Recenze filmu Narozen 4. července

77%

Komentáře a recenze 16

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 095 bodů
6
Oliver Stone se opět vrací do Vietnamu a tentokrát nám neukazuje jak se z obyčejných lidí stávají za války zrůdy ale ukazuje co se děje s člověkem po válce. Tom Cruise zde předvedl přesvědčivý výkon a jeho nenávist na svět, který po válce vnímá z invalidního vozíku mu uvěříte. Film je však až zbytečně dlouhý a spousta dialogů a scén zde ani nemulo být. A to ani nemluvím o patosu, který z filmu doslova teče.
Pete69
Pete69
33 970 bodů
8
Krásně poskládaný film o syndromu z války ve Vietnamu a dění kolem válečné a protiválečné mašinerie v U.S.A. Je to sice Hollywood, jako prase, ale Tom Cruise ( který mimochodem vypadal/byl namaskovaný snad nejhůře ve své kariéře ) odvedl skvělou práci. Ve filmu je vše Hippies, Nixon, Vietnam, syndrom, krev i pot mladých nadšenců i zklamání a dno.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
10
Tohle nevymyslíš. Tohle musel někdo prožít (byl to Ronald Lawrence Kovic, skutečně narozenej 4. července 1946) a o to je film silnější. Vynikající Krujs, vynikající Defou, Stoun tenkrát ještě uměl. Nenechte se odradit, že tam hraje Krujs, tohle fakt stojí za to a v téhle roli ukázal, že není jenom hezká tvářička, ale fakt dobrej herec. Ani to není žádná sračkovitá válečná blbost, jak jsem si původně myslel. Zažijete nejdojímavější rozhovory o penisu, co kdy byly ve filmu k vidění. Fyzická změna Krujsovy hlavy na mě taky udělala velkej dojem, protože se nebál udělat ze sebe syfloidního umaštěnýho vobšousta. Scény z Mexika, zvláště pak milostné scény z Mexika, obzvlášť jedna se slzama, to mnou hnulo jak buldozerem do zdi. Tohle je svinská realita, kterou všem ve všech armádách přeju poznat. No není lepší být hipík?
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
7.5
Volné pokračování majstrštyku Olivera Stonea má strhující válečný úvod a pak se přešaltuje na psychologické drama s naprosto fantastickým Tomem Cruisem v hlavní roli. Potěšil mě také návrat Willema Dafoe. Zatímco Četa byla biografickým filmem Stone, pak zde se jedná o vzpomínky spoluatura scénáře Rona Kovice. Není to jednoduchá podívaná, ale rozhodně stojí za vidění.
hrumsrt
hrumsrt
11 483 bodů
7
Od Olivera Stonea pomalu nečekáte nic jiného než kvalitní podívanou a tenhle životní příběh Ronalda Lawrence Kovice není výjimkou.. Rodák z New York City má ve svém repertoáru řadu kousků, které stojí za pozornost a i když nejčastějšími tématy je Vietnam a něco na styl deamerikanizace, tak jde o to, že Stone si to zažil. Jako učitel v jihovýchodní Asii se jako hrdý občan připojil k tamní armádě a snažil se pomoc Americe v její nejstrašnější válce, odkud si ale nic dobrého nepřinesl, zranili ho a Stone ztratil své iluze k americké politice té doby.. Proto když pak začal točit svoje vlastní projekty, byl svými zkušenostmi tak poznamenaný, že potřeboval především americkému publiku ukázat, co jejich země tak dlouho vtloukala svým občanům do hlavy, a jak pár politických rozhodnutí ovlivnilo celé generace amerického lidu.. V podstatě jsem od něj neviděl pozitivní film, který by nekritizoval politiku své vlastní země, i když někdy na to nešel úplně přímo.. Narozen 4. července je do jisté míry odrazem rozpoložení, jaké měl o válce on sám, jen ve všech jeho částech