Držitel pěti Českých lvů udělal hvězdu z herce Ondřeje Malého, který mistrně ztvárnil zdeptanou duši psychopatického agenta tajné policie a ve výsledku též celého normalizačního režimu. Téměř dvouapůlhodinový thriller zaujal pomalým, ale důsledným tempem, důmyslnou kamerou Jaromíra Kačera, skvělým vedením herců a věrně zachycenou osmdesátkovou retro atmosférou. Režisér Radim Špaček zaznamenal svůj největší profesní úspěch. Ocenili to kritici i lidé z oboru, diváci však na film houfně nechodili. Film jim jednoduše nešel na ruku.
Robert Sedláček, který vzešel z televizního a dokumentaristického prostředí, si kromě diváků a divaček dlouho výrazněji nenaklonil ani členy České filmové a televizní akademie, která udílí České lvy (v roce 2006 uspěl se scénářem k Pravidlům lži). Komediálně laděné drama to částečně prolomilo, snímek byl nominovaný na sedm sošek křišťálového lva (na žádného ale ve výsledku nedosáhl).
Sedláček filmem střílí do vlastních řad, částečně si utahuje ze zoufalého štábu, který se snaží jít naproti publiku a natočit film z prostředí těch nejabsurdnějších rekordmanů. Někdo by řekl, že jde od Sedláčka o laciné gesto, jenže jeho filmy zrají jako víno a člověk je často ocení až po letech.
Hořká koprodukční komedie pojednávající o stárnoucích klaunech s Oldřichem Kaiserem, Jiřím Lábusem a Didierem Flamandem v hlavních rolích lákala na hvězdné herce, ale ve výsledku do kin přišlo jen lehce přes sedm tisíc diváků. Mohlo za to depresivní téma odvrácené klaunské tváře, či rozpačité recenze? Zřejmě obojí.
Ve výsledku však Klauni platí za zdařilé dílo, které posbíralo sedm lvích nominací. Jiří Lábus po zásluze uzmul sošku za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (uspěl též na Cenách české filmové kritiky). Určitě vděčnější titul pro televizi než pro kina, přestože není natočený usedlým televizním stylem.
V roce 1996 Petr Václav zaujal svým celovečerním hraným debutem Marian, za který si vysloužil dvě nominace na České lvy. S Cestou ven se o téměř dvě dekády později vrátil na scénu v nejlepší formě a udílení výročních filmových cen jeho sociální drama z okraje společnosti opanovalo (získalo sedm sošek Českého lva).
Skvělé vedení herců, autentické prostředí a život lidí z okraje společnosti opět v hlavní roli. Václav pro český film objevil Zdeňka Godlu a Klaudii Dudovou. U diváků snímek nicméně propadl. Jak se asi bude dařit letošnímu výpravného historickému dramatu Il Boemo o Josefu Myslivečkovi, které Václav uvede do kin v říjnu?
Loutkový celovečerní film (nejedná se o stop motion animaci, ale loutka má přiznané vodící prvky a vodiče) v kinech u nás snad před uvedením Malého Pána nikdy nebyl (a možná už ani nebude). Sympatický počin Radka Berana o putování loutkové figurky doplatil na zahraniční konkurenci a blockbusterové animáky, které k sobě stále poutají výraznou pozornost (i když ve výsledku je pochopitelně na rodičích, na co se jejich děti budou dívat a k čemu upřou svou pozornost). Film je hravý a kreativně pracuje se svými záměrnými omezeními.
Parádně sestříhaný a mimořádnými archivními záběry doprovázený vzpomínkový dokument Šimona Šafránka a Šimona Hájka na tuzemské počátky skateboardingu si zamilovali diváci a divačky na festivalu v Karlových Varech (měl velký úspěch v diváckém hlasování), někteří akademici (nominace na Českého lva i Ceny české filmové kritiky), recenzenti i pamětníci. Ve výsledku ale právě u publika v rámci kinodistribuce King Skate pohořel, když na něj přišlo jen něco málo přes sedm tisíc platících. Škoda.
ke zhlédnutí: Aerovod, KVIFF.TV, DAFilms CZ, Netflix, HBO Max
V době uvedení Domestika teprve 29letý Adam Sedlák zaujal debutem, jehož autor má takzvaně nakoukáno, znatelně cituje světové autory, pracuje vynalézavě s vizuálem, zvukem i hudbou a jde proti mainstreamu. Vztahové drama, v němž profesionální sportovec přehlíží potřeby své partnerky, se mění v horor a ve dvě nominace na Českého lva a čtyři v rámci Cen české filmové kritiky. Diváky Domestik minul, je nicméně téměř jisté, že u zanedlouho uváděného Sedlákova filmu BANGER. s Adamem Mišíkem v hlavní roli to bude jinak.
ke zhlédnutí: Aerovod, KVIFF.TV, DAFilms CZ, Netflix, Apple TV+
Vedle Taušových Klaunů druhý koncert tuzemských hereckých hvězd, který u publika v kinech pohříchu propadl (v televizi se už Staříci několikrát vysílali, což svědčí o jejich potenciálu). Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička představují sehraný pár mužů, kteří se rozhodnou pomstít staré hříchy komunistického prokurátora Mráze. Cesta za odplatou je obtížná a hlavní herecký tandem skvělý. V kinech to ocenily necelé čtyři tisícovky diváků. Schmitzer a Mrkvička si odnesli České lvy, na Cenách české filmové kritiky tvůrci uspěli hned ve třech kategoriích (nejlepší film, režie a herec).
ke zhlédnutí: Aerovod, KVIFF.TV, DAFilms CZ, Netflix, Apple TV+
Někdy film natočený s láskou a nadšením ani fanoušci a podporovatelé delší dobu v kinech zkrátka neudrží. Králové videa vzdávají hold VHS kultuře a fenoménu dabingu na přelomu 80. a 90. let 20. století. Tvůrci na vznik snímku uspořádali crowdfundingovou kampaň, nakonec se našel i kinodistributor (Film Europe), díky němuž se snímek zapsal do oficiálních statistik. Film měl nicméně premiéru v září 2020, tedy nedlouho před další vlnou pandemie covidu, takže na něj vyrazilo jen pár stovek diváků. Komunita okolo snímku samotného i sbírání starých videokazet ale funguje v online prostoru dál a díky sérii článků v médiích se dokonce rozrůstá.
ke zhlédnutí: Aerovod, Edisonline, DAFilms CZ, O2 TV
Kinobox: Jakmile je to Číňanka, je podezřelá! Co by jinak dělala v Koreji, pane rado?
Filmy z Jižní Koreje se vyznačují tím, že jen málokdy mají jeden žánr. Proto je Podezřelá nejen krimi thrillerem, ale i romancí a komedií. A stejně jako předcházející díla režiséra Parka Chan-wooka (Old Boy, Komorná) jde o podmanivou výtvarnou podívanou.