Tématem neobvyklé a překvapivě poutavé historické drama, které se více zaměřuje na charaktery jednotlivých postav než na obrovské bitvy a usekané končetiny. Konec možná zbytečně natahovaný ale přesto kvalitní, malý snímek.
Černá smrt, podle názvu jsem čekal dvě možnosti - buď mor nebo něco s černochama. Na štěstí se potvrdilo to první. Ale dlouho jsem nejásal. Měl jsem to totiž s českým dabingem, což bylo utrpení větší, než co prožíval na konci Sean Bean. Ten tam mimochodem válel, stejně jako mučitel Andy Nyman nebo plešatej zjev Johnny Harris. Ostatní tam stáli za prt. Zvláštní kategorii tvoří John Lynch, kterej nebyl špatnej, protože vypadal trochu jak Serj Tankian z System of Down (ae fakt jenom trochu), ale ten českej dabing ho fakt pohřbil do sraček. Ani mi tady nevadilo to prosazování boha a křesťanství, protože to tak tenkrát asi bylo. No teď ještě aby se mor přesunul na mory a bude to fajn...
Zpočátku mi to silně připomínalo nedávný Cageův Hon na čarodějnice, nicméně Black Death kope mnohem vyšší ligu (ikdyž se to podle ne moc rozdílného hodnocení tady asi nezdá) Dost temné, dost nečekané a po delší době závěr, který mě odrovnal..7.5/10
Opravdu skvěle vystižená atmosféra tehdejších tvrdých a nekompromisních časů, napětí by se chvílemi dalo skutečně krájet. Sean Bean jako vždy potěší a ve své roli je velmi přesvědčivý, stejně jako většina dalších herců, byť většina z nich má nezpochybnitelnou výhodu naprosto necharakterní postavy, která jen mává mečem. Zápletka je dobrá, zpracování hodně drsné a surové a výrazně se opírající o naprosto děsivou krajinu. S takovýmto náboženským námětem bývá někdy film pěkný průser, ovšem tady zpracovali tvůrci příběh dost silně a poutavě, takže odpouštím i pár přehmatů ve scénáři a zůstávám spíše u chvály.
Středověký horor s mladým Eddie Redmaynem, Carice van Houten těsně před rolí Rudé kněžky ve Hře o trůny a chodícím spoilerem Seanem Beanem v hlavních rolích točený v evropských kulisách a pojednávající o morové epidemii? Tímto samotným Černá smrt určitě naláká. Britský režisér Christopher Smith se rozhodl celý film natočit chronologicky a i přes fakt, že není uveden v titulcích provedl na původním scénáři Daria Poloniho výrazné změny. Tento středověký horor poté víceméně prošuměl a ve finále se vlastně není čemu divit a to i přesto, že má rozhodně spousty výrazných kladných aspektů. Jde sice o středověký horor, rozhodně ovšem nejde o plnokrevný horor, kde by celou dobu povinně naskakovala husí kůže a divák by ani neměl čekat kdovíjak brutální scény. V kariéře Seana Beana má sice díky jeho pověsti Černá smrt významné postavení, jinak tu jde ovšem především spíše o scénář. Černá smrt nezaujme ani akčními scénami ani v celku minimalistickou výpravou. Zaujme spíše atmosférou, která pramení z časového zasazení do dob morové epidemie, velmi dobrými hereckými výkony a faktem, že to celé je vlastně v jádru celkem chytré a neskutečně zajímavé. Jenomže je to ve finále málo. V součtu Černá smrt působí jako film, který byl rapidně sestříhán, protože spousta motivů a osobních linek postav ve finále tak trochu nikam nevede. Ani hlavní myšlenku o negativitě fanatizmu ve finále vlastně Černá smrt dvakrát neprodává, celé to tak trochu vyznívá do prázdna. Skutečně to přitom zamrzí, protože v tom filmu něco je. Za zmínku rozhodně stojí ona depresivní atmosféra a fakt, že tu není vyloženě kladná postava. Nikomu se vyloženě nedá přijít na chuť. Po první polovině je poté druhá polovina mnohem zajímavější, definitivně rozjede ty nejzajímavější aspekty filmu. V průběhu se několikrát pokládá otázka ohledně náboženství, každý si přitom na tom může v Černé smrti udělat svůj názor, ten film jasné stanovisko vlastně nenastavuje. Násilí sice v součtu není moc, v momentě, kdy na něj dojde to ovšem stojí za to. Sympatické je v součtu i výrazné užití praktických efektů, celková vizuální stránka a i přes nízký rozpočet z toho Smith vlastně vymlátil možné maximum, přece jen by ovšem zrovna téhle látce větší rozpočet rozhodně slušel více. Ve finále tak zamrzí víceméně neuspokojivé finále, lehce očividná zkratkovitost. I přes očividně chytré myšlenky se navíc to chytré uchopení časem vytratí a z Černé smrti tak ve finále je pouze rozhodně zajímavý a vybočující snímek, který ovšem byl očividně velmi ambiciózní a mohl nabídnout ještě víc. Černá smrt má své silné momenty, ve finále ovšem přeci jen lehce smrdí promrhaným potenciálem. Je to rozhodně slušné, Redmayne, Bean i van Houten jsou ve svých rolí dobří, vizuál je vcelku podmanivý a Smith má očividnou vizi. Jen to ve finále celé působí strašně zkratkovitě a především hloupěji, než ten film nejspíš v samotném zárodku je. Strašná škoda, protože výrazných momentů má Černá smrt vlastně dost. A takový Sean Bean jen málokdy odešel z filmu stylověji.....
