Dnes už hodně známý příběh, neboť byl již několikrát filmově reinkarnovaný. V Egyptě byla nalezena hrobka Imhotepa, který byl pro nepřijatelný čin pohřben zaživa. Je také nalezen svitek, jehož text Imhotepa oživí. A začnou se dít věci, jejichž centrem je dívka. Třicátá léta a jedna z mnoha zlatých klasik hororového žánru. Není od věci poznamenat, že je příběh inspirovaný skutečnou událostí, což je objevení hrobky Tutanhamovi v roce 1922, po němž údajně na základě kletby mnozí lidé, kteří měli s objevem co do činění, záhadně zemřeli. Jedna věc ale legenda, druhá věc je skutečnost. Každopádně je námět zajímavý, byď ve svém smyslu krapet pohádkově stavěný. Na dnešní dobu snímek vyznívá komorně a spíše už je jen takovým filmovým artiklem filmové klasické tvorby. Ve 30. letech však během sledování skutečně příjemně mrazilo. Vrcholem díla je scéna oživení Imhotepa. Je to natočeno s tak velkou pečlivostí a jemností, že mrazí už jen z toho. Krásu všemu dodává kamera, která si skvostně pohrává se světlem a stínem. Výrazy v očích jsou tak děsivější, než jak ve skutečnosti vypadají. Scénář je pevný už v základech, ale bohužel, konec vyznívá přeci jen krapet uspěchaně. Snímek má něco málo přes hodinu a právě na konci je vidět, že je to dosti málo. Role mumie se zhostil Boris Carloff, díky němuž je dodnes proslavený Frankenstein. Takové slávy se už 'Mumie' nedočkala, ale to nic nemění no zajímavosti celého filmu. Technické a dějové postupy zde vytvořené se používají dodnes.
Múmia patrí rovnako ako jej predchodcovia ( napríklad Dracula, Frankenstein ,alebo Fantóm Opery ) do takzvaného Universal Classic Monsters Univerza a o to som radšej ,že som si to rozhodol rozpozerať. O zábavu na tento týždeň mám postarané. Múmia je pre mňa príkladom toho ,že keď nemáte techniku ani financie spraviť niečo ,čo vám vo vašej dobe príde nedosiahnuteľné ,nie je nikdy na škodu to aspoň vyskúšať. Tento film dokázal perfektne vyrozprávať príbeh s napätím a so stále dobrou a neopozeranou 80-ročnou zápletkou. Príbeh o zakliatom faraónovi Imothepovi asi všetci poznajú z remaku z 90. rokov ,no len málo ľudí videlo tento naozajstný zabudnutý a poriadne starý klenot so strašidelným Borisom Karloffom v hlavnej úlohe. Gratulujem maskérom ,že dokázali toľkokrát dobre zamaskovať Borisa ,že som ho spoznal len vďaka castingu :D. Mimochodom remake sa na moje prekvapenie v niektorých ohľadoch celkom dosť drží originálu. Snímok sa od slávnej dvojici Dracula - Frankenstein rozlišuje hlavne tým ,že zo všetkého najviac spolieha na výpravu ( vizuál Egyptu je na svoju dobu nadpriemerný a rekvizity vyzerajú veľmi reálne ) a je už konečne sprevádzaný hudbou. Takže nie ,nedočkáte sa tu statického ticha ako u iných filmov z tejto doby. Tým ,že je príbeh o trochu viac komplexnejší ako predtým tak sa tu začína riešiť už skoršie ( asi tak 10 minút od začiatku ) ako bolo predtým zvykom ,ale rýchly a stručný koniec ostal ,čo je len dobre ,vďaka čomu film nevyzerá naťahovane a má svižné tempo. Takže aby som to zhrnul prvý sfilmovaný príbeh o nemŕtvej múmii je aj po takmer 100 rokoch stále inovatívny a veľmi zaujímavý projekt ,ktorým by zastáncovia čierno-bieleho filmu nemali pohŕdnuť. Ak ste videli z tohoto univerza všetko a nejak sa vám Egypt prieči dajte mu šancu, myslím si ,že neoľutujete. Prinajhoršom si užijete hustú Hitschcockovskú atmosféru s nečakanými šokmi a medzizápletkami. Preto si film u mňa zabalzamoval 75% a Známku: B ...Neviditeľný Muž ,tras sa! Ďalší si na rade ty!..
Boris Karloff zachraňuje čo sa dá. Výrazom tváre, kľudným vystupovaním, prázdnym pohľadom. Inak ide o štylisticky nevýraznú a málo atmosferickú rutinu, hlavne v porovnaní s kolegami (frankenstein, vlkolak atď). Spolu s Draculom najnudnejší monster film. Až moc jednoduchý, na 73 minút prekvapivo zdĺhavý, bez zvratu, bez napätia. Škoda, Egypt mam rád, ale nie takto.