„Český“ Gray Man zatím nikoho moc nezajímá. Netflix se chystá na další odliv uživatelů, zatímco internet plní memy s knírkem Chrise Evanse
Úspěch The Gray Man nás zajímá i z „osobních“ důvodů – nejdražší netflixovský film s rozpočtem 200 milionů dolarů se natáčel z velké části u nás a Praha v něm figuruje s nemalou pompou. Už trailery nás pobavily tím, že v nich Ryan Gosling předvádí šílené akční kousky v tramvaji, v jaké jsme zvyklí pospávat na ranní cestě do práce, a během toho likviduje Náměstí republiky.
Praha to zachraňuje
BratřiRussoové, proslavení nejúspěšnějšími Marvelovkami, včetně Captain America: Občanská válka a posledními dvěma díly Avengers, spolkli velký kus tuzemských filmových pobídek. Na oplátku nám dávají možnost cítit onu roztomilou vlasteneckou hrdost: „Konečně si na nás taky někdo vzpomněl! A konečně Praha nehraje Moskvu, Paříž ani Berlín!“
Jenže se zdá, že Češi jsou zhruba tak jediní na celém světě, kdo při myšlence na The Gray Man cítí jakýkoliv typ nadšení. Netflix už snímek, jehož online premiéra se chystá na 22. července, uvedl v exkluzivním počtu čtyř stovek kinosálů ve Spojených státech. Tento postup existuje především proto, aby distributor splnil podmínky pro zanesení mezi bojovníky o oscarové sošky, z nichž si jistě dělá zálusk hlavně na technické kategorie.
Exkluzivita celé události byla podtržena tím, že kdybyste se octli v Los Angeles a rozhodli se vyrazit zhlédnout likvidaci našeho hlavního města (což je, nutno dodat, docela legrační představa), seděli byste přinejlepším v poloprázdném sále – snímek otevřel zřejmě na nějakých dvou stovkách tisících dolarech. Pro porovnání, Red Notice předchozí rok uprostřed pandemie započítal sedmkrát tolik.
Reakce těch pěti a půl lidí, kterým stálo za to vyrazit do kina, pak nejsou kdovíjaké. Podle všeho nás čeká další plochá, generická akční jízda, která vypadá, jako by ji poskládal nějaký algoritmus. Jak jsme u původní tvorby Netflixu ostatně zvyklí.
Naštěstí z toho my Češi vycházíme se ctí – pokud se dosavadní diváci na něčem shodují, tak že vrcholem filmu je patnáctiminutová akční sekvence v pražských ulicích, která je zřejmě jediným důvodem, proč film vidět.
Názor Sary Michelle Fetters ze serveru Moviefreak shrnuje většinu reakcí celkem věrně: "Vizuální složka postrádá náznaky života a fádní prázdnota toho, co sledujeme na plátně, se dá stěží vydržet. Naštěstí se najde jedna výjimka (...), a tou je akční scéna v Praze, která je bezpochyby úchvatná a nabudí diváka jako čerstvá dávka adrenalinu."
Když lidi zajímá knírek víc než celý film
Mnohem víc než samotný film nyní zajímá popkulturní konzumenty knírek „kapitána Ameriky“ Chrise Evanse. Ten si střihl roli záporáka a tvář mu krášlí hřeben, za který by se nemusel stydět pornoherec 70. let. Netflix je jistě za tuto memovou kampaň vděčný – jde o reklamu zdarma, která se po Tik Toku a dalších sociálních sítích šíří jako lavina. Nebylo by překvapivé, kdyby celý trend nenastartovali najatí profesionálové, i když to se samozřejmě nikdy nedozvíme.
Nedávný Morbius ale ukázal, že je zrádné spoléhat se na ironický zájem publika. Anti-fanoušci neúspěšného filmu tehdy podepisovali z hecu petici po statisících, aby se notoricky špatný komiksový snímek vrátil do kin. Studio uposlechlo, protože tušilo potenciál nového půlnočního hitu, a internet se mu na oplátku vysmál. Morbius se stal propadákem i během druhého uvedení. Je tedy rozdíl mezi tím sdílet memy, a pak obětovat špatnému filmu půl dne. Evansův knírek může pobavit, těžko ale říct, jestli je jeho přínos pro zájem o skutečné zhlédnutí pozitivní, nebo negativní.
The Gray Man ale jistě nebude propadákem. „Cena“ zapnutí největší produkce Netflixu, když už má člověk předplatné, je co do finančního a časového nákladu nulová, takže se vždy nejde dost zvědavců, kteří si přinejmenším nakliknou tu skvělou pražskou honičku. Netflix si u nich bude moct zaškrtnout zelenou fajfku „zhlédnuto“ a vykázat je jako další pár očí. Bylo by proto velmi divné, kdyby nepadl nějaký ten online rekord, a to přestože o snímek nikdo nejeví hlubší zájem.
Reklama na ty druhé
Co to znamená pro Netflix? Po uvolnění Stranger Things se očekává další vlna odlivu diváků, kteří prodlužovali své členství jen pro čtvrtou sérii. Ta byla na rozdíl od The Gray Man skutečnou kulturní událostí – alespoň v té omezené míře, v jaké je možné dnes kulturní událostí být. Odchod diváků si sice není možné představit jako likvidační číslo, stále jde o jednotky milionů uživatelů u služby, která jich má několik stovek, pro investory ale jistě nejde o dobrou zprávu.
Zásadní bude, jak na Netflixu proběhne plánované zahrnutí reklamy, díky níž se snad dotáhnou ztráty. Nebo právě to zasadí poslední hřeníček do rakve a exodus otrávených uživatelů tentokrát doopravdy nabere katastrofální rozměr.
Netflix se v krizi octl poté, co mu nejenže narostla konkurence, ale navíc přišel o nemálo populárních značek, na jejichž distribuci ztratil práva. Stačí se podívat, jak vychytrale ho využili producenti televizní stanice CBS. Ti na něm zpřístupnili dvě nejpopulárnější série reality show Survivor, z nichž se stal obrovský hit. Lidé, kteří zapomněli, že ještě Survivor vzniká, mu začali opět propadat. Matthew McConaughey mluvil o show veřejně jako o své nové závislosti a Billie Eilish ji zmínila v textu nové písně.
Fanoušci začali volat po dalších řadách právě ve chvíli, kdy spouštěla streamovací služba Paramount+, pod niž CBS spadá. A na ní najdou zájemci všech 40+ sezón. Netflix tu splnil úlohu dobře propagovaného vzorkovníku. Tímto způsobem dělal poslední roky nevědomky reklamu takřka všem nastupujícím službám, které si své největší brandy vzaly zpět. Existuje z toho vůbec cesta ven? Následující dvě sezóny budou podle všeho kritické. Jestli Netflix přežije tuto fázi, přežije už vše.
Thor 4 prožívá milostný vztah s kladivem a úspěšně paroduje sám sebe
Čtvrtý díl komiksového Thora už není lehká komedie, ale vyloženě sebeparodie. Drama zmizelo, i když hrdinovi umírá jeho milá a hrozí mu smrt.