoru pomohlo více k prokreslení. Více prostoru by si určitě zasloužil vynikající Richard Crenna v roli plukovníka Trautmana a dost možná by z toho vylezl ještě zajímavější film, kdyby se tvůrci více drželi knihy a z Ramba se stal vyložený sociopat. Hra na kočku a na myš mezi Rambem a policejním sborem tak mohla mít větší dohru. Filmový Rambo přesto dokázal přesah knižní předlohy prodat a představil realistického protagonistu, který si musel zašívat rány a v jistých momentech mu šlo o život. I člověk se slabostí pro další filmy s Rambem musí uznat, že tady se přece jenom hrála tak trochu jiná liga. Z víceméně tragického antihrdiny se stal v navazujících pokračováních ten ikonický akční hrdina, který se od roku 1985 objevoval ve více tradičních akčních filmech. Stallone tehdy možná doufal v další nominaci na Oscara, definitivně byl ovšem předurčen k tomu, aby se vydal cestou akčního žánru. Bez filmové První krve by tak dost možná nikdy nevznikli Demolition Man, Tango a Cash, Cliffhanger či právě pokračování Ramba v takové podobě, kterou známe. A i díky tomu se na prvního Ramba nezapomíná.....