Tahle vlna středověkých "drsňáren" z ostrovní produkce mi opravdu sedí. Opírá se o kvalitní herce, přímočaré scénáře, řemeslníky za kamerou, zvládlou akcí a o agresivní vyprávěcí i vizuální přístup. Bena je jeden nejcharismatičtějších herců z ostrovů za kanálem a zde to jen dokazuje, Carice je důstojnou protihráčkou a Eddie si své neviňátko taky užil. Smith není tak dobrý jako Marshall a spol., občas se uchyluje k vypravěči, občas mu ujíždí tempo a akce taky není bezchybná, ale celek funguje, atmosféra se rovná omáčce, ve které stojí lžíce. Ruční kamera, mrazivá hudba a drsný středověk jsou ingredience, které mají svoji sílu a zde se e nimi nakládá tak šikovně, že film baví a chyby se tolerují. Všude mor, jen v téhle vísce ne - to by jsme se na to měli bratři podívat, kýho výra tam uctívají, ne?!... 70%
Tak nevím, tento film je sice temný a dost se mi líbily souboje po kterých se různé části lidských těl válejí všude po okolí, za to děj je strašně jednoduchý a trochu nudnější.
Zajímavý a rozhodně dosti temný film. Čekal jsem možná trošku více akce, ale na druhou stranu ta trocha mystiky a to, že to bylo asi o 1000procent lepší než Solomon Kane mi to řádně vynahradilo. Syrovej film, který si na nic nehraje.
Milostnou linku bych uplně vymazal. Neni dobrá, nemusela by tam být. Netřeba to do každéjo filmu cpát, kord když tomuhle sluší něco jiného. Surovost středověku, mor, upalování čarodějnic a žoldáci víry, jenž jsou vysláni papežem do vesnice, lterá odolává nákaza snad díky čarodějnici. Konflikt mezi vesnicí a žoldáky měl být lépe prokreslen. Film se taky neměl bát explicitního násilí. Odírání toho divákovi ve filmu, který by jím měl být nasáklý je špatné tvůrčí rozhodnutí. V samotném závěru je však úžasná pasáž, která předestírá, v čem by Black Death mohl soustředit svou kvalitu, kdyby jen naplnil svůj potenciál. Čarodějnice chce, aby se žoldáci vzdali víry a žili nebo aby tak neučinili a zemřeli. Žoldáci mezi sebou bojují o právo jít na smrt první. Velitel má být rozčtvrcen. Koně jsou bičování, lana se napnou, křik, čarodějnice nabádá: “Vzdej se svého Boha” a velitel odpovídá “NIGDY!” Kěž by tvůrci měli víc představivosti a věděli, co z takového materiálu můžou vyextrahovat. Mohlo to být skvělé, takhle to jen ušlo. Klasickej případ díla tvůrce, jež je spíše řemeslníkem než umělcem a to navíc zcela průměrným.
Roztrasena kamera, vizual porovnateľný so študentskými filmami, nulová atmosféra a nudný scenár kde sa nič prevratné nedeje. Nedokázalo to udržať moju pozornosť a chcem rýchlo zabudnúť že som film videl. Námet by si zaslúžil remeselne zdatného režiséra. Toto je len podpriemerna blbosť pôsobiaca ako prvotina televízneho tvorcu.