Snad kvůli nekonečnému opakování této klasiky v televizi nám nejspíš ani nepřišlo, že Jáchym hází údaje o Františku Koudelkovi do stroje už přesně 50. let. Populární komedie z pera Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka, obohacená zkušenou režií Oldřicha Lipského, totiž měla premiéru 30. srpna 1974 a dodnes představuje jedno z nejzábavnějších a nejlépe zestárnuvších děl, která během nejtužší normalizace vznikla.
Články 30
Letní filmová škola slaví 50. narozeniny a její program proto bude snad ještě nabitější než jindy. Festivaloví návštěvníci se od pátku 26. července do čtvrtka 1. srpna v Uherském Hradišti dočkají množství retrospektiv, díky nimž budou moci na velkém plátně zhlédnout jedny z nejlepších filmů všech dob. Podívejme se na desítku titulů z letošního programu, která je seřazená chronologicky podle data vzniku snímku a řídí se pravidlem, že každá programová sekce může být zastoupena pouze jednou. I díky tomu je patrné, jak našlapaná letošní nabídka bezesporu je.
V těchto dnech můžete na obrazovkách České televize opět zhlédnout nestárnoucí rodinné klasiky Jak vytrhnout velrybě stoličku a Jak dostat tatínka do polepšovny od Marie Poledňákové. Ty stojí kromě výtečných výkonů Jany Preissové a Františka Němce zejména na energii a talentu Tomáše Holého, který je považován za nejlepšího českého dětského herce vůbec. Pojďme si proto při té příležitosti připomenout osud herce, od jehož tragické smrti letos uplynulo 34 let. Populární dětská tvář s nezaměnitelným charismatem tak v našich myslích zůstává navždy mladá. Představuje nekomplikovaný a bezproblémový symbol doby, která nikdy nebyla.
Zodpovědně a smysluplně vybrat ty nejlepší československé filmy je nejen obtížný, ale přímo nadlidský úkol. Do žádného žebříčku totiž nelze napasovat rozmanité trendy napříč více než stoletím tuzemské kinematografie, a tak člověk vždy ztroskotá na srovnávání nesrovnatelného. Je „lepším“ filmem tahle vtipná komedie, anebo toto strhující drama? A lze se na zaprášené veselohry dívat očima tehdejších diváků a divaček a nikoli dnešní, dobově podmíněnou optikou? Odpovědi nejspíš uhodnete, přesto je třeba se k tomuto náročnému úkolu nějak postavit.
Nejlepším filmovým komediím jsme se již věnovali ve speciálním tematickém článku, který můžete najít zde. Ten dnešní bude zaměřený čistě na českou komediální filmovou tvorbu. Vybereme pro vás ty nejlepší kousky seřazené podle rozličných kritérií tak, aby si, pokud možno, vybral každý.
Smích léčí, odbourává stres, pomáhá proti úzkostem, posiluje břišní svaly a vůbec je v mnohých ohledech pro člověka velmi prospěšný. Není tedy náhodou, že právě komedie patří mezi jedny z nejoblíbenějších filmových žánrů. Vybrat mezi nimi ty nejlepší je však poměrně oříšek. A právě proto přicházíme s naším tematickým speciálem věnovaným komediím.
Pro každého z nás je českou filmovou klasikou něco jiného, neboť máme své favority, na které nedáme dopustit. Přesto jsme se rozhodli na danou otázku odpovědět a přinášíme vám obsáhlý přehled toho nejlepšího, co byste v české kinematografii neměli minout a co mezi naši klasiku určitě patří.
V československém filmu druhé poloviny 20. století můžeme vysledovat řadu proudů či tvůrčích uskupení, jež se od sebe nějakým způsobem odlišovaly. Zatímco 60. léta máme spojená hlavně s uměleckými, poetickými i sociálně kritickými snímky nové vlny, v těch 70. slavily úspěch chytré komedie z pera Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka. Byla by však škoda zapomínat na další geniální filmaře, kteří právě v těchto dekádách slavili největší úspěchy.
Těšení se na advent a Vánoce nám Česká televize rozhodla zpříjemnit zveřejněním názvů pohádek, které nás během zimních svátků přenesou do světa čar a kouzel. Na Štědrý večer bude v hlavním vysílacím čase uvedeno Tajemství staré bambitky 2 s Ondřejem Vetchým, Tomášem Klusem a Veronikou Khek Kubařovou. Na Boží hod se dočkáme premiéry nové pohádky Krakonošovo tajemství. Hlavní role byla ušitá na míru Davidu Švehlíkovi, po jeho boku se objeví i herec a režisér Ondřej Sokol.
Fúze amerických filmových studií ovládají mediální průmysl už pár let. Karlovarský festival nyní spolknul produkční a distribuční společnost Aerofilms, jež provozuje také několik klubových kin jako Oko, Aero a Světozor v Praze. Akvizice právě přinesla první viditelnou změnu. Zavedená streamovací platforma Aerovod se ruší, její obsah přešel od začátku října pod hlavičku zatím mnohem méně zajeté KVIFF.TV.