Recenze filmu Mlčení jehňátek

89%

Komentáře a recenze 72

Dle počtu bodů
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Hannibal Lecter se (se změněným jménem na Hannibal Lecktor) již před Mlčením jehňátek jednoho filmového zpracování dočkal v podobě Manhuntera Michaela Manna, tou pravou výbornou adaptací se stal právě ale až snímek Jonathana Demmea. Teprve až právě Mlčení jehňátek v roce 1991 definitivně sklonilo poctu té geniální literární postavě Thomase Harrise, představila mnoho silných hereckých výkonů, ukázala jak ideálně skloubit mnoho žánrů jako krimi, psychologický, thriller či horor a dokázala, že romány Thomase Harrise jde naprosto parádně převést do filmové podoby. Když se to dělá ovšem opravdu správně, naplno se podaří vystihnout ducha Harrisových románů a jeho ikonické postavy a zároveň se filmařskými postupy adaptace vydá též tak trochu svým jiným směrem. Zároveň ovšem poselství příběhu vystihne naprosto bravurně. Mlčení jehňátek je vším, jenom ne klasickou kriminálkou. Je to film o snaze o dopadení sériového vraha, zároveň o vyrovnání se s dětským traumatem, změně, soubojem s podceňováním a především zátěžové zkoušce vlastních schopností. Demmeova adaptace je stejně tak komplexní jako knižní předloha a i přes lehké změny (jinak jde ovšem o velmi věrnou adaptaci) se jí myšlenku skutečně naprosto výtečně podařilo převést do filmové podoby. Clarice Starlingová je jakožto studentka FBI vhozena do světa silných mužů, přičemž se naprosto bravurně podaří ztvárnit to, že je Jodie Foster oproti všem mužům od policie a FBI jednoduše poloviční. Jodie Foster byla výborně obsazena nejen typově, ale zároveň je v roli opravdu skvělá. Už úvodní scéna naprosto výtečně ukazuje, jak jde Clarice Starlingová v rámci výcviku FBI na hranu svých fyzických sil a výtečný záběr ve výtahu, který ukazuje Clarice pouze ve společnosti dvoumetrových mužů je jedním z těch důkazů, kdy vizuální zpracování nahrazuje vnitřní monology, které do filmové podoby není tak snadné převézt. Scenárista Ted Tally vzal předlohu Thomase Harrise a jeho Clarice napsal přímo na tělo Jodie Foster a dost možná i proto ona v té roli tak výborně funguje. Pravdou nicméně zůstává, že ať už musí Foster ztvárnit studentku akademie FBI na dni fyzických sil, musí vézt silné dialogové konverzace s Hannibalem Lecterem nebo se definitivně stát tou silnou ženou, kterou chce být, Foster se to daří skvěle. Výkon Anthonyho Hopkinse v roli Hannibala Lectera byl tak mistrovský, že mu stačilo pouhých 16 minut, aby získal Oscara za nejlepší výkon v hlavní roli. Stačil by mu přitom už jenom nástup na scénu. Do první scény s Hannibalem Lecterem se výborně daří budovat děsivou atmosféru, která kolem Hannibala kanibala oplývá a pak definitivně přijde Hopkins na scénu a Hopkins hned svým prvním gestem dokáže naprosto vystihnout mrazivost, která kolem něj sálá. Při svém prvním nástupu na scénu se Hopkinsův Hannibal opravdu začne vyjadřovat jako chytrý muž, zároveň je ale od začátku jasné, že s tím skutečně není něco v pořádku a nejde jen o to, že divák pár minut nazpátek slyšel, co všechno tenhle kanibal spáchal. Právě zde fungují náznaky ohledně toho, jakých brutálních skutků byl Hannibal schopný a představivost v tomhle ohledu působí mnohem lépe, než kdyby nám byli Hannibalovy skutky představeny v rámci flashbacků. Hopkins je prostě naprosto fenomenální a naprosto z něj jde cítit ta děsivá aura. Ať už mluví o tom, že si užil kvalitní játra s fazolemi a výborným chianti nebo se vyloženě vyžívá v posmívání Clarice Starlingové, Hopkinsův výkon je tak silný, že byste mu toho šíleného kanibala skutečně věřili. A to nemluvíme o momentu, kdy Hannibal dostojí své pověsti a ukáže se, že všechny ty opatření měli zcela svůj důvod. Hopkinsův Hannibal se napříč filmem ukáže jako nebezpečný manipulátor, velice inteligentní člověk s výtečným dedukčním talentem a především skutečně brutální vrah, což dohromady tvoří nebezpečnou kombinaci, která Hopkinsova Lectera dělá jednu z nejnebezpečnějších filmových postav a zároveň jedno z nejsilnějších hereckých ztvárnění v historii kinematografie. Mezi Hannibalem a Clarice ovšem vzniká víc než pouhá spolupráce na případu. Navzájem se zaujmou, protože jsou oba velmi zajímavé osobnosti, ovšem oba z různých důvodů. Konzultace ohledně případů fungují na takové bázi, že Hannibal vždy chce informaci za informaci a tak se postupně dozvídá více o minulosti Clarice a i přesto, že jí do jisté míry deptá připomínkami na dětství, právě svěření se o svém dětském traumatu ve finále pomáhá Clarice