Když pomineme Miloše Formana, jenž se stal pevnou součástí amerického filmového kánonu a světové publikum o něm uvažuje jako o Čechovi až v druhé řadě, může Janu Švankmajerovi co do jeho věhlasu konkurovat snad jen Karel Zeman. Pražský rodák vyrůstal v rodině aranžéra výkladních skříní a vyučené švadleny a zlomovým okamžikem pro něj bylo, když v osmi letech dostal jako dárek domácí loutkové divadlo. V tomhle umírajícím uměleckém oboru se zhlédl a jeho étos přenesl do kinematografie, kde jeho prostřednictvím oživoval své černohumorné surreálné vize. I díky urputnosti jeho dvorního producenta Jaromíra Kallisty Švankmajer přečkal revoluci a uplatnil se i v nové době, kdy začal točit celovečerní filmy a jeho věhlas dorostl astronomického měřítka. Připomeňme si v den jeho 90. narozenin jeho nejdůležitější počiny.
Články 5
Online nabídka audiovizuálního obsahu se neustále rozšiřuje a je čím dál těžší se v ní neztratit. Každý týden proto vypíchneme několik titulů hodných vaší pozornosti, které právě dorazily na některou ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci.
Přestože se česká kinematografie na horory nikdy nezaměřovala, vybrat desítku nejděsivějších titulů není snadný úkol – lákavých adeptů je totiž mnohem víc. Spousta krátkometrážních děl si proto vysloužila „jen“ čestnou zmínku a vybraná desítka se snaží odrazit různé proudy a přístupy, jimiž se tuzemští filmaři a filmařky během uplynulých dekád snažili vystrašit publikum.
Ve světě požívá obrovského respektu. V pražském bytě na Novém Světě má 4 České lvy a Zlatého medvěda z Berlinale (Možnosti dialogu). Středobodem jeho života ale nejsou ceny a matérie, nýbrž surrealismus, snění a přemýšlení o tom, co nás jako lidské bytosti přesahuje a stahuje. Celá řada objektů a artefaktů, které tyto myšlenky zhmotňují a uvádějí v pohyb, si zahrála v jeho celovečerních i krátkých inspirativních filmech. Jan Švankmajer nyní rozehrává ten poslední. Seznamte se s Hmyzem (2018) podle bratrů Čapků.
Sen je druhý život. A stárnoucí plešatý ženáč - až nápadně podobný režiséru Janu Švankmajerovi - se v něm zamiloval do krásné mladé dívky v červeném. Okouzlen nečekaným, fascinován tajemným svéhlavě trvá na svém "vztahu" a odmítá se vrátit zpátky do života. Dup a dup! V jednom z nejzábavnějších filmů ďábla imaginace a surrealismu, kterého nám závidí doslova celý svět.