vyhrocené.. Životopisný příběh mladíka Rona Kovice, kluka co měl všechno, ale z oddanosti vlasti se jí zfanatizovaně rozhodl pomoc a tvrdě na to doplatil.. Mladíci, kterým válečné vřavy změnili navždy život.. Navíc Stone si vybral právě ten možná nejšílenější příběh, tedy osudy mladého kluka slepě věřícího v americké zájmy v jihovýchodní Asii, kterého ale tahle cesta stála celou růžovou budoucnost, včetně oblíbenosti u dívek, tak bohužel i nohou.. Trauma z Vietnamu nikdy nemělo tak depresivní obrazy jako tady.. Tom Cruise v jedné ze svých nejherečtějších rolí, kde po většinu času s minimálním pohybem ztělesňuje to nejhorší na válce ve Vietnamu.. Upřímný pohled do hlavy zlomeného člověka, kterému jeho rány otevřely oči.. Ono ústřední téma ještě nikdy nemělo tak razantní dopad, a to především v kontrastu, jaký film díky úvodu vybudoval.. Spojené státy americké jsou a vždycky budou jeho lid, který jak se rozhodne, tak bude. A právě válka ve Vietnamu dala všem jejich politickým hlavounům ten největší odraz skutečnosti, co se může stát, když bude vítězit politika nad blahem místních.. Až možná ta nadcházející generace bude první, která nebude válkou poznamenaná.. 75%
cerfik
cerfik
7 933 bodů
10
Odchodem z bojiště vnitřní válka člověka zdaleka nekončí, spíše by se dalo říci, že nabírá obrátek, jak se musí vyrovnat s novou realitou i s tím, co prožil. Náhled do americké společnosti před Vietnamem, v průběhu vývoje válečného konfliktu a po něm. Jak se vyrovná člověk se zvěrstvy, které ve válce spáchal, jak se srovná s tím, když z toho pro co žil, na co byl pyšný a myšlenky na které byl hrdý se stane hromada sraček, co ho drtí. V této části trilogie Vietnam zase trochu jinak.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Oliver Stone se opět opřel do rádoby idealistické americké společnosti, pro kterou je vrcholem patriotismu služba v armádě a boj proti komunismu, v tomto případě ve Vietnamské válce. Ron Kovick chce v životě něco dokázat, je přehnaně ctižádostivý a věnuje se naplno sportu, než se nechá tím zmrdem Barnsem (Četa) naverbovat k nejelitnější složce US Army - k námořní pěchotě. V bojích však vidí ten hnus války, především zabíjení žen a dětí. Sám skončí po výbuchu granátu na vozíku a od té doby je z mariňáka přeměněn na takovou osinu v prdeli celé pokrytecké společnosti. Ten špitál pro veterány v Bronxu byl fakt odporný, málem jsem při tom čištění jejich ochrnutých konečníků hodil sám šavli. A tak se nevzdává a navzdory svému upoutání na vozík se účastní protestů, při kterých je tak hlasitý a sdílný, že jej chtějí dokonce zatknout. Konec je takový celkem smířlivý pro všechny.
rkotvald
rkotvald
6 548 bodů
6
Skvělý Cruise i Dafoe, ve velmi decentní režii Stona, ale o to více přesné. Bohužel osobně, i přes skutečný příběh, jsem s filmem od začátku jednoduše nešel, což je hodně velký problém.
jirka26
6 288 bodů
9
Oproti četě je tohle úplně jiný kalibr.
leafroller
leafroller
3 023 bodů
9
Film z přelomu 60. a 70. let o zemi, v níž jsou lidé od útlého věku zpracováváni ideologií. O zemi, v níž státní policie tvrdě stíhá všechny, kteří nejdou s davem. O zemi, v níž demonstranti úpí pod přívaly z vodních děl a slzného plynu. A není to Československo. Je dobré připomínat lidem, že mezi východním a západním blokem nebyl v té době zase takový rozdíl, jak jsme si mysleli.