k síle ohledně konfrontace Buffalo Billa. Ve stínu Anthony Hopkinse ještě ve filmu je jeden vynikající výkon v roli šíleného vraha a to Ted Levine jakožto Buffalo Bill. Od začátku je víceméně jasné, jak přesně Buffalo Bill vypadá a je to zcela jedno. Jde totiž pouze o přezdívku a zároveň má tak člověk příležitost vidět v jakém psychologickém rozpoložení hlavní protivník je. Levine je jakožto Buffalo Bill děsivý a především jde též o velice zajímavý charakter. I Scott Glenn jako vedoucí FBI Jack Crawford výtečně funguje jako mentor Clarice a celkově je pro mě Glenn nejlepším představitelem této role v rámci historie adaptací knih Thomase Harrise. Demme společně s kameramanem Takem Fujimotou bere během rozhovorů postav důraz na detaily jejich tváře. Díky tomu se divák nejen velmi snadno vcítí do aktuálních stavů postav, ale zároveň to celé ještě více prodává atmosféru ještě o poznání více. Stejně tak se elegantně pracuje se střihem jednotlivých záběrů, kdy se zároveň střihem bravurně buduje napětí v tom osudovém finále. A do toho celou dobu hraje famózní soundtrack Howarda Shorea, který naprosto výtečně sedí k jednotlivým pasážím a ve finále nakonec máte pocit, že vznikl jeden z nejkomplexnějších thrillerů všech dob, který ani po 30 letech neztratil nic ze svého výtečného kouzla. Společně se Stalo se jedné noci a Přelet nad kukaččím hnízdem je Mlčení jehňátek dodnes posledním filmem, který získal Oscara ve všech pěti hlavních kategoriích (film, režie, hlavní herec, hlavní herečka, scénář) a to naprostým právem. Děsivý Hopkins, výtečná Foster, bravurní Levine, výtečný tvůrčí vedení, vizuálně neskutečně kreativní a především skutečně komplexní a duchem držící se knižní předlohy. Mistrovský thriller, který skutečně nestárne a výtečně funguje i po třech dekádách......
Danny F.
Danny F.
11 176 bodů
9
Za Hopkinse a jeho hrůzu nahanějící postavu. Velmi kvalitní film co se postav týče ale i za atmosféru jakou nám Hannibal nabídne.
hrumsrt
hrumsrt
10 700 bodů
9
Nikoli první, ani poslední filmová adaptace některého z románů o sérii s Hannibalem Lecterem od nepříliš proslaveného Thomase Harrise, ale bezpochyby ta nejvíc slavná.. Mlčení jehňátek jsou vlastně odchylka, jelikož se jako jediná adaptace příběhů o tomhle fikčním sériovém vrahovi dočkali kvalitního zpracování, když přitom diváci mohli postavu doktora Lectera vidět už potřetí v rámci filmu, ale žádné z nich se ani nepřiblížilo kvalitám tohoto snímku. Možná i třeba proto, že vlastně jako jediný totiž dokáže balancovat mezi dvěma rovinami, v první začínající agentka FBI Clarice Starlingová řeší svůj první případ týkající se dopadení brutálně výstředního sériového vraha Buffalo Billa, a zatímco ve druhé je nucena podstupovat ponižující návštěvy právě jiného vraha doktora Hannibala Lectera, který se kdysi s Buffalo Billem setkal.. Jedna strana podpírá druhou, a jak postupují psychiatrické návštěvy mezi Clarice a Hannibalem, tak se slepují informační střípky vedoucí k Buffalou Billově dopadení. Jenže kdo bude z vybudovaného vztahu nakonec profitovat, kdo dosáhne svého... Mlčení jehňátek někdo dokáže vnímat jako kriminálku, jiný zase jako horor, když přitom se v tom najde ještě pořád dost navíc.. Jedinečná možnost složek FBI dát nahlédnout veřejnosti do svých vlastních řad a poodkrýt náročnost svojí práce. A přitom je samotné vyšetřování jen dialogovou přestřelkou a hrou mezi mocnými a lidí po ní lačnícími.. Mlčení jehňátek je jedinečné v psychologii postav, ve které nejen že dokáže feministickým způsobem odprezentovat a obhájit postavení agentky Starlingové, jež dodnes zůstává jednou z průlomových ženských hrdinek na poli filmu, ale především na malém prostoru představí dvě postavy sériových vrahů, z nichž jedna podpírá svými skutky druhou, úplně stejně jako funguje původní paradigma vztahu Starlingové a Lectera.. Napínavé sledování, v němž se střídá, jak tradiční touha po rozluštění případu, tak i očekávání z motivace postavy Lectera, které právě Mlčení jehňátek spojuje a ve finále společně rozklíčuje.. Ve svojí době patrně absolutní vrchol kriminálních thrillerů, které zkrátka v těch devadesátkách měly jinou energii a dodnes tuhle éru zvládnou definovat. Mlčení jehňátek ale na svém kouzlu téměř nic neztrácí ani po letech a i nadále jde o dosti nepříjemnou a neobvykle poutavou honbou za vlastním uspokojením, jakému už nemůže žádné parazitující pokračování zkazit reputaci.. 90%
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
9
Hopkinsnovo syčení mě vždycky dokáže dostatečně vyděsit. Ani se Jodie Foster nedivím.
