Americká mutace soutěžní reality show The Traitors nedávno vyhrála Emmy za nejlepší pořad svého žánru. Nutno dodat, že naprostým právem. Tento formát v posledních třech letech velmi rychle a úspěšně rozčeřil vody a stal se miláčkem jak nově příchozího publika, tak i milovníků reality TV. Opulentní verze městečka Palerma se v různých zemích dočkala různých přístupů, které vedou k různým zážitkům. Jedno mají ale společné: Dravost, nepředvídatelnost a nadsázku. Dnes začíná na Primě (a už několik dní je dostupná na Prima+) i česká varianta Zrádci. Podívejme se na její první díl a porovnejme si ji s dvěma nejslavnějšími verzemi.
Články 14
Díky kolosálnímu úspěchu Deadpoola s Wolverinem se můžeme zase na chvíli tvářit, že komiksy vládnou popkultuře se stejnou intenzitou jako před pěti lety. Až ale trochu usedne prach, bude muset Marvel opět řešit situaci, že jeho zlatá husa už nesnáší s železnou pravidelností. Jedním ze záchytných bodů jejich současného plánu je začlenění brandu X-Menů, který doposud náležel Foxům. I když přesné informace neznáme (a dost možná je neznají ani producenti), víme, že kolos se už hýbe dopředu a pomalu se blíží x-menovský reboot.
Na streamovací platformě Voyo sice skončila velká seriálová událost v podobě třetí série Ivety, přesto služba nehodlá před létem zpomalovat. Naopak, o diváky chce evidentně naplno bojovat i v teplých měsících a před letními prázdninami vytahuje z rukávu několik velkých trumfů v podobě nového seriálu, úspěšné reality show či filmů, které přichází na stream po nasazení v kinech. Na jaké hity se můžete na službě Voyo v červnu těšit?
Hra na oliheň: Výzva alias reality show na motivy Hry na oliheň (Squid Game) je od prvního okamžiku doprovázená kontroverzemi. To Netflix jistě viděl rád, obzvlášť v tomto žánru neexistuje lepší reklama než pořádný skandál. Přesto panovaly i specifičtější obavy. Odkud bude plynout napětí, když nejde o život? Jak máme soucítit se čtyřmi stovkami lidí naráz? A to v Netflixu vážně nepochopili, že jsme z megaúspěšného korejského hitu měli odejít se zjištěním, že čeho jsme byli svědky, je špatné?
Zní to skoro jako satirický vtip ze South Parku. Největším hitem Netflixu se stal seriál tvrdě kritizující bezohlednost kapitalismu. Jeho tvůrci využívají jako podobenství soutěž, v níž se desítky chuďasů na život a na smrt perou o pohádkovou sumu pro potěchu elit. A co napadne producenty jako výplň před realizací druhé řady? No přece zorganizovat „skutečnou“ Hru na oliheň.
Americká reality show Big Brother se v Česku příliš neuchytila. Hned první série prohrála souboj s koncepčně podobnými maďarskými VyVolenými, i ti pak po pár sezónách vyšli z módy. Možná tedy leckoho překvapí, že v domácích Spojených státech se vysílá nová série rok co rok. I když už se dávno nejedná o popkulturní fenomén, o němž by mluvila celá společnost, pořad si vytvořil věrnou skupinu příznivců. Možná tedy není nesmyslné zkusit to u nás znovu? Tak uvažuje televize Nova.
Kulinářské, případně cukrářské reality show jsou dlouhodobě oblíbeným formátem. V několika nových pořadech Netflixu se ale podařilo dodat soutěžím v gastronomickém perfekcionismu neobvyklý a zábavný rozměr. V pořadech jako Vypečená technika, Je to dort? nebo Snack vs. Chef se vyrábí produkty z automatů, falešné kabelky nebo minigolfová hřiště.
Squid Game neboli Hra na oliheň se stala nečekaným globálním fenoménem a stále jí patří titul nejsledovanějšího seriálu Netflixu. Korejská antikapitalistická satira mimo jiné vyvolala diskuzi o tom, jak vážně lze brát kritiku vyslovenou produktem, který ve stejném systému stanul na špici komerčního úspěchu. Netflix si v tomto ohledu moc nepomohl, jak ukazuje aktuální fiasko.
Netflix nevzkvétá. To už ví i ti, kteří ho nikdy nenavštívili. On vlastně zcela nevzkvétal nikdy, vždy víc spolkl než vydělal, to vše ve jménu investice do budoucna. Nyní ve chvíli, kdy je načase začít sklízet plody mnohaletého budování jedné z nejsilnějších značek současného audiovizuálního průmyslu, se ale začala doposud rostoucí čísla propadat. A nezachrání to ani nejdražší dosavadní filmový projekt platformy The Gray Man, který si zatím odnáší veskrze rozpačité reakce.
Streamovací velikán posouvá hranice televizní zábavy. Svůj největší seriálový hit, v němž 456 lidí soutěžilo na život a na smrt o pohádkovou peněžní odměnu, převede do formátu skutečné reality show. O život (podle všeho) nepůjde, ale hry budou inspirované dystopickým pořadem a odměna pro vítěze se zapíše do historie.