Neuvěřitelně zralá režisérská prvotina módního a příležitostného kostýmního výtvarníka a návrháře (bondovka Quantum of Solace) Toma Forda podle knižní předlohy Christophera Isherwooda, jež čekala na tak citlivé zpracování. Jedinečný Colin Firth (někdejší Formanův mužný Valmont - tu v queer protiúkolu) jako "čerstvě ovdovělý" homosexuální vysokoškolský pedagog George Falconer, který ve vypjaté atmosféře počátku 60. let nevnímá hrozící politický konflikt, ale utápí se ve vlastním pocitu zmaru. Empatický student Kenny mu nečekaně vnukne naději, ale osud jde už svou vlastní cestou.
výborné herecké obsazení (Juliane Moore jako stárnoucí kamarádka Charley
+ naprosto civilní, subtilní, neokázalý Colin Firth, který bezezbytku procítil svou roli a odevzdal se jí
LGBT filmy už mi popravdě trošku lezou na nervy, ale když je to uchopeno takto, tak je to slušné. Touhy profesora vždy jen v náznacích, velmi důstojně natočený film. I když se tvůrci i herci snažili hrát ne citlivou strunu, nějak to na mě nezabralo a snímek na mě naopak působil sterilně a místy roztahaně.
Asi budu potřebovat ještě jedno zhlédnutí. Na poprvé mě to totiž neohromilo, teda krom toho vizuálu a perfektního a nebojím se napsat sakra sexy Firtha. Ale ten film ve mně docela zraje a to je nejspíš dobré znamení :) Prozatím 6/10
Colin Firth dostal šanci předvést veškeré své herecké dovednosti a šanci využil do poslední vteřiny, co mu stopáž filmu dovolila. Bohužel Single Man není vhodný námět pro celovečerní premiéru a je to na něm občas vidět. Tom Ford si vybral zajímavý příběh a cítil v něm potenciál i velký přesah. Jenže se o ten přesah pokouší strašně násilně, vlastně až divákovi vnucuje svůj názor, své dojmy a svůj způsob vidění a neustále opakuje; "pozor, koukáš na něco, co má intelektuální hodnotu!" Přitom by to herci i příběh dokázali zcela sami, kdyby nemuseli drtit mezi zuby dialogy alá; jsem mladý gay a nevím, co se sebou - jsem mladý a myslím si, že vím o životě všechno - nechci být tvůj mentor, ale si fajn apod. Navíc občas sklouzává k úplně popisným vysvětlováním, nebo háže odkazy, které nakonec nemají žádný význam pro děj. Taky by se už měl umět rozhodnout, co na plátně být musí a co diváka (mě:-) nudí. Jde vlastně o variaci na britský univerzitní(profesorský) román. Přesto je Single Man zajímavý film, se skvělým Colinem Firthem, lehce otravnou Juliane Moore (ale zase má zajímavý charakter), úžasným soundtrackem a dobrou kamerou (ale Grau má problémy s digitálem). Navíc celý příběh i jeho hrdinové vás nutí po filmu o tom všem přemýšlet, takže je škoda, že je to podané s tolika klopýtnutími a občasnou ztrátou dechu. Homosexuální profesor ztratí po 16-leté známosti tragicky svého partnera a pokouší se s tím vyrovnat, dát svému životu opět smysl za pomocí (nejen) kamarádky, mladého studenta a vlastního intelektu... 60% PS: Nicholas Hoult je špatný herec a jeho ztvárnění homosexuála (ať už je to jeho nebo režisérovo dílo) je opravdu neskutečně předpojaté a povrchní! (být gay tak mě to i uráží...)
http://www.youtube.com/watch?v=Zm5pbLMn8j8 Otevřít oči a probudit se ze sna. Noc za nocí se topíš. Tlak tě trhá na kusy. Není jak se nadechnout. Není jak najít směr kterým se vydat a najít hladinu. Sám uprostřed oceánu a voda kalí rozhled. Chceš žít. Chceš aby to bylo jako dřív. Vždyť plavat bylo tak příjemné. Dnes už ale ne. Protože oceán ve kterém jsi, je mrtvý. Stejně jako ty. ____ Probudíš se. Přišlo tím snad vysvobození? Ne.. Je to mnohem horší. Každý předmět, běžná rutina, vuně. Vše ti připomíná toho, jehož součástí jsi byl. Jenž součástí byl tvou. A ty oči. Krásné oči těch kteří žijí. Nenávidíš je za to! Za ty oči. Za to že žijí. A pro to pohrdáš sebou. Jsi již dávno mrtvý ale ohleduplnost k okolí a jeho očekávání tě nutí být navenek se vším smířený. Špatné divadlo. Všichni to cítí. Ale bojí se. Bojí se sdílet tvou bolest a ty se bojíš jim kousek předat. Nemají na ní právo. Je to tvá bolest! Jak zoufale zkoušíš začít od znova. Věnovat city jiným, u kterých víš, že bys toho snad kdysi byl schopen. Nevíš jak. Bojíš se. Jsi odpad. Ten který okolí vysává. Ne pouze postradatelný. Ale přímo svou existencí pobuřující. Chtěl bys být součástí. Už nikdy nebudeš schopen. V dříve prázdném místě mysli se postupně ukotví jasně dané řešení. Šeptá. Naléhá. Nakonec křičí. Polibek smrti je to, co tě opět naplní. Co ti dovolí znovu dýchat. Uvědomíš si opak? Prohlédneš včas skrze temný povlak na očích? Mnohým se to povedlo. Mnohým nikoliv. ____ PS: Dlouho jsem si nepřečetl tolik dementních komentářů jako u tohoto filmu.
Formální stránka na jedničku. L.A. šedesátých let vypadá krásně, kostýmy jsou skvělé a hraje k tomu Korzeniowski, což je záruka kvality. A ty neustálé proměny saturace barev, které beze slov naznačují Colinův propad do nicoty, či výšvih zpět mezi živé! Bohužel mi nějak nesedl obsah. Některé postavy byly samoúčelné, vstupovaly hlavní postavě do života jen pro efekt. Scénář možná trpí knižní předlohou. Colin perfektní a jeho slzy mu věříte.
Výtečné a komorně smutné. Colin Firth se zhostil své role skvěle, řekl bych, že hraje jen tím, že prostě je. Julianne Moore se každou svou rolí vypracovává do hereckého nebe. Film není pro každého, ale určitě si najde pár těch, kterým se zalíbí, stejně tak jako mě.