Milandob
Milandob
8 900 bodů
10
absolútna genialita. film s nádherne temnou atmosférou. réžia a herecké výkony všetkých zúčastnených sú fantastické. mňa vždy dostane scená podávania jedla lecterovi a jej následovné vyvrcholenie. tento film sa dá vidieť 10x a nikdy nebudete mať dosť!.... pozrete k 25temu vyrociu uvedenia do kin a treba povedat ze film vobec nestarne, k oskarovym uspechom by som dnes i urcite pridal kameru taka fujimuta a hudbu howarda shorea, scena lecterovho uteku je stale pre mna pasaz pocas ktorej prestavam dychat...
Motinski
Motinski
7 685 bodů
10
Toto je vrchol žánru. Nenapodobniteľná atmosféra ktorá sa dá krájať a pritom najlepšie časti filmu stoja na dialógoch. Demme tu rozohral silnú partiu a jeho pohľad na fascináciu zlom je dychberúci. Podobne mrazivé pocity vo mne zatiaľ dokázal vyvolať len Fincher svojím Sedem a možno Villeneuve v Prisoners. Anthony Hopkins je nechutne skvelý herec a jeho Hannibal je kult. Odporná postava a pritom najobľúbenejšia vo filme. Mlčanie Jahniat je presne to čo chcete vidieť keď máte radi trilery. Má zaslúžený status legendy a po rokoch je tak isto ponurý, napínavý a plný šokujúcich scén ktoré vás prikovajú k sedačke. Všetkých 5 oskarov v hlavných kategóriach je zaslúžených.
AllShallFall
AllShallFall
6 875 bodů
8
No zas tak dokonalé to není :-) Určitě je to jeden z nejlepších psychologických thrillerů, ale určitě ne horor. Buffalo Bill mi ani trochu nepřišel nějak děsivý. To více vynikal Červený drak. Uznat však musím herecké výkony. Hannibal Lecter je skutečně geniální a nikdo jiný než Anthony Hopkins by ho zahrát lépe nedokázal. Je to jeho životní role. Každopádně podívaná to byla dokonalá, jen výrazně málo napětí než jsem čekal. Alespoň já to tak cítil. U mě to za 80 - 85% dá. Víc než 90%? Určitě ne :-)
Rokle
Rokle
6 514 bodů
10
Nejlepší thriller všech dob. Jonathan Demme natočil naprosto výjimečný snímek, který zastiňuje všechny budoucí thrillery tím, že dialogy mezi Clarice a Hannibalem jsou tak výživné, že vám stačí pozorovat jen tyhle dva a máte o atmosféru postaráno. Famózní dvojice Hopkins a Fosterová. Následná pokračování jsou už jen slabým odvarem tohoto mistrovského kousku. Film TOP 5.
jirka26
6 288 bodů
9.5
Spolu se7en nejlepší Trihllery co kyd byli natočeny.
Pas
Pas
6 225 bodů
10
Mlčení jehňátek je jedním z nejlepších thrillerů vůbec, hlavní zásluhu na tom má samozřejmě výborný scénář a režisér Jonnthan Demme, ale to co tam předvádí Anthony Hopkins a Jodie Foster posouvá tenhle film ještě někam úplně jinam, postava Hannibala Lectra se díky Hopkinsovi stala skoro kultovní a pro Jodie Foster byla tohle její zatim životní role. Škoda, že se nepodařilo žádnému pokračování navázat na kvalitu prvního dílu.