Co naplat, divácká paměť je krátká, filmů přehršel a konkurence solidní. A tak se občas stane, že pomyslný kinematografický klenot kvůli diváckému nezájmu a pragmatickému přístupu kinařů zapadne. Přestane se vysílat doslova dřív, než začal. Ne že bychom něco takového prorokovali mysterióznímu Arvédovi, který dnes vstupuje do českých kin. Pojďme si však připomenout tuzemské filmy, které pohříchu zapadly, ačkoli si to vůbec nezasloužily. Začínáme rokem 2010, statistiky návštěvnosti a tržeb čerpáme z webu Kinomaniak.
Články 9
Vypadá to, že se točí a distribuuje jako o život. Po více než dvou letech od propuknutí covidu se do kin dostává řada českých a koprodukčních filmových projektů, které usilují o pozornost diváků. Přinášíme druhou část velkého přehledu letošních českých premiér, tentokrát od června až do konce roku 2022. Termíny uvádí Unie filmových distributorů na základě informací z jednotlivých produkcí a distribučních společností. Data premiér se můžou měnit.
Nakladatelství UMPRUM představilo v první polovině letošního dubna publikaci s prozaickým titulem Ester Krumbachová. Obsáhlá kniha vznikala několik let z nalezené pozůstalosti originální a významné tuzemské výtvarnice, scenáristky a režisérky. Ta se kromě jiného podílela na řadě filmových skvostů nejen československé nové vlny. Knihu sestávající z esejistických textů a archivních materiálů si na Kinoboxu podrobně představíme v následujících týdnech. Pojďme se však nyní zaměřit na život a dílo Ester Krumbachové, která stále zůstává pozapomenutá.
V prostředí italského jezera Lago di Como začalo v pondělí 29. července natáčení historického příběhu Il Boemo (Božský Čech) o českém operním skladateli Josefu Myslivečkovi. Hlavní postavu nakonec ztvární Vojtěch Dyk.
Fond kinematografie tím potvrdil dlouhodobý trend - podporuje méně projektů, které jsou co nejlépe připraveny, vyšší finanční částkou. Když loni získala Lída Baarová (2016) 15 milionů korun, vyvolalo to kontroverzi. Poté obdržel Slámů Švejk 17 milionů. A 25. listopadu letošního roku přiřkla Rada 23 milionů korun chystanému životopisu Il Boemo, v němž se bude Petr Václav (Marian, Cesta ven) věnovat skladateli Josefu Myslivečkovi.
Angelina Jolie v roli démonické Maleficent. Škodolibí sousedi Zack Efron a Seth Rogen. Cesta ven z romského ghetta až do Cannes. Francouzské WTF. A Galapágy s třetím rozměrem. To jsou poslední květnové premiéry.
Po dlouhých šestnácti letech se tuzemské kinematografii na věhlasný festival v Cannes sociálním dramatem Cesta ven od dokumentaristy Petra Václava. Snímek sleduje životní peripetie neviděných a přehlížených obětí hospodářské krize – českých Romů.
Film Cesta ven scenáristy a režiséra Petra Václava bude v rámci prestižní přehlídky nezávislých filmů uveden na letošním mezinárodním filmovém festivalu v Cannes 2014 (14. - 25. května). Snímek byl zařazen do sekce čítající pouhých 9 titulů, jež každým rokem vybírá L'ACID, Asociace nezávislého filmu a jeho distribuce z několika stovek filmů z celého světa.
Alois Nebel. Zasmušilý železničář z malého nadráží utopeného kdesi daleko v horách. Zlodějny okolo vidí, ale nijak se proti nim nevzpíná. Nabízenou sklenkou nepohrdne. Hladovou kočku neziště nakrmí. Řekne jen to, co je nezbytně nutné. Ani o půl slova navíc. O to hůř ale všechno vnímá a prožívá. Čas od času ho vibrující mlha tíživé minulosti pohltí natolik, že už mu nepomáhá ani čtení starých jízdních řádů v poklidné osamělosti služebního ajnclíku. Alois Nebel. Úplně jiný než všechny ostatní české filmy. Nenadbíhá, nevypráví, neexhibuje, dokonce ani netone v intelektuálnu. Jen jaksi zvláštně sahá do podvědomí.