Klajnik
8 955 bodů •
2
Zase mi stalo, že král napětí ho ve mně vůbec vzbudit nedokázal. Nefungovalo to pro mě ani jako thriller ani jako mysteriózní film. Napínavé to nebylo snad proto, že mě ani nezačala zajímat ona záhada: Proč Thornhilla považují za Kaplana a proč ho chtějí zabít? - Ona je divákovi vlastně vysvětlena už ve 40 minutě (viz. první dva řádky popisku v profilu filmu) a zbytek by měla táhnout vyumělkovaná romance mezi ženou, která protagonistu nejdříve oklamala a poslala na smrt. Tou má být slavná scéna s náletem letadla, která má sice krásný záběr utíkajícího Granta před přibližujícím se dvouplošňákem, ale vlastně mě vůbec nestrhla, protože jsem se po celou dobu snažil rozšifrovat, proč se vlastně děje to, co se děje: Proč tvůrci nesynchronizovali přelet letadla s odpalem rozbušek, aby střelba po protagonistovi vypadala uvěřitelně? Ve filmu letadlo proletí a až pak se spustí rozbušky kolem postavy, které mají simulovat dopad střel. Z nějakého důvodu jsem si myslel, že letadlo má přidělaný kulomet a letec z něj střílí jako stíhací pilot. Ono se však jedná o práškovací letadlo a po Grantovi tak asi střílí z nějaké ruční zbraně někdo, kdo sedí za pilotem. To by pak dávalo smysl, ale přijde mi to jako stupidní způsob, jak někoho zabít. Hitchcock tvrdil, že diváci mu tu nelogičnost odpustí díky spektáklu. Nevím no... Já si spektákl neužil, páč jsem furt přemýšlel nad nedostatky. Jak už jsem předznamenal, tak jsem se dále ptal, proč ho chtějí zabít takhle komplikovaně? Proč letadlo - kord když je poblíž kukuřičné pole? Z toho ho sice vyženou díky prášku, který na něj spustí z letadla, ale pak stejně naletí do cisterny a protagonista tak vyvázne. Přitom by stačilo skrýt pár atentátníků do toho pole a v momentě, co se objeví, ho zastřelit. Protagonista je sice neprávem obviněný muž, ale to je mi málo k důvodu, proč jinak charakterově nezajímavému protagonistovi fandit. Mnozí možná kouzlu Caryho Granta propadli, ale já ne a postava sama nevzbuzuje příliš zájmu ani pobavení. Během těch 136 minut se jen zřídka zachová nějak jinak, než hloupě (proč šahal na tu kudlu, kterou byl zabit ministr?) nebo klasicky gentlemansky. Hraje totiž víceméně normálního slušného chlápka, který (na rozdíl třeba od McQueena v Útěku) zachová fasádu a nezfackuje ženskou, jež ho poslala na smrt - takové nezábavné a nezajímavé postavy mi nejsou dostatečnými tahouny. To jest dalším důvodem, proč jsem jeho počínáním nebyl zaujat a film mě jednoduše nestrhl. Uznávám však atraktivitu některých záběru a dokonce se mi líbily domalované kulisy architektury a města, které občas vizuálně ozvláštňovaly prostředí, v němž se film odehrává. ___Závěrem: Ač jich není mnoho, tak jsem viděl i starší filmy, které však zkouškou časem obstály (Velká země, Zpívání v dešti, Svědek obžaloby, Dvanáct rozhněvaných mužů...). Tahle klasika však neobstála.