„Kontaaaakt!,“ vyrazí z plna hrdla otřesený Mac (Bill Duke) v hluboké džungli předtím, než s bleskově zformovanou vojenskou jednotkou zahájí dvouminutovou palbu do bujného porostu, kde zahlédl obrysy maskovaného mimozemského lovce. Predátor (Predator) z roku 1987 spadá do období, kdy se akčnímu žánru mohlo přezdívat „gunsploitation“ jakožto filmovému prostoru, v němž fetišizace střelných zbraní v osvalených hrdinských rukách hrála prim. K ikonickému snímku a zejména ke zmíněné šílené sekvenci, v níž Mac vyprázdní rotačák a v nastalém tichu jej ještě drahnou chvíli nechává protáčet naprázdno, se po letech vrátil režisér John McTiernan. Scénu vysvětlil jako vlastní nápad v reakci na vlezlého mladého producenta, který měl podle něj velký zájem film změnit na „pornografii zbraní“.
Články 9
Tyhle Vánoce nebudou tiché a pokojné. Legendární čínský režisér John Woo se totiž po dvaceti letech vrátil do Hollywoodu, kde v 90. letech rozjel explozivní show s kultovními akčňáky Živý terč nebo Tváří v tvář. Jeho novinka Silent Night od producentů Johna Wicka se obejde bez dialogů, a byť nabídne triviální žánrové schéma o ztrátě syna a následné otcově pomstě na nebezpečném gangu, první trailer skýtá perfektně sestříhaný festival akční zábavy.
Jean-Claude Van Damme nikdy nebyl zárukou dobrého filmu, jenže třicet let starý Živý terč měl jednu nepopiratelnou výhodu. Za kormidlo se postavil ikonický čínský režisér John Woo, jehož rané asijské filmy vyšlapaly cestu Smrtonosné pasti i Johnu Wickovi, a víc pozornosti než belgickému mistrovi roznožek připadlo dvojici chladnokrevných záporáků v podání Lance Henriksena a Arnolda Voslooa.
Mohli bychom nabýt dojmu, že takzvané queer cinema, tedy filmy s motivy vymykajícími se heterosexuální normě, jsou záležitostí teprve poslední doby. Většinou neuvažujeme o tom, že dřívější dekády nebyly tak otevřené a podobná témata v nich zůstávala víceméně jenom v náznacích. Cílové publikum v nich tedy spíš muselo číst mezi řádky. Zároveň jim ale tvůrci mnohdy vycházeli různými způsoby vstříc.
Zatímco minulý tematický článek o gangsterských filmech vynesl na světlo desítku klasických amerických zástupců, nyní si posvítíme na více přehlíženou, avšak kvalitativně nijak zaostávající asijskou konkurenci.
Byl jednou jeden John Woo... A ten před 28 lety natočil možná nejlepší čistokrevný akční film všech dob.
Herec Chow Yun-fat platí (navzdory tomu, že si ho většina diváků spojí hlavně s Oscarem oceněným Tygrem a drakem) za hongkongskou akční legendu, která nám dala takové klasiky jako Killer, Lepší zítřek, Hard Boiled nebo Full Contact.
Než se vydal na cestu zvanou Hollywood, byl Chow v Hong Kongu tím nejvíce cool chlápkem, kterému bouchačka seděla v ruce jako málokomu. A přestože na první pohled nepůsobí jako akční hrdina, jeho filmografie mluví za vše. Zde máte těch 10 nejlepších.
71 letý John Woo inspiroval mnohé. Jeho zpomalovačky, akční choreografie připomínající balet nebo let bílých holubic míru patří k jedněm z nejoriginálnějších atributů tohoto režiséra. Jeho doménou je akce, nicméně s přesahem do jiných žánrů.